Zijn er ook 'vleesetende' Orchideen?

De Overige Soorten

Moderator: Bestuur

Zijn er ook 'vleesetende' Orchideen?

Berichtdoor markde2e » 26 jun 2008, 22:11

Hallo,
De titel zegt het al, zijn er ook vleesetende orchideen?

Als ik bijvoorbeeld naar de Cypripedium tibeticum kijk, denk ik opeens een beetje aan een cephalotus..

Afbeelding

Niet dat deze soort carnivorisch is, maar toch denk ik dat er mischien nog niet ontdekte vleesetende orchideen soorten zijn..

Weet iemand of dit zou kunnen kloppen?

mark.
markde2e

Berichtdoor Kenneth » 26 jun 2008, 22:35

De natuur van die bloem die je post en van een Cephalotus zijn geheel anders. De beker bij Cephalotus is een blad, terwijl de 'beker' van die bloem het labellum (de lip) van die orchidee is.

Het zou eventueel mogelijk zijn dat Carnivorie zich in de loop van de evolutie nog eens vormt. Als je kijkt naar de plaatsing van de huidige vleesetende planten in de fylogenetische stamboom kan je al zien dat carnivorie al minstens 4 maal onafhankelijk van elkaar ontstaan is, dacht ik.

Je hebt enerzijds de carnivoren binnen de orde Caryophyllales, m.n. Droseraceae, Nepenthaceae, Drosophyllaceae en Dioncophyllaceae (Tryphyophyllum). En anderzijds binnen de de orde Ericales de sarraceniaceae (heliamphora, darlingtonia en sarracenia) en Roridulaceae (semi-carnivoor?). Dan heb je ook nog de Lentiburaliaceae (pinguicula) binnen de orde Lamiales en de Cephalotaceae binnen de orde Oxalidales (dacht ik). Dat zijn allemaal relatief ver van elkaar gelegen ordes die eigenlijk geen tot weinig verband met elkaar hebben.

Nu lijkt het mij erg onwaarschijnlijk dat een plant het kenmerk carnivorie zou verkrijgen waarbij de bloem als carnivoor deel zou optreden. Sommige bloemen hebben wel een vernuftig systeem om insecten even te vangen om de bevruchting te bevorderen (Victoria, Aristolochia)Orchideeen zijn overigens erg goed gekende planten (ongelooflijk ingewikkelde classificatie) en carnivore orchideeen lijken mij dan ook uitgesloten. Zeg natuurlijk nooit nooit, maar toch... ze zouden al een klevend oppervlak of bekervormig blad moeten ontwikkelen, oftewel een volledig nieuwe strategie... Meestal groeien orchideeen ook op bodems die carnivoren liever ontwijken (bv. kalkrijke bodems)

Sowieso blijft het moeilijk om een plant als carnivoor te bestempelen. Zo voldoen bv. Heliamphora en Darlingtonia niet aan de 'kenmerken' van vleesetende planten. Ook bij Pinguicula zijn altijd heel wat twijfels geweest. Daar zijn een paar interessante artikels over geschreven, doch niet de meest eenvoudige literatuur. En dat is simpelweg omdat zulke dingen niet strikt te definieren vallen. We mogen het eigenlijk niet zo zwart-wit bekijken als verzamelaars :)
Kenneth

Keer terug naar Overige Planten