Krokodillenvlag

De Overige Soorten

Moderator: Bestuur

Krokodillenvlag

Berichtdoor svore » 03 aug 2008, 18:07

Iemand bekend met de powdery alligatorflag Thalia dealbata (witgepoederde Krokodillenvlag)?
Gegoogeld:
De thalia is een bladverliezende,vleesetende, overblijvende oeverplant. Ze wordt ruim 2m hoog. Ze heeft breed elliptische of lancetvormige bladeren van 40cm aan lange, dunne, maar taaie bladstelen van 1.5m lang.
Wanneer de plant bloeit ziet u allerlei insecten op de bloeiwijze. Sommige bewegen andere zijn dood en weer andere zijn verschrompeld. Deze plant is een actieve vliegenvanger.
De bloemen zijn nochtans niet kleverig en niet giftig.
Het vangen van de vliegen doet hij met een mechanisme dat geactiveerd wordt door de vlieg.
Als de vlieg de nectarklieren aanboort komt er plots een witte meeldraad uit de diepte van de bloem die de vlieg tegen de rand van de bloem drukt.
svore

Berichtdoor MDvW » 03 aug 2008, 18:37

Bij de intratuin verkopen ze hem gewoon als waterplant.

Mn pa had het er laatst nog over dat hij had gelezen/gehoort dat hij vleesetend zou zijn. (hij werkt daar nu zo'n 17 jaar)
MDvW

Berichtdoor Kenneth » 03 aug 2008, 21:25

Het is lastig om het begrip vleesetend te definieren. Geheel strikt genomen zijn door Juniper et al. volgende eisen vooropgesteld (even uit het hoofd, dus ik kan iets vergeten):

-Chemische en visuele aantrekking van prooi
-mechanisme om prooi te vangen en te doden
-plant maakt zelf verteringsenzymen aan (hier vallen darlingtonia en heliamphora eigenlijk door de mand)
-aanwezigheid van commensalen
-absorptie van vrijgestelde voedingsstoffen

In de eerste revisie van carnivore planten (insectivorous plants - charles darwin) nam darwin bv. het genus Heliamphora niet op. Heliamphora was niet aangetoond om zélf proteolytische enzymen te produceren (deze enzymen helpen insecten te verteren) en daarom werd deze plant niet als carnivoor beschouwt. Want, het bleek hier gewoon om een samenwerking tussen bacterien en de plant te gaan. De bacterien breken de insecten af en de plant neemt via zijn blad (de bladbeker) de voedingstoffen op. Echter neemt iedere plant voedingsstoffen via zijn blad op, dus dat is geen echt kenmerk van carnivorie. Later kon men bij H. tatei wel proteolytische enzymen aantonen, waardoor deze als eerste carnivore Heliamphora werd beschouwd. Ik ben niet 100% zeker of de overige heliamphora soorten wel als carnivoor mogen gezien worden. Zo kan je verder gaan en stellen dat Darlingtonia ook niet echt carnivoor zou zijn.

Daarom pleit ik zelf steeds om het begrip carnivorie niet te letterlijk en niet te nauw te nemen. Het valt mij op dat liefhebbers van vleesetende planten graag 'nieuwe' vleesetende planten willen. Maar dat vind ik opzich niet zo belangrijk, ik vind het vooral belangrijk dat we een plant volledig leren begrijpen en dat we volledig kunnen zeggen waarom bepaalde eigenschappen ontstaan zijn. En of die plant dan al dan niet carnivoor is, zal me worst wezen.

Over die Thalia kan ik bijna met zekerheid zeggen dat die officieel niet als carnivore plant gezien wordt, maar ik ga voor de zekerheid eens even in mijn artikeltjes snuisteren.
Kenneth

Berichtdoor John » 04 aug 2008, 19:18

Deze plant staat niet officieel bekend als vleeseter. Blijkbaar is de plant (of alleen de bloem?) in staat om insecten te doden. Maar om tot de categorie vleeseters te worden gerekend moet de plant ook de voedingsstoffen uit deze insecten op kunnen nemen. Dat is volgens mij niet het geval.

John
John

Berichtdoor Alexander Nijman » 20 okt 2008, 01:32

Ook bij Asclepias achtigen worden insekten gevangen. Dit gebeurd per ongeluk als het verkeerde soort insekt de bloem bezoekt en vast komt te zitten. Vaak zijn dit vlinders.
Thalia dealbata wordt in het wild door kolibries bestoven. Daar ik het bestuivingsmechanisme op afgestemd.

Naar mijn weten bestaan er geen planten die de bloemen als vangorgaan gebruiken om aan extra voedingstoffen te komen. Hiervoor dienen altijd tot speciale vangorganen gevormde bladeren.

Bloemen, zoals bij Aristolochia, waar insekten worden gevangen dient het louter voor de voortplanting, de bestuiving. Het is o.a. een manier om zelfbestuiving tegen te gaan.

Alexander
Alexander Nijman

Keer terug naar Overige Planten