Kaardebol (Dipsacus Fullonum)

De Overige Soorten

Moderator: Bestuur

Kaardebol (Dipsacus Fullonum)

Berichtdoor Animalspirit » 25 aug 2008, 16:45

Vorige week was ik naar een rondleiding in de tuin van VSM, je weet wel, dat bedrijf van die "pure lijfkracht" reclames. Ze kweken de meeste planten waar ze medicijnen van maken zelf. We werden verdeeld in groepjes, en kregen uitleg van een IVN'er.

We liepen langs een pad waar allerlei planten te zien waren, en kwamen bij de Kaardebol. De gids vertelde dat deze plant van twee walletjes eet: de bladeren rond de stengel zijn namelijk aan elkaar gegroeid en vormen een schoteltje. In dit schoteltje verzamelt zich vocht: regenwater en sap uit de stengel van de plant zelf. insectjes die daarin terecht komen worden opgelost en zo door de plant verteerd.

In het verleden werd dit water wel gebruikt als oogbadje bij oogaandoeningen.

[/img]http://www.biopix.nl/Temp/JCS%20Dipsacus%20fullonum%207729.jpg[/i]
Animalspirit

Berichtdoor wouter Noordeloos » 25 aug 2008, 18:40

hoi Animalspirit,

Dipsacus is tot op heden geen vleesetende plant. Het overgrote deel van je bericht klopt wel, want er worden insekten gevangen in de kommen waar water in staat en de prooien worden verteerd.

Maar er is nog een derde punt waaraan een plantengeslcht aan moet voldoen wil de wetenschap het desbetreffende geslacht to Vleesetende plant rekenen; De verterings-sappen die door het verteringsproces vrijkomen moeten worden opgenomen door de plant en dat ontbreekt bij Dipsacus.

Een aantal jaren geleden is de wetenschap hiermee naar buiten getreden. Er zijn nog steeds mensen die berweren dat dipscus folunum vleesetend is, maar tot op heden is gebleken van niet.

Het kan best zijn dat er ondertussen onderzoeken hebben plaats gevonden en dat er een bewijs is gevonden dat Dipsacus toch vleesetend blijkt te zijn. Wat niet is kan nog komen.

Persoonlijk vind ik de kaardebol een leuke plant. Ik heb er meerdere in mijn achtertuin staan. Met name de bloemen trekken veel bijen aan.

Take care,

Wouter
wouter Noordeloos

Berichtdoor Animalspirit » 25 aug 2008, 18:53

Ja, dat blijkt dus. Die IVN-gids was heel stellig, en ook op deze internetpagina vond ik dezelfde informatie.http://plantaardigheden.nl/aardig/aardigheden/kaardebol.htm

Het misverstand is blijkbaar wijdverbreid. Ik ben overigens wel van plan om deze plant in mijn tuin te zetten wanneer ik de nodige veranderingen heb doorgevoerd.[/url]
Animalspirit

Berichtdoor Rick Boerboom » 26 aug 2008, 07:49

Grote kaardenbol (Dipsacus fullonum) is een beschermde plantensoort in Nederland: Flora- en faunawet tabel 1. Als je planten aanschaft mag je ze dus niet uit het wild halen.

Formeel is het dus geen vleesetende plant. Bij mijn weten is dat nog steeds zo, als is er nog steeds weleens discussie over inderdaad. Er zijn wel meer planten waar water in blijft staan, waarin insecten verdrinken. Denk bijvoorbeeld aan bromelia's en misschien soorten orchideeen of aronskelken.
Rick Boerboom

Berichtdoor Kenneth » 28 aug 2008, 15:40

wouter Noordeloos schreef:Maar er is nog een derde punt waaraan een plantengeslcht aan moet voldoen wil de wetenschap het desbetreffende geslacht to Vleesetende plant rekenen; De verterings-sappen die door het verteringsproces vrijkomen moeten worden opgenomen door de plant en dat ontbreekt bij Dipsacus.

De verteringsappen zullen waarschijnlijk wel opgenomen worden, of in ieder geval zullen de belangrijkste nutrienten daaruit worden opgenomen. Bijna alle planten nemen namelijk nutriënten op via hun bladeren. Ik kan hier in het specifieke geval wel verkeerd zijn hoor! Ik heb nog geen artikels gelezen over de plant.

Waar volgens mij de grens ligt is bij het verteringsproces zelf. Een aantal plant scheiden zelf proteolytische enzymen af en doen dus 'actief' aan vertering (sarracenia, pinguicula, drosera, dionaea, catopsis, brocchinia, nepenthes en wss wel nog wat geslachten). Terwijl andere planten ook wel insecten blijken te vangen, maar die insecten lijken niet verteerd te worden. Of er komen slechts enkele stoffen uit vrij door het 'weken' in water.
Nog andere soorten werken samen met bacterien. Bacterien in het water verteren het insect en stellen daardoor nutrienten ter beschikking van de plant. Ik denk dan aan de meeste Heliamphora's... Daarom dat men ook zolang twijfelde om Heliamphora als carnivore plant in te delen. En ik twijfel zelfs of sommige soorten heli's bv. echt tot de carnivore planten behoren, idem voor darlingtonia. Mocht daar trouwens recent iets over verschenen zijn, hoor ik het trouwens graag. Ik zou wel graag zelf in die richting wat onderzoek doen. :)
Kenneth

Berichtdoor Egbert » 28 aug 2008, 21:00

Mooi he, dat de natuur zich niet laat inkaderen door menselijke ideeen :D
Ik hou van die plantjes :D
Wees blij!
Egbert

Berichtdoor Kenneth » 29 aug 2008, 12:51

Da's inderdaad het mooie. We trachten het zo goed mogelijk te doen, maar het zal nooit helemaal juist gebeuren. Maar het is wel erg interessant. Ik heb dit jaar zelf 2 nieuwe soorten mogen indelen/beschrijven en heb wel wat inzicht gekregen in dat gebeuren.

Maar voor de echte liefhebbers van zuiver vleesetende planten, vrees niet! De komende jaren zullen er nog heel wat nieuwe soorten (misschien zelfs genera) uit oa. Afrika beschreven worden. Er zijn daar nog zoveel ongekende gebieden die toch een vrij ideaal habitat voor carnivore planten biedt. Ook in Z.Amerika vindt men meer een meer nieuwe soorten (vooral Drosera's).
Kenneth

Berichtdoor wouter Noordeloos » 29 aug 2008, 16:36

Hoi Kenneth,

Er worden inderdaad steeds weer nieuwe vleesetende planten ontdekt over de gehele wereld.

Dat is duidelijk te merken aan de nieuwe uitgaven van Stewart Mc Personn, Lost World en Glistering Carnivores. Er staan bijvoorbeeld enkele Pinguicula soorten waar ik echt nog nooit gezien of gehoord heb. Ik denk ook niet dat er in europa iemand is die deze soorten in de collectie heeft staan. Volgens mij is Stew weken en weken achterelkaar in de jungle en maakt vele field-trips om nieuwe soorten te ontdekken en beschrijven.

Take care,

Wouter
wouter Noordeloos

Berichtdoor Kenneth » 29 aug 2008, 18:46

Ongelooflijk wat die man doet hé!

Het is in ieder geval een droom voor mij... Ik hoop de komende jaren misschien eens mee te kunnen gaan naar Afrika. Ik heb nu 2 nieuwe Cyperus soorten beschreven, maar het ultieme voor mij zou toch het beschrijven en ontdekken van een nieuw vleesetend plantje zijn. Dat blijf ik toch hebben, die voorkeur voor vleesetende plantjes :D
Kenneth

Berichtdoor Alexander Nijman » 20 okt 2008, 01:38

Bij veel planten worden onbedoeld insekten gevangen. In de tropische vlindertuin waar ik werk komen veel Morpho-vlinders in de bladscheden en het zich ontrollende bananenblad terecht. Ook bromelias blijken aardig wat vlinders te vangen. Daar een morpho pop 5 euro kost is het een behoorlijk probleem. Of bananenplanten of vlinders.

Het geeft wel een idee hoe de evolutie van vleestende planten gestart kan zijn. Waarschijnlijk is dat met die gevangen insekten bij kardebol iets vergelijkbaars.

Alexander
Alexander Nijman

Keer terug naar Overige Planten