Aardappel en tomaat

De Overige Soorten

Moderator: Bestuur

Aardappel en tomaat

Berichtdoor Egbert » 08 dec 2009, 08:15

Wees blij!
Egbert

Berichtdoor Danny... » 09 dec 2009, 00:06

Ik weerhoudt me van diepgaand commentaar, maar zo zijn er inderdaad nog wel een paar te noemen..

Vooralsnog zal er door de juiste instantie officieel moeten worden gemeld dat een bepaalde plant zich tot de vleeseters mag scharen.

De Kaardebol is bijvoorbeeld ook aan onderzoek onderhevig momenteel..en zo zullen er nog wel meer wezen..

Ik lees in het stukje dat de wortels ook (deels) voor opname zorgen..en volgens mij is dat bij de soorten die tot op heden allemaal het predikaat vleeseter dragen absoluut niet aan de orde..

Maargoed, ik ga niet te ver in de details..
Uw Public Relations Officer...
Danny...

Berichtdoor Reaper » 09 dec 2009, 00:43

ik vind het nogal dubieus om er een predikaat vleeseter op te plakken. Er zijn meer planten die giftig zijn voor dieren/insecten. Als die beesten sterven bij de plant dan zal die plant de voedingsstoffen ook via de wortels op nemen als zijnde compost.... maar is het dan een vleeseter? Ik zou zeggen van niet, maar er zijn vast mensen die daar beter over kunnen beslissen :)
Reaper

Berichtdoor John » 09 dec 2009, 19:47

Ik heb het originele, lange, artikel opgespoord (zie onder) en gelezen. De strekking is dat de wel of niet vlees eten door planten geen zwart-wit verhaal is maar dat de grenzen vrij vaag zijn. Er zijn enkele plantensoorten die op de een of andere manier insecten (of vogels zoals een Puya soort) vangen. Als die in staat zijn om insecten te vangen en ze komen op arme gronden voor (zoals de WILDE tomaat en aardappel) dan zouden ze misschien wel, enigszins, vleesetend kunnen zijn. Er wordt oa gerefereerd naar Roridula die ook niet zelf in staat is prooien te verteren,
Maar in het artikel wordt niets bewezen! Het is een literatuur onderzoek niets meer en niets minder.
De kop en artikel van NU.nl is enigszins opgeblazen en dekt niet de lading van het artikel.

http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/123203948/PDFSTART

John
John

Keer terug naar Overige Planten