Icibella Lutea (The devils claw)

De Overige Soorten

Moderator: Bestuur

Icibella Lutea (The devils claw)

Berichtdoor Björn » 29 mei 2005, 10:10

Hallo Iedereen,

Ik heb van een van onze Belgische collega's een Icibella Lutea gekocht.
Heeft iemand anders hier al ervaringen met deze plant?

Wat ik al weet van hem:
- Verpotten in gewone potgrond (dus geen turf).
- In grote pot verpotten zodat deze harde groeier de ruimte krijgt om groot te worden.
- Mag behoorlijk warm staan en dan ook veel water krijgen.

Mijn vragen:
- Mag ook deze plant alleen regenwater? ( Hij mag namelijk wel wat voedingsstoffen begreep ik)?
- Wat zijn de max. en min. temperaturen in de winter (en zomer)?
- Gaat deze plant in winterrust en zo ja hoeveel water mag hij dan hebben (droog laten of nog ietwat vochtig houden?

Zoals je vast al kan lezen heb ik nog niet veel kennis over deze plant dus k hoop dat iemand wat antwoorden heeft.

Groeten Björn
Björn

Berichtdoor Yorick Vermeulen » 29 mei 2005, 13:48

Geen idee, maar in kraanwater zitten meestal geen voedingstoffen, vaak wel veel kalk en kalk is voor sommige planten dodelijk.

Groet,

Yorick.
Sometimes plants will get out of hand!

Groet,

Yorick.
Yorick Vermeulen

Berichtdoor marcel » 29 mei 2005, 14:43

Geen ervaring mee, maar onze huisbijbel a.k.a. The Savage garden (nog steeds te koop,en zelfs op voorraad, vraag maar aan Wouter) zegt het volgende:

Ibicella lutea groeit in de Sonorawoestijn in Mexico en is verder uitgezet in Zuidelijk Californië en Arizona. Hij is eenjarig en komt terug uit zaad met de donderbuien in de zomer. Groeit dan snel met dikke vlezige stengels die over de grond kruipen.
De gehele plant is bedekt met haartjes die sterk op vetbladhaartjes lijken.
Enkele kliertjes produceren verterende sappen.
De vreemde zaadvorm is het gevolg van de verspreidingsmethode, het blijft hangen aan de vacht van dieren.
Als het zaad gekiemd is (en dat is lastig) is het een makkelijke plant.
Gebruik een mix van potgrond met veel zand, perliet en lava zoals je voor cactussen zou gebruiken (of een zakje cactusgrond dus :wink: ).
Geef veel water in 1 keer en laat dit doorstromen (hij mag dus niet in stilstaand water op een schotel of in een gesloten bak waar het water niet weg kan!!!!!). Laat lichtjes uitdrogen tussen watergeefbeurten. Veel Zon!

Zaden laten ontkiemen: Overgieten met kokend water, licht aanschuren of deuken met een hamer of enkele dagen in water leggen schijnen opties te zijn. Kieming kan echter wel een jar duren. Zaad bewaren in koelkast, plant sterft na zaadzetting.

Marcel 8)
El Presidente Carnivora,
President, ICPS
marcel

Berichtdoor Björn » 29 mei 2005, 17:05

Marcel, bedankt voor je vertaling. Zelf had ik de engelse versie ook al gelezen want ik heb het boek zelf ook :wink: .

Ik zie echter niks over temperaturen maar in de woestijn schommelt die ook heel erg van zeer warm tot koud. Ik denk dat ik hem maar op mn warme zolder hou....
Over dat water geven had ik helemaal heen gelezen. TNX
Björn

Berichtdoor Richard » 30 mei 2005, 05:54

Zaden laten ontkiemen: Overgieten met kokend water, licht aanschuren of deuken met een hamer of enkele dagen in water leggen schijnen opties te zijn. Kieming kan echter wel een jar duren. Zaad bewaren in koelkast, plant sterft na zaadzetting.

Wow moet je die zaden echt zo mishandelen!? :lol: Wat is de reden daarvoor?
Groeten van Richard
Richard

Berichtdoor Pirre » 30 mei 2005, 08:31

ik heb totaal geen ervaring, maar het schijnt een woestijnplant te zijn, en daar zijn de omstandigheden ook niet bepaald plantvriendelijk lijkt me :d
Afbeelding
Pirre

Berichtdoor Ries van Ool » 30 mei 2005, 09:24

Richard schreef:

Thats nature ;)

De zaden van Byblis hebben bijvoorbeeld bosbranden nodig om in de natuur de kiemen...
Dus als er daar ergens een bosbrand is, komt er spontaan Byblis op :wink:
Ries van Ool

Berichtdoor Pieter P » 30 mei 2005, 10:07

ja?!! :shock: man, wat de evolutie allemaal niet verzint :? Opzich natuurlijk wel DE kans om massaal te groeien, alles is toch weggebrand...
-------------------------

Groet, Pieter
Pieter P

Berichtdoor Richard » 30 mei 2005, 10:20

Ries van Ool schreef:
Richard schreef:

Thats nature ;)

De zaden van Byblis hebben bijvoorbeeld bosbranden nodig om in de natuur de kiemen...
Dus als er daar ergens een bosbrand is, komt er spontaan Byblis op :wink:

Moet je dan een vlammetje bij de zaden houden om ze te laten kunnen kiemen?
Groeten van Richard
Richard

Berichtdoor Ries van Ool » 30 mei 2005, 10:34

De precieze details weet ik ook niet...
Ze hebben in ieder geval hele hoge temperaturen nodig, die dus door vuur worden veroorzaakt...
Ries van Ool

Berichtdoor Björn » 30 mei 2005, 11:36

Klopt niet helemaal.
De zaden van deze planten hebben rook nodig om te kiemen. Je kan dus een sigaret erbij houden maar tis leuker om gewoon droog gras erop te leggen en dit in de fik te steken. Na enkele weken zullen de zaden dan kiemen.
Björn

Berichtdoor marcel » 30 mei 2005, 19:52

Op verzoek van de brandweer wijzen we iedereen er op dat dit branden in de open lucht dient te gebeuren, de pot met zaden goed nat moet zijn en diverse blusmiddelen voorhanden.

Het is overigens niet eens de rook maar chemische stoffen die in de rook zitten.
Sommige bedrijven zoals de botanische tuin van Kaapstad (Kirstenbosch) verkopen geprepareerde vloeipapiertjes met deze stoffen. Poosje in water leggen en zaden in dit water weken.

Marcel :)
El Presidente Carnivora,
President, ICPS
marcel

Berichtdoor hein » 04 jun 2005, 07:04

Mooie, bijzondere plant. Ik hou wel van die 'vreemde' planten.

Gert Hoogenstrijd heeft daar volgens mij zelf ervaring mee. Stuur hem een persoonlijke meel.
hein

Berichtdoor Björn » 09 aug 2005, 15:09

Ook hier maar even een update:

De Ibicella groeit goed! De plant heeft een behoorlijk grote bloemsteel aangemaakt en gooit elke week een paar nieuwe, FEL oranje bloemen open. Ik ben aan het proberen om de bloemen te bestuiven met wat info van het CPUK forum. De eerste paar zijn helaas al mislukt.

Zodra het wel lukt zal ik kijken of ik wat zaden overhou en aan de zaadbank kan schenken. Dan kunnen jullie ook eens experimenteren met deze geinige plant.

Groeten Björn

Ps. Ik zal even een foto maken van de bloemen
Björn

Berichtdoor hein » 09 aug 2005, 16:13

Ik ben benieuwd naar de foto
hein

Volgende

Keer terug naar Overige Planten