Amorphopallus Bulbifer

De Overige Soorten

Moderator: Bestuur

Amorphopallus Bulbifer

Berichtdoor C.Steijger » 09 maart 2012, 09:15

Goedemorgen,

Niet direct een onderwerp voor dit forum. Hij eet namelijk geen vlees.

Ik vroeg me af of iemand deze plant kweekt. (Amorphophallus bulbifer)
IK zou vooral willen eten wat voor condities hij nodig heeft.
Wat voor grond mengsel heeft hij nodig?
Heeft hij speciale wensen?

Groet,
Chrass
Afbeelding
C.Steijger

Re: Amorphopallus Bulbifer

Berichtdoor Bas » 08 apr 2012, 22:11

Probeer het hier eens: http://www.aroid.org/genera/amorphophallus/amcult.php. Google geeft ook veel antwoorden.

Ik laat mijn Amorphophallus konjac buiten staan, Aan het einde van het groeiseizoen sterft het bovengronds af, dan stoppen met watergeven. Zelf zet ik de planten binnen op een koele vorstvrije plaats (oktober - maart), ik laat ze gewooon in de pot met aarde staan (beschermt de knol). Wel op een locatie dat je er regelmatig langsloopt zodat je kan zien wanneer de plant weer gaat groeien. Schut de pot ergens in januari leeg om de eventuele extra knollen te verzamelen die je in een ander pot steekt.

Zelf heb ik mijn verschillende Amorphophallus gewoon in turf staan, met een hoeveelheid organische mest, door het jaar heen voed ik ook met vloeibare mest. Zie in het bovenstaande artikel de gewenste dosering van meststoffen (N-P-K = 15-30-15). Het vinden van de exacte getallen op een label is problematisch, kies iets uit dat veel fosfor heeft b.v. tomatenmest. Lees het label voor de toepassing van de vloeibare mest, niet meer doseren dan op het label staat omdat anders je wortels verbranden. Voor de organisch mest kan je van b.v. DCM meststoffen nemen en dit door je grond heen mengen, ook hier goed op de dosering letten. Bij twijfel altijd een lagere dosering toepassen.

De speciale wens die de plant nodig heeft is geduld. Het kan enige tijd duren voordat de plant bloeit, durf je hem dan in huis te laten staan? Zorg ook dat de plant niet te nat staat, dus zorg dat het water makkelijk onderuit de pot loopt. Een jaar later heb je extra knollen om te experimenteren.
Voormalig Carnivora nieuwsblad redacteur
Voor artikelen(!), op- of aanmerkingen mail naar: redactie[slinger]carnivora.nl
Bas

Berichtdoor C.Steijger » 09 apr 2012, 13:11

Goedemiddag,

Ik had die site al gevonden Inderdaad gewoon die hele beschrijving gevolgd.

Ze staan nu in potgrond/perliet mengsel helemaal droog.
probleem is alleen dat ze nog niet groeien maar dat gaat in mei/juni wel gebeuren denk. Of moet er een truc uitgehaald worden om de knol te activeren?

Als die bloeit gaat ie de schuur in maar voor rest blijft ie binnen staan :)

Heb nu overigens ook een Sauromatum venosum en een A. konjac. allebei jaarlingen. Die kreeg ik er namelijk gratis bij. :D

Groet,
Christian
Afbeelding
C.Steijger

Berichtdoor Bas » 11 apr 2012, 21:47

Je zou de knollen ook niet volledig kunnen bedekken met grond, je kan dan door een beetje grond weg te vegen zien of het groeipunt wat doet. Bij meer groei zie je dat ook zonder de grond weg te vegen. Later als de knol groeit en wortels maakt voeg je meer grond toe zodat de knol toch bedekt goed met grond bedekt is.

Je zou na volgend groeiseizoen een knol van A. konjac kunnen "opofferen", die knol laat je overwinteren buiten uit pot grond. Kies b.v. een koele plaats in de vensterbank uit. Je kan dan zien dat er zonder aarde en vocht een groeipunt uit komt en dat er rond het groeipunt wortelpunten ontstaan die nog niet verder groeien.

Ik heb recent mijn droge potten omgekiept en enkele groeipunten gezien, ik begin voorzichtig met water geven. Let op dat mijn planten op zolder gestaan hebben en na de recente vorstperiode overdag iets van 10 a 20 graden Celcius temperatuur ervaren hebben. Het verschil in temperatuur zal waarschijnlijk een reden zijn tot groeien. Nu nog het water.

In de zomer zouden de planten best naar buiten kunnen, dit gaat zeker goed met de A. konjac. Ik plaats na de vorst alle Amorphopallus planten buiten. Ik geloof niet dat ik voldoe aan de minimum temperatuur in de groeiperiode, een recente bloem vertelt met dat het bij A. konjac wel goed zit.
Voormalig Carnivora nieuwsblad redacteur
Voor artikelen(!), op- of aanmerkingen mail naar: redactie[slinger]carnivora.nl
Bas

Keer terug naar Overige Planten