kan zonnedauw in mijn tuin groeien

De Overige Soorten

Moderator: Bestuur

kan zonnedauw in mijn tuin groeien

Berichtdoor hendrik » 06 sep 2014, 20:46

Mischien stel ik apparte of domme vragen :confusion-scratchheadblue: maar ik ben net nieuw op het forum en ik moet nog veel leren :roll: maar in onze tuin groeit overal pitrus en het is er altijd nat zelfs in de zomer sopt het nog als ik er overheen loop en er willen weinig planten groeien. Mijn vraag is of pitrus dezelfde eisen stelt aan de grond als zonnedauw. In dat geval zou ik dus kunnen proberen om zonnedauw in de achtertuin te planten en een kleine vijver te graven. Ik denk dat er weinig kans is maar mischien zou zonnedauw in mijn achtertuin willen groeien dan kan ik die daar opkweken :ugeek: :?
Laatst bijgewerkt door hendrik op 16 sep 2014, 14:05, in totaal 1 keer bewerkt.
hendrik

Re: stelt zonnedauw dezelfde eisen aan de grond als pitrus?

Berichtdoor SanderFokkes » 06 sep 2014, 21:25

Ik weet zo niet wat voor grond pitrus nodig heeft om te groeien, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je zonnedauw in de tuin kunt groeien.
Reden hiervoor is de hoeveelheid mineralen in "aarde", zonnedauw gedijt eigenlijk alleen in voedselarme grond (met minder dan 50 parts per milion (PPM) in opgeloste mineralen/zouten), het zou mij niet verbazen als tuinaarde met gemak een 10voud hiervan bevat.
SanderFokkes

Berichtdoor Jeroen » 07 sep 2014, 16:36

Stel gewoon iedere vraag die je wilt. Domme vragen bestaan niet.
Jeroen

Berichtdoor marcel » 07 sep 2014, 18:37

Pitrus is in ieder geval in mijn vleeseter moeras een vervelend onkruid. Voor gewone ronde zonnedauw zal de voeding op zich niet zo'n probleem zijn maar meer het feit dat andere planten, zoals bv die pitrus, hem weg concurreren als er genoeg voeding is.
El Presidente Carnivora,
President, ICPS
marcel

Berichtdoor Rick Boerboom » 08 sep 2014, 07:45

Pitrus is een weinig veeleisende soort, die op allerlei bodemtypen voorkomt. Het groeit op natte tot vochtige plekken op voedselrijke, zure, kalkarme grondsoorten. Pitrus is vaak een indicator van een verstoorde waterhuishouding of verstoorde bodem. Niet echt het habitat van zonnedauw.

Ik ga er vanuit dat je tuin te voedselrijk (en mogelijk te droog) is voor zonnedauw. Deze zullen waarschijnlijk verdrogen of weg geconcureerd worden door concurrentiekrachtige soorten als grassen, Canadese fijnstraal, zwarte nachtschade, paardenbloem, pitrus, brandnetel, knopkruid, vogelmuur etc.
Rick Boerboom

Berichtdoor hendrik » 13 sep 2014, 16:34

Ik heb eens in de gebieden rond ons dorp gekeken en toen kwam ik een natuurgebied tegen (ottema wiersma resevaat) en ik zag dat daar overal veenmos groeide en op het bord stond dat er ook zonnedauw groeit. en ik heb de grond eens bekeken en die leek verdacht veel op onze grond dus ik ga proberen veenmos in onze tuin te planten maar dan moet ik eerst wel grafen of ik ga het bij de sloot planten. Ik zal eens een experimentje doen :) :?:
hendrik

Berichtdoor Rene Flierman » 16 sep 2014, 02:26

als grond op elkaar lijkt dan zegt dat niets over de voedingswaarde, je kan niet zien wat er in zit.
De groeten uit Assendorp.
Rene Flierman

Berichtdoor Felix » 16 sep 2014, 12:09

Ik denk dat als je de vraag anders stelt je betere antwoorden krijgt. Het is best complexe materie waarnaar je vraagt.

Ik denk dat de hoofdvraag is of je bij jou in de tuin vleesetende planten kan laten groeien in de volle grond. Kort door de bocht denk ik dat het niet onmogelijk is. In de regio waar jij woont, groeit in de venige gebieden inderdaad ronde zonnedauw in het wild. Dus als de bodem bij jou in de tuin niet te veel verstoord en verontreindigd is, zou het moeten lukken.

Die kans is echter niet zo groot. Aan de hand van de pitrus kun je dat eigenlijk aflezen. In gezonde natuurgebieden met veel hoogveen en weinig verontreiniging zul je ook gewoon pitrus tegenkomen. Echter zullen ze maar een klein deel uitmaken van de totale vegatatie. Verschillende factoren werken de groei van pitrus in de hand. De hoeveelheid voedingstof in de bodem is hier al genoemd. Het ligt echter iets genuanceerder dan te stellen dat een voedingsrijke bodem de oorzaak van het probleem is.

Bij jou in de buurt zijn veel veenafgravingen gedaan. Als ik mijn geschiedenis goed heb, gingen al die turven met turfschepen via Heerenveen naar de rest van Friesland en Nederland. Turf is organsich materiaal en bevat dus veel voedingstof. In gezonde hoog- en laagveen gebieden ligt deze voedingslaag opgeslagen in de bodem zonder dat de planten erbij kunnen. Hoe komen die voedingstoffen nu vrij... Hier komen we eigenlijk bij het complexe deel van jouw vraag.

Drosera kan prima groeien samen met Pitrus, mits de bodem nat genoeg is. Dit heeft onder andere te maken met de waterbehoefte van onze vleeseters. Belangrijker is echter dat de ontwatering van onze natuurgebieden ertoe leidt dat de organische laag die normaal onder water staat, blootgesteld wordt aan zuurstof. Dit verandert de chemische huishouding van de bodem--> lang verhaal--> er wordt fosfor gebonden en bereikbaar gemaakt in de bodem en dat is nou nu net wat Pitrus lekker vindt... De populaties van pitrus die eerder slechts een klein deel van de vegetatie uitmaakte overgroeien de andere planten. Wat je dan krijgt is een rompgemeenschap:

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Rompgemeenschap
Felix

Berichtdoor Felix » 16 sep 2014, 12:18

Als je het voor elkaar krijgt veenmos in de tuin te laten groeien betekent dit dat je tuin nat genoeg is. Op het veenmos kan je vervolgens proberen zonnedauw te zaaien.

http://www.delevendenatuur.nl/downloadp ... 43-046.pdf
Felix

Re: kan zonnedauw in mijn tuin groeien

Berichtdoor hendrik » 06 apr 2015, 18:06

Bedankt voor de reacties ik heb voor de test een paar groene plukjes veenmos geplant tussen het riet en bij mijn zelfgegraven slootje. Ik zal eens kijken wat er gebeurt, ik houd jullie zeker op de hoogte groetjes Hendrik.
hendrik

Keer terug naar Overige Planten