Kas en temperatuur

Voor alle overige zaken.

Moderator: Bestuur

Kas en temperatuur

Berichtdoor C.Steijger » 26 maart 2014, 11:29

Vriendjes,

Sinds eind vorig jaar heb ik een kasje van 15 m2. Helemaal ingericht en gevuld met planten.

Maar.... Met het mooie weer van de afgelopen tijd merk ik dat de temperatuur in de kas een beetje heel hoog kan oplopen. Wanneer het buiten zonnig is en bijvoorbeeld 17 graden, en er staat weinig wind, kan het zomaar 35 graden worden.

Ik weet dat er een soort witte kalk bestaat die op de ruiten geverfd kan worden en alleen wit kleurt wanneer de zon vol schijnt, maar zijn er ook andere manieren om de kas koel te houden?
Hoe houden jullie je kas op de juiste temperatuur?

Groet,
Chrass
Afbeelding
C.Steijger

Re: Kas en temperatuur

Berichtdoor marcel » 26 maart 2014, 13:31

Ventileren, is sowieso goed tegen schimmels e.d.

Daarnaast is de temepratuur vaak niet de killer maar felle zon en daar heb je schaduwdoek voor in verschillende percentages.
President, ICPS
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation
marcel

Berichtdoor Killian » 26 maart 2014, 21:13

Ik gebruik ook schaduwdoek in mijn serre in de zomer, dit kan je vrij strak hangen door van die clips die je erin draait.
Verkoop vleesetende planten: http://www.vleesetendeplantshop.be
Gratis verzending vanaf €35
!
Killian

Berichtdoor C.Steijger » 27 maart 2014, 10:34

Marcel,

De ramen staan helemaal open. Aangezien ik geen stroom heb in de kas word verder ventileren lastig.

Killian schreef:Ik gebruik ook schaduwdoek in mijn serre in de zomer, dit kan je vrij strak hangen door van die clips die je erin draait.

Killian. Wat voor sterkte schaduwdoek gebruik jij? Ik neem aan dat je het alleen in de warmste dagen ophangt anders blijven de planten knalgroen?
Afbeelding
C.Steijger

Berichtdoor Killian » 27 maart 2014, 12:28

rond de 45% moet wel goed zijn, het blokkeert een deel van het licht en ik hang het alleen op het dak dus de planten kleuren nog vrij mooi. Ik heb in een Belgisch tuincentrum zo'n zonnescherm gezien dat aan een soort touwtjes hangt en dat kan je gewoon onder je dak "uitrollen" wanneer je wilt en dat zag er ook nog goed uit. (was opgehangen in een toonzaalserre)

Zo'n systeem maar dan voor een serre:
Afbeelding
Verkoop vleesetende planten: http://www.vleesetendeplantshop.be
Gratis verzending vanaf €35
!
Killian

Keer terug naar Open Forum