Drosera

Hier kun je opmerkingen en input als stukken tekst voor de Carnipedia kwijt

Moderator: Bestuur

Re: Drosera

Berichtdoor Michel » 09 okt 2012, 11:16

Bij deze een beschrijving voor de D. rotundifolia. Heb hiervoor de onderstaande bronnen geraadpleegd. De foto's die er bij zitten zijn niet van beste kwaliteit doordat dit mijn eigen foto's zijn welke dus gebruikt mogen worden.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Drosera rotundifolia
Drosera rotundifolia ook wel ronde zonnedauw genoemd is een beschermde plant in Nederland.

Herkomst
Drosera rotundifolia komt voor in het noorden van Europa, Noord-Amerika en in het noorden van Azië.

Leefgebied
Drosera rotundifolia leeft op plaatsen als moerassen en veengebieden. Het heeft arme natte grond nodig. Meestal samen met veenmos. Door het verdwijnen van deze biotoop in Nederland wordt de plant beschermd.

De val
De bladeren vormen een rozet. Stengels tussen de 1,5 – 5 cm lang ondersteunen de ronde 4-10mm grote vangbladeren. De bladeren zijn bedekt met kleefharen welke de prooi vangen. De plant zelf heeft een diameter rond de 3-5cm.
De bloemstengels worden 5-25cm lang waarbij de bloemen aan 1 zijde langs elkaar groeien. De 5 bloemblaadjes zijn wit of roze. De bloemen zullen niet tegelijk bloeien. Tevens zullen de bloemen maar een korte tijd bloeien. De plant is zelfbestuivend.
In de winter vormt de D. rotundifolia een hibernaculum ook wel winterknop genoemd waardoor het mogelijk is om de winter te overleven. De bladeren krullen hierbij in het centrum op.

Verzorgingstips
Temperatuur
D. rotundifolia heeft een winter nodig om op lange termijn te kunnen overleven. Indien het mogelijk is wordt het aangeraden om deze plant buiten te houden. Hierdoor is het een ideale plant voor in een moeras of koude kas. In de winter zal de plant een hibernaculum vormen waardoor het kan lijken dat de plant is afgestorven.

Grond
Zoals eerder vernoemd groeit de D. rotundifolia op arme grond. Turfstrooisel kan gebruikt worden voor deze plant. Een mengsel van turfstrooisel en perliet word aangeraden om het dicht slaan van de turf te voorkomen. Daarnaast kan deze plant ook prima in veenmos (sphagnum) groeien. Puur sphagnum kan gebruikt worden.

Water
De D. rotundifolia houd van natte voeten. Het kan goed tegen water en staat in de natuur vaak dicht bij de waterzijde. Soms zelfs onder water. Gebruik net zoals bij alle andere carnivore planten regenwater of gedemineraliseerd dan wel osmosewater.

Vermeerdering
Zaad
Dit is de makkelijkste methode om deze soort te vermeerderen. Zoals eerder beschreven is D. rotundifolia zelfbestuivend. De langwerpige zaadjes zijn 1-1.5mm en bruin/zwart van kleur. Het zaad heeft de winter nodig om te kiemen. Het best kan het zaad in de herfst of het vroege voorjaar gezaaid worden op turf of sphagnum. Door het bloot te stellen aan de weersomstandigheden zal het zaad kiemen wanneer de temperatuur toe neemt. Zorg ervoor dat het grondmengsel goed vochtig is. Dek de zaden niet af omdat dit lichtkiemers zijn. Wees wel voorzichtig met de regen zodat deze niet de zaden wegspoelt. Bescherm de grond tegen de regen.
Ook kan het zaad gestratificeerd worden in een koelkast om buiten het seizoen de winter na te bootsen. De zaden moeten 4 weken op een vochtige ondergrond in de koelkast gehouden worden. Gebruik hiervoor het grondmengsel wat je ook van plan bent te gaan gebruiken voor de volwassen plant. Dek de potjes af en check regelmatig voor schimmel. Daarna plaats je de planten in een goed verlichte ruimte. Probeer de plant zo veel mogelijk aan zijn natuurlijke cyclus deel te laten nemen.
bladstekken
Knip een blad af en plaats deze op levend sphagnum of plaats deze in een schaal met regenwater of gedemineraliseerd water.

Bronnen:
Wikipedia ronde zonnedauw
Wikipedia drosera rotundifolia
http://www.carnivorousplants.org

Foto's uit eigen collectie:

D. rotundifolia
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bladstructuur
Afbeelding

Bloemstengels
Afbeelding

Afbeelding

Zaad
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zaailing
Afbeelding

Hibernaculum
Afbeelding
Groet, Michel

Kweeklijst
Michel

Berichtdoor PiLa » 09 okt 2012, 16:46

Kijk dat is mooi Michel, dank je wel
Ik heb je tekst vermengd met wat er al stond op de carnipedia:
http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/wiki/index.php/Drosera_rotundifolia

Welke naam moet ik bij de foto's zetten, als ik ze gebruik?

Leuk dat je ook een foto hebt van het zaad, zou je ook een foto kunnen nemen van een liniaal met het zaad erbij, om een idee te krijgen hoe klein het zaad is ?

Pim.
Voor verzorgingsinformatie kijk ook eens op de
Afbeelding

Mijn site: pila.nl
PiLa

Berichtdoor Michel » 18 okt 2012, 10:53

Michel van der Pol mag bij de foto's vermeld worden als naam.
Foto's van zaad met een liniaal zal ik binnenkort maken.
Groet, Michel

Kweeklijst
Michel

Berichtdoor PiLa » 18 okt 2012, 20:51

Michel schreef:Michel van der Pol mag bij de foto's vermeld worden als naam.
Foto's van zaad met een liniaal zal ik binnenkort maken.

Ik heb 1 foto gebruikt, de rest was een beetje te onscherp, met name de foto van het hibernaculum is interessant.
Ik kijk uit naar een leuke foto van rotundifolia-zaad

Pim.
Afbeelding

PiLa

Berichtdoor Michel » 22 okt 2012, 16:18

Afbeelding

Afbeelding

Hoop dat je hier wat mee kunt. Geen betere foto's kunnen maken.
Groet, Michel

Kweeklijst
Michel

Berichtdoor PiLa » 23 okt 2012, 10:09

Dank je Michel,
ik heb het volgende ervan gemaakt:
Afbeelding

en hier neergezet:

grotere foto's zijn trouwens wel handiger, daar kan ik meer mee doen ..

Pim.
Afbeelding

PiLa

Berichtdoor Tijmen » 23 okt 2012, 14:08

PiLa schreef:Dank je Michel,
ik heb het volgende ervan gemaakt:
Afbeelding

en hier neergezet:

grotere foto's zijn trouwens wel handiger, daar kan ik meer mee doen ..

Pim.

wat een fotoshop skills!
Tijmen

Berichtdoor PiLa » 27 okt 2012, 11:04

Met dank aan Crash heb ik de Drosera brurmanii pagina kunnen updaten met foto's van de bloem.
http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/wiki/index.php/Drosera_burmanii
Afbeelding

PiLa

Berichtdoor C.Steijger » 27 okt 2012, 11:21

PiLa schreef:Met dank aan Crash heb ik de Drosera brurmanii pagina kunnen updaten met foto's van de bloem.

Crash?
Afbeelding
C.Steijger

Berichtdoor PiLa » 28 okt 2012, 12:06

chrass schreef:
PiLa schreef:Met dank aan Crash heb ik de Drosera brurmanii pagina kunnen updaten met foto's van de bloem.

Crash?

Ow sorry, Chrass bedoelde ik natuurlijk! (bijna alle letters had ik wel goed :) )

Pim
Afbeelding

PiLa

Berichtdoor wouter Noordeloos » 19 nov 2012, 21:04

Drosera intermedia

De kleine zonnedauw, zoals Drosera intermedia ook wel genoemd word is een klein, maar bekend soort die in veengebieden in Nederland een algemene verschijning. Er zijn meerdere plekken in Nederland waar er nog gehele kolonies van Drosera intermedia te vinden zijn, samen met Drosera rotundifolia en de zeldzame Drosera anglica.

Drosera intermedia komt op zeer veel plekken op de wereld voor. Noordwest-europa, waaronder de Benelux, maar ook Duitsland, Engeland, Ierland, Skandinavie, Frankrijk, Italie, Oost-Europa en zelfs Spanje zijn planten aangetroffen van Drosera intermedia. Ook buiten Europa, waaronder Cuba, Zuid-, Midden- en Noord-Amerika zijn ze aanwezig.

Met name doordat Drosera intermedia in zoveel landen voorkomt zijn er toch veel onderlinge verschillen, terwijl alle planten toch allemaal Drosera intermedia blijken te zijn. Er zijn bijvoorbeeld een paar moerassen in Canada en de Golfkustvlakte waar grotere exemplaren gevonden zijn. Er wordt tot op heden nog onderzocht of alle gevonden soorten werkelijk Drosera intermedia zijn of een ander soort.
Drosera intermedia heeft rechtopstaande bladeren die ca. 3,5 cm lang zijn. Het gedeelte waar de lijmdruppels zitten is lepelvormig. Hiermee is er een direct verschil tussen andere winterharde Drosera’s zoals Drosera rotundifolia die cirkelronde bladeren heeft of Drosera capillaris waarvan de bladeren meer op de grond liggen. Veel mensen willen een grote volwassen plant van Drosera intermedia nog wel eens aanzien voor Drosera anglica. Maar ook tussen Drosera anglica en Drosera intermedia zijn er verschillen, zoals de bloemstengel bijvoorbeeld. De bloemstengel van Drosera intermedia komen duidelijk via de zijkant van de plant omhoog zoals op de foto bij dit artikel te zien is. Bij Drosera anglica komen de bloemstengels vanuit het midden van de groeipunt omhoog. Bovendien zijn de bladeren van Drosera anglica een stuk langer en smaller dan de bladeren van Drosra intermedia.
Nog een duidelijk verschil tussen Drosera intermedia en andere winterharde Drosera’s is dat Drosera intermedia kluiten kan vormen. Deze kluiten ontstaan doordat er wortelstokken onder de grond nieuwe plantjes vormen vlak naast de moederplant. Dit gebeurt vooral bij oudere planten.
Nog een opvallend detail is dat Drosera intermedia in de natuur op hele natte plekken groeit en soms zelfs in het water, semi-aquatisch dus. Drosera intermedia houd dus van hele natte voeten. Ik heb hele mooie populaties Drosera intermedia gezien in de achterhoek waarbij de planten waarbij het waterniveau tot aan de groeipunten staat. De groeipunt kwam net boven het water uit. Andere soorten winterharde Drosera’s houden welliswaar van natte voeten, maar groeien niet half onder water zoals hierboven beschreven.
Als er een droge zomer is dan krijgt Drosera intermedia problemen zoals tijdens de zomer van 2003. Deze zomer was warm en langdurig droog. De planten zullen onder dit soort omstandigheden zich terugtrekken tot rustknoppen zoals ze dat tijdens de wintermaanden doen. Ik heb dit soort rustknoppen zelf gezien op de Dwingeloze Heide. Na de droge periode van de zomer van 2003 ben ik naar dit gebied geweest om Drosera’s te zoeken en het enige wat ik vond waren Drosera’s die rustknoppen haden gevormd wegen de droge omstandigheden. Ook de vennetjes en poeltjes die normaal flink nat en drassig zijn waren kurkdroog.
De bloemen zijn wit en hebben over het algemeen minder bloemen op 1 bloemstengel dan de andere winterharde Drosera’s. De bloeitijd is van juli tot en met augustus.

Drosera intermedia is een uitstekend soort om in een moeras te houden in je tuin bijvoorbeeld. Hoewel sommige boeken beweren dat Drosera intermedia 1-jarig is ben ikzelf van mening dat Drosera intermedia heel goed enige jaren over te houden is en komen de planten elk voorjaar keurig weer terug uit hun winterrust. De Drosera intermedia die in de gematigde streken voorkomt zoals in Europa en de Verenigde Staten heeft tijdens de wintermaanden een koude periode nodig zodat de planten winterrustknoppen kan vormen.
De tropische variant van Drosera intermedia die bijvoorbeeld in Zuid-Amerika en Cuba voorkomt heeft geen winterrust nodig en groeit het hele jaar door.

Er zijn meerdere manieren om Drosera intermedia te vermeerderen. Zelf ben ik een voorstander van het zaaien van zaad, want zaailingen van Drosera intermedia kunnen snel groeien en zelfs hetzelfde jaar nog bloeien. Als het zaad vers is kun je het beste in januari beginnen met zaaien. Alle zaden van winterharde Drosera’s hebben een koude periode nodig om te kiemen, dus dat betekent dat je de potten of schalen met de zaden een paar nachten buiten moet laten staan of in een onverwarmde kas. Als grondmengsel gebruik ik fijne turfmolm, dus waar geen groffe stukken inzitten. Je mag de zaden niet bedekken met een laagje grond, want de zaden zijn lichtkiemers. Dat betekent dat de zaden zoveel mogelijk licht moeten krijgen. Verstandig is om niet te dicht te zaaien, want de kiemplantjes zullen later tegen de zomer snel groter geworden zijn. Als je de zaden te dicht opelkaar zaait, dan krijgen de plantjes niet genoeg ruimte. Het grondmengsel moet letterlijk nat zijn, want in de natuur komt Drosera intermedia ook op hele natte plekken voor. Het waterniveau mag best gelijk met het grondoppervlak komen te staan, zolang je de zaden maar niet wegspoeld. Verstandig is om de pot met de zaden in een bak te zetten met daarin een laag water zodat het grondmengsel letterlijk nat blijft. Het verspenen van de kiemplantjes is mogelijk als ze groot genoeg zijn om vast te pakken. Zelf prefereer ik om de kiemplantjes het voorjaar daarop de plantjes te verspenen om schade aan de wortels te voorkomen.
Je kan de zaden ook uitstrooien in je moeras, maar ik zou een plek uitzoeken zonder veel veenmos, want veenmos groeit harder als de kiemplantjes. Het beste is om een plek uit te zoeken waar alleen maar turf ligt. Ook hier is het beter om het zaad dun te strooien, want anders gaan de kiemplantjes elkaar verdringen.
Het verkrijgen van zaden is heel makkelijk. Vanaf juli zal Drosera intermedia gaan bloeien en je hoeft verder niets te doen om de bloemen te bestuiven. De bloemen zijn namelijk zelfbestuivend, dus tegen de tijd van september/oktober kun je de zaden oogsten als de bloemen uitgebloeid zijn en zwart van kleur worden.

Een andere manier om Drosera intermedia te vermeerderen is om bladstekken te nemen. Neem volgroeide zomerbladeren en leg ze op een laag natte turf met de stengel een stukje in de turf gestoken. Leg de bladeren wel met de bovenkant, dus met de lijmdruppels naar boven. Zorg ervoor dat de luchtvochtigheid hoog blijft door de pot met de bladstekken in een terrarium te zetten bijvoorbeeld. Als de luchtvochtigheid te laag is drogen de stekken uit en is het stekken mislukt.

Er zijn meerdere mogelijkheden om kruizingen te maken waar Drosera intermedia bij betrokken kan worden. Een bekende kruizing is Drosera hybrida, met Drosera filiformis ssp. filiformis en Drosera intermedia als ouders. De smalle bladeren van Drosera hybrida staan rechtovereind en worden zo’n 9 cm lang. Een ander soort waarmee je Drosera intermedia kan kruizen is bijvoorbeeld Drosera capillaris.

De tropische vorm van Drosera intermedia is uiteraard niet winterhard. Deze plant kan je het beste het gehele jaar door in een terrarium houden. Het vermeerderen van dit soort kan via zaad dat dezelfde behandeling nodig heeft als de winterharde Drosera intermedia, behale de kou-behandeling, uiteraard.

Drosera intermedia is een soort met veel groeikracht en is daardoor een prima soort om in een moeras te houden. Ik weet zeker dat binnen een tijd van 2 a 3 jaar je een flink aantal planten hebt staan, zeker als je het zaad die de planten zelf geproduceerd hebben uitstrooit over het moeras zodat zeer snel honderden planten zult hebben.
wouter Noordeloos

Berichtdoor Rene Flierman » 19 nov 2012, 23:45

een aanvulling voor onze inheemse drosera's.
een aantal tropische.

d.intermedia:

cuba, gran sabana en roraimae.

d. anglica:

hawaii, 2 vindplaatsen, heb ze alle 2 gehad, maar helaas verloren.

d.rotundifolia:

een gerucht dat deze in nieuw gunea groeit.
De groeten uit Assendorp.
Rene Flierman

Berichtdoor wouter Noordeloos » 20 nov 2012, 17:27

Hoi Rene,

Het artikel die ik net geplaatst heb ik enige jaren geleden voor het nieuwsblad gemaakt en is anno 2012 zeker niet compleet. Maar het is een mooie basis om een keer verder uit te breien.

Take care,

Wouter
wouter Noordeloos

Berichtdoor PiLa » 21 nov 2012, 18:54

wouter Noordeloos schreef:Drosera intermedia

De bloemstengel van Drosera intermedia komen duidelijk via de zijkant van de plant omhoog zoals op de foto bij dit artikel te zien is.

heb je de foto's ook nog?

Pim
Afbeelding

PiLa

Berichtdoor PiLa » 21 nov 2012, 20:47

intermedia verhaal van wouter staat nu verwerkt op:
http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/wiki/index.php/Drosera_intermedia

Pim.