Genlisea

Hier kun je opmerkingen en input als stukken tekst voor de Carnipedia kwijt

Moderator: Bestuur

Genlisea

Berichtdoor Rene » 10 apr 2012, 18:03

Beste Forumleden

Hier kun je op- en aanmerkingen kwijt over deze plantengroep.
Stukken tekst die je wilt schrijven over de plantengroep kun je hier plaatsen, of sturen naar webmaster@carnivora.nl

Mvg Rene
Uw Carnivore Webmaster
Rene
Site Admin

Re: Genlisea

Berichtdoor PiLa » 08 mei 2012, 17:09

Beste mensen,

Ik heb een beschrijving over de Genlisea aan de wiki toegevoegd, met dank aan John! Carnivoraleden zullen direct herkennen dat het afgeleid is van het artikel uit het clubblad.
http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/wiki/index.php/Genlisea

Misschien hebben jullie nog commentaar op het artikel, de indeling, of aanvullingen, dan hoor ik het graag (via deze post).

De verzorgingstips van de Genlisea is nog wat onderbelicht. Wie heeft er ervaring in het kweken van Genlisea?
Graag zou ik nog extra info zien over bijvoorbeeld:
* de 'winterrust' van knolvormende Genlisea
* andere vormen van vermeerdering, o.a. uit zaad
* de grondsoorten
* watergift
* luchtvochtigheid
* ....

groetjes
Pim.
Voor verzorgingsinformatie kijk ook eens op de
Afbeelding

Mijn site: pila.nl
PiLa

Berichtdoor Tijmen » 22 nov 2012, 19:30

kwam dit ergens tegen, ik was aan het zoeken voor iemand over Genlisea. misschien heeft de Carnipedia er iets aan.

Genlisea

Geschiedenis en etymologie
Het is in 1833 dat A. de Saint-Hilaire de plant in Brazilië ontdekte. In 1874 maakt E. Warming er een interessante studie over. De naam werd ontleend aan gravin Mme. Stéphanie-Félicité du Crest de Saint-Aubin de Genlis, die o.a. werken over planten uitgaf.

Verspreiding
De Genlisea's groeien op de Caraïben, in Centraal- en Zuid-Amerika in een gebied dat zich uitstrekt van Honduras tot Recife in het NO. van Brazilië. Men treft ze ook aan in ZO. Brazilië evenals op het Afrikaans continent in de tropische en zuidelijk streken en op Madagascar.

Biotoop
De planten houden van doorweekte oevers van riviertjes en moerassen. De grond is
vaak turfachtig en zandig en soms bevinden de bladeren van de Genlisea's zich totaal onder water. Zij genieten van een tropisch klimaat en de nachtelijke en de dagelijkse temperaturen kunnen soms een grote bandbreedte vertonen afhankelijk van de hoogteligging. Andere geslachten van de carnivore planten zoals Drosera, Utricularia worden ook vaak in deze biotopen gevonden.

Beschrijving:
Het zijn vaste planten of éénjarigen soms half aquatisch en kruidachtig waarvan de bladrozetten een doorsnede hebben van 2 tot 6 cm. De planten vormen kleine bladrozetten, die geen wortels bezitten. Er zijn twee soorten bladeren: de eerste zijn lijnvormig of langwerpig en de tweede die vaak ondergronds ontwikkelen vormen doorschijnende vallen en deze nemen ook enkele functies ervan over zoals verankering in de bodem en wateropname. De bovengrondse bladeren zijn groen en dienen voor de fotosynthese, de ondergrondse zijn tot vallen omgevormd die vertakt en spiraalvormig gedraaid zijn. De lengte van de gevorkte vallen varieert van 2 tot 15 cm, waarvan de vertakkingen en de hals hol zijn. De val van Genlisea's gelijkt op die van een palingfuik. Essentieel lijkt het op een kronkelende tunnel waarin de prooi binnenkomt. Eens in de val wordt de prooi voorwaarts gedreven, omdat haren verhinderen dat de prooi terug kan keren. Deze volgt haar weg tot aan de verteringskamer waarin deze verteerd wordt. De vertering wordt uitgevoerd door enzymen. De prooien zijn meestal protozoën of kleine schaaldiertjes. Genlisea behoort tot de zuigvallen. De bloemen met een kelk die in vijf verdeeld is ( en slechts twee bij het geslacht Utricularia) zijn purper, wit of geel en zijn geplaatst op bloemstengels van 10 à 40 cm. hoog.

Klimaat
Genlisea's groeien tropisch in de natuur en verkiezen altijd een temperatuur boven de 20°C. Daarbij houden ze van een hoge vochtigheid. Staat best op een heldere standplaats maar niet in de volle zon.

Cultuur

Substraat: Genlisea verkiest een grond van turfmos en zand of sfagnum in de verhouding 1:1. Het waterpeil dient permanent tot aan het oppervlak te staan. Genlisea kan ook vrij rond drijvend in een oppervlakkige waterbak gekweekt worden.

Standplaats
Genlisea zal in halfschaduw en warm gekweekt worden. De nachttemperatuur zal daarentegen verlaagd worden (maar niet onder 10°C)

Soorten
Er zijn meer dan twee dozijn Genlisea soorten maar slechts enkele daarvan zijn in cultuur. Het zijn vooral Genlisea hispidula, Genlisea violacea, Genlisea repens en Genlisea pygmaea.

Vermeerdering
Kan gebeuren met zaaien, bladstekken en het stekken van de vallen.
De meeste Genlisea's bloeien goed van in de lente tot de herfst en als een bestuiving plaats grijpt wordt er veel zaad gevormd. Dit zaad kan gezaaid worden op de gepaste bodem waarop ze binnen enkele weken kunnen kiemen. De groei is relatief snel en bloeiende planten kunnen bekomen worden binnen een paar maanden. Blad- en vallenstekken kunnen op elk tijdstip van het jaar gemaakt worden. Vallen moeten onder de grond geplaatst worden, terwijl van bladeren enkel de witte topjes onder de grond geplaatst dienen te worden. Een volwassen plant kan binnen een paar maanden bekomen worden als men deze methoden gebruikt.
Terwijl Genlisea relatief gemakkelijk te vermeerderen is, wordt dit toch als specialiteit beschouwd en kun je enige moeilijkheden ondervinden om startmateriaal te vinden.

Zorgen tijdens het groeiseizoen
Dood vegetatief materiaal en uitgebloeide bloemen zullen moeten verwijderd worden om schimmels te voorkomen. De ondervinding leert dat zelfs deze planten die tropisch zijn in de natuur, gedurende de winter in een slaaptoestand schijnen te gaan, waar de bladeren geel en de rozetten merkelijk schrompelen. Om het totale verlies van de plant te voorkomen, neem je best alle bloemstengels weg. De planten hebben nooit gefaald terug uit te schieten, alhoewel sommige soorten in de natuur éénjarigen kunnen zijn.

Ziekten en insecten
een schimmel kan het vaakst optreden. de plant lijkt op Utricularia, en de bloemen worden het vaakst door bladluizen aangetast. De beste methode om deze plagen te behandelen is de bladluizen te verwijderen of de bloemstelen. of commerciële pesticiden enig negatief effect op deze planten zouden hebben weet ik niet.

gebruik deze info niet als je Genlisea hebt die een winterrust nodig hebben.

groet, blaasjeskruid18
Tijmen

Berichtdoor PiLa » 24 nov 2012, 18:42

Bedankt dat je aan de carnipedia denkt, dat wordt erg gewaardeerd.
Er staat al een heel verhaal op de carnipedia, dus ik dit verhaal niet zomaar overnemen.
Nu moet ik allemaal informatie uit het verhaal gaan vissen en kijken waar er misschien aanvullingen zijn, graag dus aangeven waar ik het huidige verhaal kan aanvullen, of waar het niet klopt.
Ik heb bijvoorbeeld wel het vermeerderen met zaad eruit gehaald, verder is het niet makkelijk te zien wat ik er nog meer uit moet halen.

Pim.
Afbeelding

PiLa

Berichtdoor Tijmen » 24 nov 2012, 23:45

ik zal zelf de moeite gaan nemen.
ik wil je de aanvullingen graag laten horen.
Tijmen

Berichtdoor Tijmen » 24 nov 2012, 23:58

hier wat aanvullingen:

Substraat:
Genlisea verkiest een grond van turfmos (of turf) en zand of sphagnum in de verhouding 1:1. Het waterpeil dient permanent tot aan het oppervlak te staan. Genlisea kan ook vrij rond drijvend in een oppervlakkige waterbak gekweekt worden.

Standplaats:
Genlisea zal in halfschaduw en warm gekweekt worden. De nachttemperatuur zal daarentegen verlaagd worden (maar niet onder 10°C)

Klimaat:
Genlisea's groeien tropisch in de natuur en verkiezen altijd een temperatuur boven de 20°C. Daarbij houden ze van een hoge (lucht)vochtigheid. Staat best op een heldere standplaats maar niet in de volle zon.
(de teksten Standplaats en Klimaat kunnen samengevoegd worden(

het kan zijn, ondanks dat Genlisea tropische zijn in de natuur, gedurende de winter in een slaaptoestand kunnen gaan, waar de bladeren geel en de rozetten merkelijk schrompelen. Om het totale verlies van de plant te voorkomen, neem je best alle bloemstengels weg. De planten hebben nooit gefaald terug uit te schieten, alhoewel sommige soorten in de natuur éénjarigen kunnen zijn.

Beschrijving:
Het zijn vaste planten of éénjarigen soms half aquatisch en kruidachtig waarvan de bladrozetten een doorsnede hebben van 2 tot 6 cm. De planten vormen kleine bladrozetten, die geen wortels bezitten. Er zijn twee soorten bladeren: de eerste zijn lijnvormig of langwerpig en de tweede die vaak ondergronds ontwikkelen vormen doorschijnende vallen en deze nemen ook enkele functies ervan over zoals verankering in de bodem en wateropname. De bovengrondse bladeren zijn groen en dienen voor de fotosynthese, de ondergrondse zijn tot vallen omgevormd die vertakt en spiraalvormig gedraaid zijn. De lengte van de gevorkte vallen varieert van 2 tot 15 cm, waarvan de vertakkingen en de hals hol zijn. De val van Genlisea's gelijkt op die van een palingfuik. Essentieel lijkt het op een kronkelende tunnel waarin de prooi binnenkomt. Eens in de val wordt de prooi voorwaarts gedreven, omdat haren verhinderen dat de prooi terug kan keren. Deze volgt haar weg tot aan de verteringskamer waarin deze verteerd wordt. De vertering wordt uitgevoerd door enzymen. De prooien zijn meestal protozoën of kleine schaaldiertjes. Genlisea behoort tot de zuigvallen. De bloemen met een kelk die in vijf verdeeld is ( en slechts twee bij het geslacht Utricularia) zijn purper, wit of geel en zijn geplaatst op bloemstengels van 10 à 40 cm. hoog
(ik heb dit erbij gezet, want de tekst over de val van Genlisea is redelijk moeilijk te begrijpen)

dit is wat ik nuttig vindt, als je besluit ze er niet in te stoppen vindt ik het prima. hoop dat je er wat aan hebt.

grtz, blaasjeskruid18
Tijmen

Berichtdoor PiLa » 26 nov 2012, 22:09

dat is al beter, ik heb er tussenuit gevist wat ik kon. bedankt
Afbeelding

PiLa

Berichtdoor Tijmen » 27 nov 2012, 08:26

graag gedaan

ik zag wel dat er niet bijstaat dat Genlisea een hoge luchtvochtigheid nodig heeft, ik denk dat dat er
wel bij moet staan.

voor de rest super!
Tijmen

Berichtdoor Rene Flierman » 27 nov 2012, 23:13

mijn gelisea staat gewoon in de vensterbank in een hoge glazen pot met het water 5cm onder/ tot aan de oppervlakte.
grondmengsel, 1:1 turfstrooisel en perliet.
ik lees regelmatig, zand als toevoeging, terwijl ervaren kwekers op het forum dit afraden ivm vervuiling van het zand.
jammer dat dit advies niet wordt meegenomen in carnipedia.
De groeten uit Assendorp.
Rene Flierman

Berichtdoor Tijmen » 28 nov 2012, 08:54

ik bedoel met dit stukje dat je turf en sphagum of turf en zand pakt. je moet zand altijd goed reinigen, maar er zit wel een kern van waarheid in.
Tijmen

Berichtdoor PiLa » 30 nov 2012, 00:20

blaasjeskruid18 schreef:graag gedaan

ik zag wel dat er niet bijstaat dat Genlisea een hoge luchtvochtigheid nodig heeft, ik denk dat dat er
wel bij moet staan.

voor de rest super!

ik denk dat als je plant bijna helemaal in water is ondergedompeld dat de luchtvochtigheid om de plant dan ook hoog genoeg is

Heb ik dan ook maar even toegevoegd.
Afbeelding

PiLa

Berichtdoor PiLa » 30 nov 2012, 00:28

renef schreef:mijn gelisea staat gewoon in de vensterbank in een hoge glazen pot met het water 5cm onder/ tot aan de oppervlakte.
grondmengsel, 1:1 turfstrooisel en perliet.
ik lees regelmatig, zand als toevoeging, terwijl ervaren kwekers op het forum dit afraden ivm vervuiling van het zand.
jammer dat dit advies niet wordt meegenomen in carnipedia.

volgens mij staat het wel ergens bij 1 van de planten vernoemt, maar eigenlijk moeten we het geheel dan wat naar een ander niveau tillen door een extra onderwerp te maken die over alle grondsoorten gaat. Daar ben ik nog niet aan toegekomen. Op dat moment kan het woord zand een hyperlink worden naar de beschrijving van zand, en hoe het te gebruiken etc.

hoor graag wie zich opoffert om informatie te verzamelen voor deze 'grond'-pagina
Afbeelding

PiLa

Berichtdoor Tijmen » 30 nov 2012, 08:44

Perliet:

De ruwe Perliet is een anorganisch glazig gesteente, dat tijdens vulkanische uitbarstingen is ontstaan. Deze wordt meestal in Griekenland gewonnen. Na bewerking ontstaat Agra Perliet. Agra Perliet zijn witte, glasachtige, korrels met een laag volumegewicht. Perliet-korrels hebben een ruig oppervlak en in de korrel bevinden zich vele capillairen. Het gevolg van deze structuur is dat de Perliet-korrel een betrekkelijk grote hoeveelheid water kan vasthouden. Perliet als substraat zorgt er ook voor dat het substraat veel luchtiger wordt en dat het niet dichtslibt. Perliet moet gemengd worden met bijv. Turf, of een mengsel van Turf en Sphagnum voor het beste resultaat.
Tijmen

Berichtdoor C.Steijger » 30 nov 2012, 10:01

blaasjeskruid18 schreef:Perliet:

De ruwe Perliet is een anorganisch glazig gesteente, dat tijdens vulkanische uitbarstingen is ontstaan. Deze wordt meestal in Griekenland gewonnen. Na bewerking ontstaat Agra Perliet. Agra Perliet zijn witte, glasachtige, korrels met een laag volumegewicht. Perliet-korrels hebben een ruig oppervlak en in de korrel bevinden zich vele capillairen. Het gevolg van deze structuur is dat de Perliet-korrel een betrekkelijk grote hoeveelheid water kan vasthouden. Perliet als substraat zorgt er ook voor dat het substraat veel luchtiger wordt en dat het niet dichtslibt. Perliet moet gemengd worden met bijv. Turf, of een mengsel van Turf en Sphagnum voor het beste resultaat.

Kleine toevoeging. Pas bij verwerking op voor het fijne stof. Dit slaat op je longen. Verwerk het altijd buiten.

Maar perliet is niet natuurlijk toch? Ik dacht dat dit in fabrieken werd geproduceerd.
Afbeelding
C.Steijger

Berichtdoor PiLa » 30 nov 2012, 10:52

zie http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/w ... de_planten

moet het gewassen worden voor gebruik?

zijn er veel gebruikte grondmengsels in een bepaalde verhouding ?
Afbeelding

PiLa

Volgende

Keer terug naar Carnipedia