Sarracenia

Hier kun je opmerkingen en input als stukken tekst voor de Carnipedia kwijt

Moderator: Bestuur

Sarracenia

Berichtdoor Rene » 10 apr 2012, 17:05

Beste Forumleden

Hier kun je op- en aanmerkingen kwijt over deze plantengroep.
Stukken tekst die je wilt schrijven over de plantengroep kun je hier plaatsen, of sturen naar webmaster@carnivora.nl

Mvg Rene
Uw Carnivore Webmaster
Avatar gebruiker
Rene
Site Admin
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 23 jun 2005, 20:47
Woonplaats: Twello

Re: Sarracenia

Berichtdoor wouter Noordeloos » 19 nov 2012, 20:58

Botrytis cinerea kan onder bepaalde omstandigheden vrijwel ieder gewas in meer of mindere mate aantasten. Deze schimmel kan vrijwel op elk gewas voorkomen; fruitbomen, groenten, siergewassen, bollen, bloemen en houtige gewassen. Veelal planten die in een vochtige omgeving staan kunnen gegrepen worden door deze schimmel als het dode blad niet wordt verwijderd, zoals bij kamerplanten, bijvoorbeeld bij Kalangoee, Cyclamen en potchrysanten die snel bezoek krijgen van deze schimmel, waardoor de planten snel achteruitgaan in kwaliteit. De schimmel slaat toe onder koele, natte omstandigheden.

Het ziektebeeld wat deze schimmel veroorzaakt is sterk afhankelijk van de plant waar de schimmel op zit, ook wel de waardplant genoemd. Bij rozen ziet men bijvoorbeeld dat de takken afsterven, bij tulpen en andere bolgewassen treedt bolrot op, bij sla ontstaat smet en smeul en bij komkommers rotten de vruchten weg. In vrijwel alle gevallen zal op de aangetaste plantendelen een grauw/grijs poederig schimmel-pluis te vinden zijn.

De schimmel ontwikkelt zich het beste bij een hoge luchtvochtigheid en een lage temperatuur. Infectie vind plaats door middel van sporen die door wind of water verspreid worden. In kassen zijn de sporen de belangrijkste structuren van Botrytis cinerea. Op dode, vochtige plantendelen kunnen ze makkelijk kiemen, zoals op de dode bladeren van potchrysanten en geraniums.

Om deze schimmel buiten de deur te houden zijn er diverse punten waar men op moet letten;
1. Water geven
Houd de plantendelen droog en geef zo veel mogelijk van af onderen water. Als je bovenop water geeft, zorg er dan voor dat de plant in ieder geval niet nat wordt of zorg er anders voor dat er tijdens de ochtenduren water gegeven wordt, want dan kan het gewas snel drogen. Het drogen van het gewas kan versnelt worden door een raam of een deur open te zetten.

2. luchtvochtigheid
Als de luchtvochtigheid boven de 75% uitkomt dan komt deze schimmel volledig tot zijn recht en zal zichzelf razendsnel vermeerderen. Het probleem is dat vooral planten ook een hoge luchtvochtigheid nodig hebben. Toch moet er gelucht worden, zeker tijdens het najaar en het voorjaar moeten we vermijden dat de lucht tussen de planten stil blijft staan. Een ventilator zou het beste zijn in de kas, maar een of meer ramen, of de deur, openen van de kas of ruimte blijkt al genoeg te zijn om een briesje door de ruimte te krijgen. Zeker tijdens de ochtend uren, als er condens op de planten verschijnt, is het verdampen van het vocht belangrijk.

3. Dode plantendelen

De sporen van deze schimmel kiemen makkelijk op dode plantendelen. Het is daarom zeer sterk aan te bevelen om alle dode plantendelen te verwijderen. Als de dode delen al geïnfecteerd zijn door de schimmel dan zal er niets anders op zitten om het geïnfecteerde deel van de plant af te halen. In het najaar gaan bijvoorbeeld diverse geraniums en andere planten afsterven. Houd ten alle tijden in de gaten of er geen (half) dode plantendelen aanwezig zijn, want anders kan de schimmel zijn kans grijpen en toe slaan. Als een plant geheel is overvallen door de schimmel zal er helaas niets anders op zitten om de gehele plant weg te gooien omdat als de schimmel vaak de basis heeft bereikt van de plant er toch niets meer te redden valt. Bovendien kunnen planten die besmet zijn met deze schimmel alle gezonde omringende planten besmetten. Alle besmette delen gooi ik in de kliko of verbrand ze. Door de schimmel te verbranden ben je de grijze pluizen die de schimmel vormt wel kwijt, maar de sporen niet, want schimmelsporen kunnen wel degelijk tegen vuur. Dus ook als je de geïnfecteerde delen hebt verbrand moeten de restanten daarvan niet ergens rondslingeren, maar in de afvalbak worden gegooid. Denk er ook aan dat je niet moet gaan schudden of uitgebreid moet gaan rondlopen met plantendelen waar deze schimmel opzit, want dan verspreid je de schimmel over de gehele kas of ruimte.
Tijdens het groeiseizoen gebeurt het vaak dat er gesnoeid moet worden. Het probleem hierbij is echter dat er hoe dan ook altijd snijwonden ontstaan, zoals bij geraniums, waarbij er altijd wel een klein stukje stengel achterblijft of een restant ervan. Dit is een ideaal beginpunt voor schimmels om zich daar te huisvesten om vervolgens de hele plant te overvallen.
Het is dus belangrijk dat de dode bladeren bij de basis moeten worden afgesneden. De schimmel krijgt misschien minder kans als de snijwonden afgedekt worden met een beetje grond of een plukje veenmos.

4. Licht
De schimmel voelt zich lekker als er zo weinig mogelijk licht aanwezig is. Zorg er dus voor dat de planten veel/genoeg licht krijgen. Het is daarom van belang dat planten geen grote, dichte pollen vormen, want er komt geen licht bij de diverse spruiten waardoor de infectie door Botrytis niet denkbeeldig is.

5. Ruimte
Laat, als het enigszins mogelijk is, genoeg ruimte tussen de planten zodat de wind er enige speelruimte heeft. Als de planten (te) dicht op elkaar staan en zelfs tegen elkaar aangedrukt staan is de kans groter dat er schimmels de planten overvallen. Dit laatste is bijvoorbeeld bij geraniums het geval. Als de planten te dicht op elkaar staan onstaan er beschadigingen waar een schimmel als Botrytis meteen is te vinden. De wind kan niet langs de planten om ongewenste schimmelsporen af te voeren. Houd dus een kleine ruimte tussen de planten.

Een preventieve bestrijding met chemische middelen is helaas altijd noodzakelijk. Het is mogelijk om een ruimtebehandeling toe te passen met Benlate, waarbij het voordeel is dat elk klein plekje geraakt wordt door de fungicide. Een volgende optie is Eupareen spuitkorrels van Bayer of AA huis en tuin anti-schimmel. Lees voor het gebruik altijd het etiket en de gebruiksaanwijzing en ga niet op eigen houtje voor ‘’professor’‘ zitten spelen en andere soorten bestrijdingsmiddelen met elkaar mengen.

geraadpleegde literatuur/instanties;
diverse uitgaven van Vakblad v.d. Bloemisterij

Plantziektekundige Dienst
wouter Noordeloos
 

Re: Sarracenia

Berichtdoor wouter Noordeloos » 19 nov 2012, 21:08

Het kweken van Sarracenia uit zaad


Sarracenia zijn redelijk eenvoudig vanuit zaad op te kweken ……wanneer je daar echter wel het geduld voor kan opbrengen. Elke stap in het verkrijgen van zaad, het laten ontkiemen en het laten uitgroeien tot een volwassen plant kost zijn tijd. Het kan 4 tot wel 6 jaar duren om te komen van een net bestoven bloem tot een volwassen, bloeiende plant. Sta er maar niet bij stil hoe oud je dan zelf ondertussen zou zijn geworden of wat je over vijf jaar aan het doen zou zijn, do het gewoonweg voor het avontuur. Je weet namelijk nooit zeker wat je daaruit verkrijgt of wat er met je zou kunnen gebeuren.



Sarracenia zaailing van enkele maanden oud. De langste beker is ongeveer 2 cm.
Sarracenia zaailingen zijn uitstekende planten voor een terrarium. De eerste twee jaar kan je ze daarin onder kunstlicht zonder rustperiode laten doorgroeien. Als je ze dan inderdaad voldoende licht hebt gegeven zullen ze na deze twee jaar even groot zijn als drie of vier jarige planten welke wel in de winter een rustperiode hebben gehad. Als na deze twee jaar je planten te groot voor je terrarium zouden zijn en je hebt geen mogelijkheid ze buiten verder te laten groeien, geef ze dan aan iemand die er interesse voor heeft en begin dan zelf weer van voor af aan met nieuw zaad.


Bestuiving

Sarracenia bloemen verschijnen normaal gesproken in het voorjaar net voordat de eerste nieuwe bekers beginnen te groeien. Het zijn erg ingewikkelde bloemen welke niet zelfbestuivend zijn. In veel gebieden zijn er geen insecten welke de bloem bestuiven of is het nog te vroeg in het jaar voor deze insecten. Als u de bloemen niet zelf bestuifd, zal er geen bevruchting plaatsvinden en zal er dus ook geen zaad te oogsten zijn.

Saccarcenia bloemen zijn zo gevormd dat een bestuivend insect welke de bloem komt bezoeken lang de stamper (stigma) moet gaan wil het in de kamer met het nectar en de meeldraden (stamens) met het stuifmeel kunnen komen. De bloem heeft meerdere stampers en ze zitten aan het einde van de stijl welke een vorm van een omgekeerde paraplu heeft. Wanneer insecten zichzelf naar binnen wurmt, hebben ze in de kamer een aangename tijd met het eten van de nectar en het in het stuifmeel rollen. Om hierna weer naar buiten te kunnen dient het insect een bloemblaadje (petal) omhoog te duwen om zich via deze weg naar buiten te wurmen. Hierdoor komt het niet langs de stampers, waardoor wordt voorkomen dat de bloem met z’n eigen stuifmeel bevrucht zou raken. Bloemen worden dus bevrucht als een insect welke eerst een andere bloem heeft bezocht en aldaar stuifmeel op z’n lichaam heeft gekregen bij het binnengaan langs een van de stampers strijkt en aldaar stuifmeel achterlaat.



Om te zien waar je het stuifmeel moet halen om op de stampers te doen dien je een bloemblaadje op te tillen. Binnen in de bloem zie je dan de stuifmeel bevattende meeldraden hangen welke als ze rijp genoeg zijn hun stuifmeel op de bloembodem laten vallen. Met een klein penseeltje kan je wat stuifmeel wegnemen. Pas hierbij op dat je niet tegen de nectar komt omdat anders je penseel hiermee vervuild raakt. Met het penseel kan je de stampers van deze bloem bestuiven maar uiteraard ook bloemen van andere planten. Om stuifmeel voor later te bewaren kan je het op een stukje aluminiumfolie doen wat je vervolgens dicht moet vouwen en in de vriezer kan bewaren. Het stuifmeel blijft als het in de vriezer is bewaard ongeveer een maand krachtig. Omdat de verschillende soorten vaak net op een iets ander moment bloeien kan je zo kruisingen maken.

Vervolgens dien je ongeveer 5 maanden te wachten of de kunstmatige bestuiving ook daadwerkelijk succesvol is geweest en je zaad kan oogsten.


Sarracenia zaden met hieronder een milimeterschaal. Kleurverschillen kunnen niet gebruikt worden voor determinering. Zaden afkomstig van een en dezelfde plant kunnen varieren van bijna paars tot bruin.

Het zaad moet gewonnen worden wanneer de zaaddozen bruin worden en nog net niet beginnen open te scheuren. Wanneer je planten in April bloeien, kan je al krachtig zaad uit de dozen halen in midden Augustus. Hierbij is de zaaddoos dan nog niet echt bruin. Beter is het hierop te wachten om zo in September, voordat de zaaddozen vanzelf openscheuren en het zaad verloren zou kunnen gaan, de bruine zaaddozen te plukken. De zaden dienen wel gestratificeerd te worden om een goede kieming te waarborgen, dit ondanks dat de zaden heel vers zijn.


Ontkiemen van de zaden

Sarracenia zaden zijn eigenlijk rare zaden. Het heeft een wasachtige buitenlaag welke ze waterafstotend maakt. In de natuur is dit om ze door water over het moeras te laten verspreiden. Maar deze waterafstotende laag zorgt er ook voor dat het kiemen langzaam gaat. Het zal niet kunnen ontkiemen voordat het vocht heeft kunnen opnemen. Je hebt dan maanden zitten wachten op het rijpen van het zaad en dan wil je ook wel dat ze ook DIRECT NU gaan kiemen.

Er zijn allerlei claims over het versneld laten kiemen van Sarracenia zaden. Vaak gebasseerd op het kunstmatig weghalen van de waterafstotende laag. VERSPIL NIET UW ZAAD EN UW TIJD. Ongetwijfeld zal er wat ontkiemen, maar om een goede ontkieming te verkrijgen moet je de ware en daarom meest gehanteerde methode gebruiken.

Een paar woorden over grondsoorten voor Sarracenia

Spagnummos is over het algemeen het beste medium voor Sarracenia. Sphagnummos is echter niet altijd eenvoudig te verkrijgen, vaak erg duur, niet geoogst op een verantwoordde manier, en regelmatig wordt er mos verkocht als sphagnum terwijl het een ander soort is en wat schadelijk kan zijn voor de planten.

Grondmengsels op basis van turf zijn ook goed geschikt voor Sarracenia. In feite zijn bepaalde soorten van S. rubra en S. psittacina juist erg blij met een turfmix. Hou in het achterhoofd dat watergeven van turfmengsels van bovenaf dient te gebeuren en dat achterblijvend water op regelmatige basis ververst dient te worden; dit om opbouw van zouten tegen te gaan. Hoe vaak je dient te verversen hangt af van de waterkwaliteit, hoe vaak de planten water krijgen, en welke mis je precies hebt gebruikt.

Het meest toegepaste mengsel is gelijke delen turf en scherp zand. De turf dient sphagnumturf te zijn; hetgeen verteerd sphagnummos is. Het zand dient redelijk grof te zijn en ook dient het een homogene grootte van de korrels te hebben. Wat vaak ook toegepast wordt is perlite. Hierdoor wordt dan een deel van het zand vervangen. Het zand en de perlite dienen goed te worden uitgewassen om aanwezige zouten te verwijderen. Zouten zijn afkomstig van de processing, waarbij vaak water op het produkt wordt gesproeid om stofvorming te voorkomen.

De ware methode om Sarracenia zaad te ontkiemen is door het 4 weken koud te stratificeren. Echter het droog in de koelkast doen is hierbij niet voldoende. Stratificatie is het koud en vochtig bewaren van de zaden in een medium wat overeenkomt het dat in de natuur om de zaden te overtuigen dat het tijd wordt om te gaan ontkiemen. De eenvoudigste methode hiervoor is de zaden in een klein plasticzakje, met zuiver water bevochtigde fijn gehakte sphagnummos, in de koelkast te doen. Het mos moet zo vochtig zijn dat als je het uit zou knijpen er water uitkomt maar dat er geen vrij water in het zakje is. Wanner de zaden ouder zijn kan je ze eerst een dagje weken, voordat je ze stratificeerd. Hiertoe doe je de zaden op een schoteltje met hierin gezuiverd water met een vleugje afwasmiddel. Met vleugje wordt dan bedoelt dat je iets op je vingers dient te doen en dit door het water dient te roeren. Een andere methode is de zaden direct in potjes te zaaien en deze potjes in een plasticzak in de koelkast te doen.

Wanneer de zaden gestratificeerd zijn in een plastic zak, spreid de inhoud dan uit over het medium in de potten met een theelepeltje. Begraaf de zaden niet maar spreid ze uit in een dun laagje. Indien je de beschikking over levende sphagnum hebt gebruik dit dan. Gehakte levende sphagnum werkt voor de ontkieming het beste, echter het mos kan de zaailingen overgroeien. Hiervoor moet men regelmatig de potten inspecteren en indien nodig de groeipunten met een klein schaartje wegknippen om overgroeien te voorkomen. Wanneer je geen levend sphagum hebt, hak of knip gedroogd sphagnum en voeg gezuiverd water toe. Als je ook geen gedroogd sphagnum hebt gebruik dan een mix van turf en zand. Zaai zodanig dat de zaden wat van elkaar liggen (± 5mm) en gebruik meerdere potten om te voorkomen dat al het zaad in een pot zit.

Sarracenia zaailingen. Let op het zaadhuidje wat nog vast zit aan een van de kiembladeren en dat de
eerste echte bladeren al direct miniatuur bekers zijn.


Doe de potten in doorzichtige plasticzakken en zet ze onder kunstlicht totdat de eerste tekenen van ontkiemen te zien zijn. Indien je de potten niet tot de rand had gevuld maar tot 2 cm onder de rand dan, kan je huishoudfolie of magnetronfolie gebruiken om de potten af te dekken. Misschien dat je deze folie dan wel voor de zekerheid met een elastiekje moet vastmaken. Zet de zakken niet in de volle zon of te dicht bij de lamp omdat anders de zaailingen te warm kunnen worden en zullen afsterven. Een temperatuur van 25°C is ideaal. De zaden zullen in 2 tot 4 weken moeten ontkiemen.

Nadat de zaden zijn ontkiemd dient het plastic verwijderd te worden en de potten in een terrarium gezet te worden. Men dient voor enige luchtcirculatie te zorgen zodat het terrarium niet geheel afgesloten dient te worden. Ook kunnen, wanneer het weer het toelaat en er geen vorst meer te vrezen is, de potten in de tuin op een zonnig plekje bij de andere Sarracenia gezet worden.


Opgroeien van zaailingen

Sarracenia zaailingen kunnen in een terrarium onder enkele lampen gedurende twee tot drie jaar gekweekt worden voordat ze samen met de volwassen planten aan het ritme van de seizoenen worden blootgesteld. Wanneer een zaailing vijf bladeren heeft dienen ze verspeend te worden; hierbij dienen ze dan ongeveer 2cm uit elkaar gezet te worden. Zo kunnen er dan dus 9 stuks (in drie rijen van drie) in een standaard 8,5 cm (3 inch) bloempot. Wanneer je voor het verspenen lang vezelig sphagnum gebruikt dient het in stukjes van 1cm of kleiner gehakt/geknipt te worden; dit is omdat dan lager bij weer verder uitpotten de wortels van de verschillende plantje niet beschadigd worden door het moeten breken van de anders lange sphagnumvezels. De potten moeten in het terrarium gedurende 16 tot 18 uur licht krijgen. Het werkt stimulerend als je de ramen van het terrarium van aluminiumfolie voorziet; hierdoor blijft het licht in het terrarium en kunnen de zaailingen er volop van profiteren. Wanneer de plantjes te groot worden om met z’n negenen in een pot te staan kan ze ompotten naar 4 of 5 in een normale plastic pot. Ook zou je de grotere planten ieder in een eigen 5cm (2 inch) pot kunnen zetten.

Het moeilijke deel van het kweken van Sarracenia in-huis of in een warme kas (15º à 32ºC) is hoe en wanner ze te laten wennen aan de omstandigheden van “moeder natuur”. Te vroeg in het voorjaar, kunnen ze door de koude nachten in een winterstaat komen, waardoor hun groei enkele maanden stil kan vallen. Te laat in het voorjaar of zelfs in de zomer, de hitte en de intense zon kan de zaailingen geheel verbranden waardoor ze alle bladeren zullen verliezen. Sarracenia zijn harde planten en overleven dit alles normaal gesproken allemaal maar het is zonde want hun groei wordt door beiden ernstig verstoord. Tevens zal iedereen hierdoor teleurgesteld worden; immers eerst veel aandacht besteed om ze steeds goed te laten doorgroeien en dan bij het naar buiten overbrengen ineens een terugval qua groei.

Met enige voorzichtigheid kan men Sarracenia bemesten. Hierbij kan men de bladeren bestuiven door middel van een plantensproeier met een verdunning van kamerplantenmest. Hierbij neemt men dan een tienvoudige verdunning als die op de verpakking staat aangeven voor normale kamerplanten. Deze tienvoudige verdunning komt overeen met de verdunning gebruikt bij hydrocultuur. Als water kan men het beste regenwater gebruiken; dit omdat de zouten in het kraanwater op den duur de planten zullen benadelen, maar al snel het sphagnum. De meningen zijn er over verdeeld, maar het schijnt nog wel eens mis te gaan als men de wortels bemest of de bekers vult met grotere hoeveelheden van deze mestoplossing. Tevens worden algen en mossen welke op de grond aanwezig zijn gestimuleerd in hun groei; hetgeen ook uw planten niet ten goede zal komen.



Vertaling van http://www.carnivorousplants.org/seedba ... acenia.htm
wouter Noordeloos
 

Re: Sarracenia

Berichtdoor PiLa » 20 nov 2012, 00:10

wouter Noordeloos schreef:Botrytis cinerea


heb ik onder ziektes geplaatst:
http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/wiki/index.php/Parasieten,_ziektes_en_hun_bestrijding#Botrytis_.28Grauwe_schimmel.29

Je hebt er zin in vandaag Wouter !!

Pim.
Voor verzorgingsinformatie kijk ook eens op de
Afbeelding

Mijn site: pila.nl
Avatar gebruiker
PiLa
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 04 aug 2004, 18:08

Re: Sarracenia

Berichtdoor PiLa » 20 nov 2012, 01:25

wouter Noordeloos schreef:Het kweken van Sarracenia uit zaad


ik heb het opgenomen in:
http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/wiki/index.php/Sarracenia
Ik vind de vertaling niet altijd even mooi, en wat uitgebreid, het verhaal wordt zo wel erg lang ..

dit onderwerp is nog niet helemaal op z'n best

Pim.
Voor verzorgingsinformatie kijk ook eens op de
Afbeelding

Mijn site: pila.nl
Avatar gebruiker
PiLa
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 04 aug 2004, 18:08

Re: Sarracenia

Berichtdoor wouter Noordeloos » 20 nov 2012, 17:22

Hoi Pim,

Ik had nog ff zitten snuffelen naar oude artikelen die ik nog had. Deze artikelen hebben ooit in het nieuwsblad gestaan. Zonde om verder niets mee te doen en altijd nuttig om voor Carnipedia te gebruiken.

Take care,

Wouter
wouter Noordeloos
 


Keer terug naar Carnipedia

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast