Overige onderwerpen

Hier kun je opmerkingen en input als stukken tekst voor de Carnipedia kwijt

Moderator: Bestuur

Overige onderwerpen

Berichtdoor Rene » 10 apr 2012, 17:05

Beste Forumleden

Hier kun je op- en aanmerkingen kwijt over overige groepen.
Stukken tekst die je wilt schrijven over dit onderwerp kun je hier plaatsen, of sturen naar webmaster@carnivora.nl

Mvg Rene
Uw Carnivore Webmaster
Avatar gebruiker
Rene
Site Admin
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 23 jun 2005, 20:47
Woonplaats: Twello

Moerasbak.

Berichtdoor Rene Flierman » 13 mei 2012, 22:03

Een moeras in je tuin of op je balkon.


Een moerasbak maken met een aantal winterharde planten is een van de leukste onderdelen
van het houden van vleesetende planten.
Toch is het belangrijk om even na te denken over wat je wil en de mogelijkheden die je hebt.

* Hoe groot, oftewel hoeveel ruimte heb je.
* Welke planten wil je gaan houden.
* Wat voor materiaal gebruik ik voor mijn bak.

Belangrijk is dat de planten zoveel mogelijk zon krijgen en wat beschut staan tegen harde wind.
Vooral de lange bekers van de Sarracenia’s kunnen knakken .

Je kan kiezen uit diverse materialen voor je moeras.
Bouwmarkten en tuincentra bieden vijverfolie, vijvers, speciekuipen en bouwemmers aan.
Tuincentra hebben ook rechthoekige kunststofbakken, keuze genoeg.
Eventueel maak je van hout een bak met vijverfolie, neem geen landbouwplastic i.v.m. het
snel lek raken van dit materiaal.
Neem de tijd om te kijken wat je wil zodat je later geen verkeerde spullen hebt aangeschaft.

De speciekuip als voorbeeld.

Een speciekuip is diep genoeg voor Sarracenia’s, de planten wortelen ong. 30 cm dus de kuip moet zeker 40cm diep zijn.
Boor rondom de rand gaatjes voor de afwatering ong. 8 cm onder de rand.
Een goed grondmengsel kan zijn turfstrooisel en perliet, in de verhouding, 1:1.
Zand wordt steeds minder gebruikt i.v.m. verontreiniging.
Maak het mengsel goed nat en laat het een tijdje staan, minimaal enkele weken zodat het kan inzakken, ingezakte plekken vul je dan weer aan.
Zaag een stuk kunststof buis iets langer dan de hoogte van je kuip en boor daar flink wat gaten in.
Doe de buis in een panty om het water in de buis schoon te houden.
Via deze buis kun je het waterpeil in je moeras in de gaten houden en ook water bijvullen.
Afvoerbuizen voor wasmachines zijn hier goed voor te gebruiken.
Nadat je de planten in je bak hebt gezet, leg een laagje Sphagnum (veenmos) tussen je planten.
Sphagnum houd de zuurgraad op peil, beschermt je plant en houd vocht vast.
Gezond Sphagnum moet groen zijn, als je te weinig water geeft verkleurt het mos.

De planten.

Plant niet teveel planten, ze hebben ruimte nodig om te groeien, Sarracenia’s moeten zeker 30 cm van elkaar staan.
Probeer wat kleur te combineren door bv. lichtgroene Sarracenia’s met rood/paarse planten in je kuip te zetten.
Alle Sarracenia’s kunnen in de buitenbak, alleen Sarracenia leucophylla en minor zijn wat vorstgevoeliger.
Een erg mooi plantje is natuurlijk Dionaea muscipula, pas op met strenge vorst.
Ook winterharde Drosera’s zoals Drosera anglica, intermedia, rotundifolia en filiformes
zijn goed te kweken in je moeras.
In een moeras van het formaat bouwemmer gaan deze Drosera’s goed samen met Pinguicula grandiflora.
In de zomer kun je ook niet winterharde soorten in je bak plaatsen, zoals bv. Drosera binata, capensis of Mexicaanse Pinguicula’s.
Plaats ze met hun pot in het moeras, dan kunnen ze weer naar binnen, als het kouder wordt.
Diverse vogels, vooral merels willen Pinguicula’s nog wel eens vernielen.

Maak een tekening van hoe je het moeras wil inrichten.
De groeten uit Assendorp.
Avatar gebruiker
Rene Flierman
 
Berichten: 2304
Geregistreerd: 07 okt 2008, 16:31
Woonplaats: zwolle

Re: Overige onderwerpen

Berichtdoor PiLa » 14 mei 2012, 10:14

Hoi Rene,
Goed bezig, input voor de carnipedia is van harte welkom.

In dit geval hebben we al een artikel over een minimoeras:
http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/wiki/index.php/Het_aanleggen_van_een_minimoeras

naar aanleiding van je stukje hier, heb ik in de tips een tip over vogels opgenomen

Lees het stukje op de carnipedia nog even, misschien heb je hier nog opmerkingen of aanvullingen op. Die zijn van harte welkom.

Pim
Voor verzorgingsinformatie kijk ook eens op de
Afbeelding

Mijn site: pila.nl
Avatar gebruiker
PiLa
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 04 aug 2004, 18:08

Roridula en overige

Berichtdoor Bas » 14 mei 2012, 21:08

Ik mis het lemma Roridula.

Als Brocchinia en Catopsis wel vermeld zijn (maar nog niet ingevuld), zou Roridula er ook bij moeten staan, net als Ibicella, Proboscidea en etc... Is de juiste locatie hiervoor dan een nieuw te maken lemma: "Overige"? Zie als voorbeeld het 'recente' boek van Barry Rice (hoofdstuk 17) en de discussie of de vermelde planten wel of niet carnivoor zijn.

Een suggestie: maak op de homepage de link naar de Carnipedia duidelijker. Maak een menuitem "Carnipedia" aan of voeg tussen haakjes Carnipedia toe achter het menuitem "Verzorging".

Voor degene die op zoek zijn naar de Carnipedia, volg de link "Verzorging" op de Carnivora homepage. De directe link is: http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/wiki/index.php/Carnipedia_Hoofdpagina
Voormalig Carnivora nieuwsblad redacteur
Voor artikelen(!), op- of aanmerkingen mail naar: redactie[slinger]carnivora.nl
Avatar gebruiker
Bas
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 18 jan 2009, 22:05
Woonplaats: Gelderland

Re: Overige onderwerpen

Berichtdoor PiLa » 15 mei 2012, 00:05

de kortste link (helaas nog erg lang) is:
http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/wiki/index.php

Helemaal mee eens dat op de homepage van Carnivora de carnipedia duidelijker naar voren moet komen!
Ik beheer de homepage niet, daar gaat René over, die moet maar even kijken wat hij kan doen.

Ook goed punt; Roridula mist inderdaad, maar net als Ibicella en Proboscidea behoren deze planten niet echt tot de carnivoren.
Het ligt wel in de lijn om deze in een aparte sector te gaan toevoegen. Voorlopig is de carnipedia nog niet af, maar in opbouw.
Zo zijn er nog wel meer planten die net niet carnivoor zijn, of nog niet aantoonbaar carnivoor zijn die ook in deze sector kunnen komen.

In 1ste instantie focussen we op de carnivoren, en wil ik zo min mogelijk lege pagina's aanmaken ..

Mocht iemand met een artikel komen over Roridua of een andere plant die niet alle carnivore kenmerken heeft, dan zal ik de sectie aanmaken.

groetjes
Pim
Voor verzorgingsinformatie kijk ook eens op de
Afbeelding

Mijn site: pila.nl
Avatar gebruiker
PiLa
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 04 aug 2004, 18:08

Re: Overige onderwerpen

Berichtdoor hein » 15 mei 2012, 22:21

Wat de waterkwaliteit betreft, er heerst nog wel eens een misverstand dat het water eerst gekookt moet worden, voordat het aan de planten kan worden gegeven.
Met het koken van het water slaat de kalk voor een deel neer, maar de mineralen (die schadelijk voor de plant zijn) blijven gewoon in het water.

Mijn ervaring is dat (bij gebrek aan osmose/ gedemineraliseerd water) regenwater of opgevangen water uit een condensdroger voldoet.
Avatar gebruiker
hein
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 01 aug 2004, 14:33
Woonplaats: Roelofarendsveen

Re: Overige onderwerpen

Berichtdoor hein » 15 mei 2012, 22:34

Nog even een suggestie over de knoppen op de pagina, ik zoe de link carnivora.nl onder de carnivora button hangen en een wiki knop maken zodat je op de hoofdpagina van het wikideel terecht komt
Avatar gebruiker
hein
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 01 aug 2004, 14:33
Woonplaats: Roelofarendsveen

Re: Overige onderwerpen

Berichtdoor PiLa » 16 mei 2012, 15:03

hein schreef:Wat de waterkwaliteit betreft, er heerst nog wel eens een misverstand dat het water eerst gekookt moet worden, voordat het aan de planten kan worden gegeven.
Met het koken van het water slaat de kalk voor een deel neer, maar de mineralen (die schadelijk voor de plant zijn) blijven gewoon in het water.

Mijn ervaring is dat (bij gebrek aan osmose/ gedemineraliseerd water) regenwater of opgevangen water uit een condensdroger voldoet.


Ik heb het vast in het onderwerp gezet, maar er moet nog veel gebeuren voordat dit een volledig artikel is...
http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/wiki/index.php/Waterkwaliteit_voor_vleesetende_planten

meer input kan geen kwaad

Pim.
Voor verzorgingsinformatie kijk ook eens op de
Afbeelding

Mijn site: pila.nl
Avatar gebruiker
PiLa
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 04 aug 2004, 18:08

Re: Overige onderwerpen

Berichtdoor PiLa » 16 mei 2012, 15:21

hein schreef:Nog even een suggestie over de knoppen op de pagina, ik zoe de link carnivora.nl onder de carnivora button hangen en een wiki knop maken zodat je op de hoofdpagina van het wikideel terecht komt


Ik denk dat je met de 'knop' op de pagina, het logo linksboven in de wiki bedoelt.
Goed plan, nu ga je naar de hoofdpagina van de wiki toe, maar daar staat in de linker navigatie al een link voor. Logischer is inderdaad om dan naar carnivora.nl te springen.

En inderdaad moet op de hompagina van carnivora duidelijker te zien zijn hoe je weer terug komt op de wiki/carnipedia

Ik ga de logo-link aanpassen naar wikipedia

Pim
Voor verzorgingsinformatie kijk ook eens op de
Afbeelding

Mijn site: pila.nl
Avatar gebruiker
PiLa
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 04 aug 2004, 18:08

Re: Overige onderwerpen

Berichtdoor hein » 17 mei 2012, 02:16

Ha Jarige jop!!!

Wat dat water betreft, je zou een inleidinkje kunnen schrijven zoiets dat de meeste planten leven van de mineralen in de grond en het grondwater. De Vleesetende planten kunnen overleven in een voedsel-, mineraal- en kalk-arme grond door dit gebrek aan voedsel in de grond te compenseren door het voedsel (dan maar) uit de lucht en/of elders uit de omgeving te halen (insecten). Voordeel voor de vleesetende plant is het natuurlijke gebrek aan concurrentie, immers er valt weinig uit de grond te halen voor de andere planten in de omgeving. De planten hebben relatief veel vocht nodig om de verteringssappen op peil te houden, de wortels nemen dus veel vocht op, maar zonder voedsel / mineralen op te nemen.
Op voedselrijke grond zijn de wortels dus niet berekend, ze zullen snel rotten. Daarom moeten we er weliswaar voor zorgen dat ze toegang hebben tot veel water, maar wel voedsel/ kalk en mineraal arm. In drinkwater zitten veel voedingsstoffen, met koken haal je die er niet uit.
Natuurlijk dan nog even wat uitzonderingen noemen, wat het vele vocht betreft, het mechanisme van de Drosophyllum (de besparing op de verteringssappen) en verder de uitzondering op de kalk waar ze niet tegen kunnen (gypsicola).
Avatar gebruiker
hein
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 01 aug 2004, 14:33
Woonplaats: Roelofarendsveen

Re: Overige onderwerpen

Berichtdoor hein » 17 mei 2012, 02:31

Pim,

We hadden het gisteren nog over drosophyllum, volgens mij had Jan Visee die.
Avatar gebruiker
hein
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 01 aug 2004, 14:33
Woonplaats: Roelofarendsveen

Re: Overige onderwerpen

Berichtdoor marcel » 17 mei 2012, 10:29

Ha die Hein, lang niet gesproken/gemail/op furum gezien :)

Jan V had inderdaad Drosophyllum maar die heeft hij allemaal opgedoekt en hij is hier en binnen de werkgroep niet meer actief. Rogier van L wellicht? Ik hou hem in leven en hij ruikt heerlijk maar echt goed ben ik er niet mee dus laat de echte expert opstaan :wink:
El Presidente Carnivora,
President, ICPS
Avatar gebruiker
marcel
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 04 aug 2004, 17:18
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Overige onderwerpen

Berichtdoor wouter Noordeloos » 19 nov 2012, 21:10

ZIEKTEN EN PLAGEN

DE VARENROUWMUG

Wouter Noordeloos


Ondanks dit een bekende plaag binnen de tuinbouw is zijn er veel mensen die niet weten wat voor soort insect dit is, vooral onder de hobbisten. De volwassen diertjes zijn niet schadelijk, maar de larven wel. De larven kunnen flink wat schade veroorzaken bij pas verspeende plantjes, bijvoorbeeld. Ze tasten de wortels aan en vreten de wortels soms helemaal weg, waardoor de plantjes sterven. Tot voor kort tijd dacht men aan grondaaltjes, maar nu is duidelijk dat het om een ander insect gaat.

Het gaat om de varenrouwmug, met als latijnse naam Sciara prothalliorum. De volwassen beestjes zijn hele kleine mugjes die veel lijken op fruitvliegjes. Ze zijn familie van de welbekende huisvlieg. Maar de volwassen vliegjes komen niet op fruit af, maar zijn altijd rondom planten te vinden, met name zul je ze vaak op het grondoppervlak vinden. Een volwassen varenrouwmug leeft maar 1 week. Ik heb de muggen zelf veel op het grondoppervlak waargenomen, waarbij ze veel over het grondoppervlak lopen. Na de paring leggen de vrouwtjes ca 100-150 eieren onder het grondoppervlak, die binnen 2 a 3 dagen uitkomen.

De larven leven net onder het grondoppervlak. Ze voeden zich voornamelijk met rottend organisch materiaal, algen en schimmels. Maar ook met wortels van onze planten! De ideale omstandigheden voor varenrouwmuggen is in een warme, vochtige kas. Ze komen ook in de buitenlucht voor, maar niet bij koude en droge omstandigheden, zoals tijdens de wintermaanden. Er is een manier om te zien of ze aanwezig zijn. De larven laten namelijk net als slakken een slijmspoor na op het grondoppervlak, welliswaar in mindere maten als slakken, maar wel duidelijk te zien.

Ik heb ze zelf bij mijn 1-jarige Sarracenia plantjes waargenomen. 3 weken na het verspenen ontdekte ik dat de plantjes zich niet happy voelden. De groei bleef achterwege en de kleine bekertjes begonnen te verschrompelen. Na enig onderzoek heb ik de grond bekeken en vond de daders. Ik zag de hele kleine doorzichtige wormpjes tussen de gronddeeltjes en de resten van de zaailingen. Ook bij volwassen planten van mexicaanse Pinguicula’s kom ik ze tegen. Daarbij eten ze niet alleen de wortels, maar ook van de bladeren die plat op het grondoppervlak liggen. Ze komen zo uit de grond en beginnen aan de onderkant van het blad te knagen, zodat ze niet zelf gepakt zullen worden. Ze maken hele kleine ronde gaatjes in de bladeren. Ze zullen zeker geen hele of complete bladeren opeten, maar een fraai gezicht is het niet.

Varenrouwmuggen zijn berucht bij o.a. kerststerren, orchideen, perkgoed en dus ook bij vleesetende planten. Veel beroepskwekers gebruiken de bekende knalgele kleverige vangplaten om de volwassen muggen te pakken. Deze plastic platen zijn bij grotere tuincentra te krijgen. Ook gebruiken ze veel biologische bestrijders, zoals bepaalde soorten aaltjes, waarvan de larven eitjes leggen in de larven van varenrouwmuggen.
Een andere methode voor vleesetende plantenliefhebbers is om verspreid over de kas een stel vleeseters neer te zetten die kleverige bladeren hebben zoals Drosera’s en Pinguicula’s. Ik doe dit bijvoorbeeld met Drosera capensis. Ik zet deze tussen een stel Sarracenia’s om de volwassen muggen van de varenrouwmuggen te vangen. Pinguicula moranensis, Drosera aliciea en Drosera binata kunnen ook gebruikt worden. Ook gebruik ik de gele vangplaten die ik een halve meter boven de planten hang of ik steek de vangplaat aan de zijkant van een pot.
Je kan ook de kleverige vangplaat in je hand houden en net boven de planten heen en weer strijken zodat de varenrouwmuggen opvliegen en meteen gevangen worden op de kleverige platen.

Chemisch bestrijden is lastig en is voor de gezondheid van de planten niet aan te raden, omdat de planten altijd het werkende middel van het chemische middel gaan verteren en dan krijgen ze een behoorlijke tik.
wouter Noordeloos
 

Re: Overige onderwerpen

Berichtdoor wouter Noordeloos » 19 nov 2012, 21:20

Rupsen kunnen aan vele gewassen aanzienlijke schade veroorzaken. Bij mijn eigen planten merk ik dat de planten in de kas het meest worden gezocht door deze veelvraten, maar ik weet wel dat de planten die buiten staan veel meer gevaar lopen om door rupsen als een lekkere maaltijd te dienen.
Volgens mij vinden de rupsen elk bovengronds onderdeel van de planten, behalve de vruchten en zaden, lekker en hebben ze het niet gemunt op bepaalde onderdelen van onze planten.

Levenscyclus
De vlinders leven ongeveer 1 tot 2 weken. In die tijd liggen de vrouwtjes ongeveer 200 eitjes op de onder- of bovenzijde van de bladeren ; afzonderlijk of in kleine groepjes van 3 tot 8 stuks. Na ruim een week kruipen de eerste rupsjes uit het ei. De rupsjes zijn ongeveer na 4 weken volgroeid, waarna zij zich verpoppen en na 2 weken zijn ze een vlinder en is de cyclus voltooid.

Waarnemen
Het schudden aan de planten doet de vlinders doen opvliegen en kan hij makkelijk gevangen worden als hij op een lage plaats gaat rusten. De rupsen zijn echter moeilijker te vinden. Je moet vooral op verborgen plaatsen zoeken, wat in feite onbegonnen werk is qua tijd. Dit kan zowel op het gewas zijn, in de spinsels tussen de bladeren en onder plastic gietgoten. Spinselresten, samengesponnen bladeren, uitwerpselen (vieze, bruine of zwarte bolletjes onderaan de plant of op de potgrond die de rupsen kaaleten) en vraat aan de planten vormen aanvullende aanwijzingen voor waar de rupsen verscholen zitten. Het zou niet onverstandig zijn om planten waar deze kenmerken opgemerkt zijn apart te houden om verdere aantasting van de rest van de kas of ruimte te voorkomen.

Bestrijding
De bestrijding van rupsen is door hun verborgen levenswijze moeilijk uitvoerbaar. Gewasbeschermingsmiddelen bereiken de rupsen nauwelijks of niet. De bestrijding van de vlinder bied ook nauwelijks perspectief. Om de levenscyclus van de vlinder te verbreken, is het nodig om zeer frequent met gif te spuiten of met het vangen van de rupsen of vlinders met de hand. De vlinders kunnen namelijk binnen 24 uur nadat zij uit de pop gekropen zijn nieuwe eieren leggen. Er is bij de betere tuincentra een bus met gif te koop tegen rupsen.

Feromoonvallen
Feromoonvallen zijn mottenvangers die op het blauwe licht afkomen of op de lokstoffen. In de val zit een buisje met een lokstof die alleen mannelijke motten aantrekt. Er zijn speciale lokstoffen voor bepaalde soorten motten. Het voordeel van deze vallen is dat de vallen geen vrouwelijke motten aantrekt zodat er geen eieren geproduceerd worden. Veel kwekers gebruiken deze vanglampen.
wouter Noordeloos
 

Re: Overige onderwerpen

Berichtdoor wouter Noordeloos » 19 nov 2012, 21:21

BLADLUIZEN

Bladluizen zijn kleine insekten die met hun zuigsnuiten gaatjes prikken in stengels en bladeren van onze planten en plantensappen onttrekken van de planten. Als het aantal bladluizen gering blijft dan hebben de planten daar niet zo veel last van, maar bladluizen kunnen zich naar verhouding snel voortplanten zodat er na een tijdje wel veel bladluizen zijn waardoor de schade aan de planten toch groter wordt. Bovendien scheiden bladluizen honingdauw uit zodat de delen waar bladluizen zitten of hebben gezeten een kleverig laagje op diverse plantendelen achterblijft waarop zwarte roetdauwschimmels gaan groeien. Dit is zeker voor siergewassen, zoals chrysanten bijvoorbeeld onacceptabel. Er zijn op plekken waar bladluizen zitten witte vliesjes te zien. Dit zijn de oude huiden van bladluizen die kort daarvoor verveld zijn. Voor carnivoren heeft dit ook zeker een verlies van de sierlijke waarde. Bovendien kunnen bladluizen ook plantenvirussen overbrengen.

Zowel als beroepsteler als hobbyist kan je voor onaangename verrassingen staan als er niet wekelijks wordt waargenomen. Dat betekent dat bijvoorbeeld bij het geven van water aan de planten tegelijk gekeken moet worden of er geen ongewenste bezoekers zijn. Een populatie bladluizen kan binnen een zeer korte tijd zeer snel toenemen. Dit wordt veroorzaakt door; ongeslachtelijke voortplanting (vrouwtje produceren alleen vrouwtjes) en de vrouwtjes zijn levendbarend (ze zetten hun jongen direct levend op de wereld). Dit levert een toename in aantal op die bijna 8 maal zo groot is van insecten van vergelijkbare grootte.

Het type bladluis waar we het meeste hebben te maken is de groene perzikluis (Myzus persicae). Dit soort is het gehele jaar door in de kas of in de serre of vensterbank (overal dus!) te vinden, maar ook buiten slaan ze toe buiten de koude maanden, zowel als op groenten als op sier- en bladplanten. Bij allerhande planten worden vaak jonge scheuten aangevallen door deze plaaggeesten. Ze boren met hun zuigsnuiten een gaatje in de jonge uitlopers van de planten en als het aantal bladluizen erg groot is, totaal vergroeid. De jonge scheuten zijn totaal vervormd en kunnen vaak zelfs niet in staat om te bloeien. Ook aangetaste Fuchsia’s vertonen vergroeiingen, waarbij de bladluizen voornamelijk op de jongere stengels zitten of aan de onderkant van jonge bladeren, terwijl de bladeren op een opvallende manier scheef en kronkelig groeien. Maar ook tasten ze andere delen van planten aan, bijvoorbeeld bij Bougainville en Hibiscus is het bekend dat ze in (pasgeopende) bloemen zitten. Let er ook op dat bladluizen vaak op onverwachte plaatsen zitten, bijvoorbeeld aan de onderkant van de bladeren van de planten.

Een goede manier om er achter te komen of er baldluizen in de omgeving zijn in een kas of in een andere ruimte is het ophangen van kleverige stukken plastic of karton, die de meeste tuincentra verkopen. Deze platen bezitten meestal een felle kleur.
Door dagelijks te kijken wat voor beesten er op de plakplaten zitten heeft men een doorgaans een indruk wat voor (onaangename) bezoekers er in de kas aanwezig zijn.


Er zijn nog een paar andere soorten luizen die regelmatig te zien zijn op onze kamerplanten en die gemakkelijk overgebracht worden op andere planten binnen dezelfde ruimte. Een bekende is de wol-luis. Dit soort is vaak te vinden op groene kamerplanten, zoals op Ficus en Dracena’s. Deze kleine beestjes zijn te herkennen aan de kleine witte stippen die bij een nader onderzoek hele kleine witte draden blijken te zijn. Een andere luis die ik wel eens op kamerplanten heb aangetroffen is dopluis. Dit beestje dankt zijn naam aan het feit dat hij in een soort koepeltje van een paar millimeter doorsnede leeft en zich daaronder schuil houd. De oudere dieren zijn meestal donkerbruin van kleur, terwijl de jongeren lichtbruin zijn.

Als je bladluizen op een plant tegen komt, zet de plant als het mogelijk is appart van de rest van je planten, want anders verspreiden de bladluizen zich enorm snel naar de (nog) gezonde planten. Ga niet uren met planten door de kas of een andere ruimte lopen waar bladluizen opzitten, want anders infecteer je de rest van je planten. Ga dus meteen met die plant naar buiten of een andere ruimte, het liefst een afgesloten ruimte waar geen andere planten staan zodat er geen andere planten geinfecteerd kunnen worden.

De bestrijding van deze plaaggeesten kan op 2 manieren. In de eerste plaats is er een biologische manier van het verwijderen van bladluizen. Wat ik zelf doe als de populatie nog niet omvangrijk is, met mijn vingers de bladluizen doden of met een natte penseel alle plekken aanstippen waar de bladluizen zitten. De meeste bladluizen zullen aan de penseel blijven hangen en dan knijp ik ze dood of dompel de penseel in warm water zodat het ongedierte wat op het penseel zit verzuipt. Het grote nadeel hiervan is dat het enorm veel tijd kost en is dan ook vrijwel alleen mogelijk als het om een klein aantal planten gaat die last hebben van (weinig) bladluizen. Bovendien is het niet altijd mogelijk om elk luisje te pakken te krijgen. Er zullen er altijd wel een paar over blijven.
Een andere manier van het biologisch bestrijden van luis is het uitzetten van natuurlijke vijanden, wat veel kwekers doen. Een bekende leverancier van natuurlijke vijanden is de firma Koppert. Een van de natuurlijke vijanden van de bladluizen is de sluipwesp (Aphidius colemani). Zij zijn zeer effectief in het vinden van bladluizen. Ook gaasvliegen en lieveheersbeestjes zijn verzot op bladluizen. Vooral deze laatste 2 zijn overal te vinden in de tuin. Helaas worden deze produkten weinig aangeboden aan particulieren bij tuincentra. Denk er wel aan dat het uitzetten van natuurlijke vijanden haast alleen mogelijk is in afgesloten ruimten, want om een populatie lieveherebeestjes gewoon in de tuin uit te zetten heeft vrijwel geen zin. Ze vliegen immers overal naar toe en zullen niet doen waarvoor ze losgelaten waren. Bovendien hebben ze in de natuur ook vele vijanden, zoals vogels en spinnen.

Als de infectie grotere formaten gaat aannemen dan biedt chemische bestrijding vaak de enige uitkomst. Er zijn zeker op het gebied van het bestrijden van luis een gigantisch aantal middelen op de markt. Er zijn veel chemische middelen, maar ook biologische middelen, zoals Ecostyle . Welk middel het beste is en welk middel je het liefst gebruikt hangt af van je persoonlijke voorkeur. Er zijn mensen die liever biologische middelen gebruiken. Lees voor de aanschaf van het gif en/of voor het gebruik altijd de gebruikings-voorschriften, want er zijn planten die bepaalde chemische middelen niet kunnen verdragen. Ook staan er veiligheidstermijnen op de verpakkingen. Dit laatste is belangrijk als er gif gespoten word op groente en fruit. De veiligheidstermijn geeft aan hoelang het desbetreffende groente of fruit ongeschikt is voor consumptie, omdat er nog restanten gif aanwezig zijn. Vraag voor de zekerheid aan een medewerker van de winkel of de tuincentrum welke middelen u het beste kunt gebruiken. Het merk Bayer heeft in veel tuincentra informatie-klappers hangen aan de stellingen waar de chemische middelen staan, die erg duidelijk zijn met foto’s en uitleg zowel over alle ziekten en plagen als de middelen die tegen hen gebruikt moeten worden.
wouter Noordeloos
 

Volgende

Keer terug naar Carnipedia

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron