Lijster versus sarracenia......

De Noord Amerikaanse Bekerplant

Moderator: Bestuur

Lijster versus sarracenia......

Berichtdoor Pim » 09 mei 2017, 21:43

Hallo allemaal,

Ik heb 4 jaar mijn sarracenia binnenshuis op de vensterbank gehad en het leek dat de plant uiteindelijk begon te kwijnen . De groei werd, ondanks jaarlijkse vervanging van vers spagnummos, steeds minder uitbundiger.
Dit deed mij besluiten de sar verleden jaar nazomer 2016 op het balkon te plaatsen. Ik had het idee dat het de plant het beter ging doen en tot mijn verbazing werden er toen zelfs nog een paar bekers aan gemaakt !

Effin nu, mei 2017, kwamen er zelfs bloemstelen boven de grond, dit was nooit eerder gebeurt, en dacht nog dat het niet gekker moest worden.......
DIT WERD HET DUS WEL !!!!!!
Vandaag kwam ik thuis na een dag van noeste arbeid en besloot snel een kijkje te nemen op het balkon om de ontwikkelingen van sarrie te volgen. Maar Sarrie was helemaal ontdaan van zijn mosjes.... ?... en lag zielig met zijn kale wortels op zijn rug !!!!!!!
Er ontglipte mij een vloek en zag tevens dat ons terras was omgetoverd in een totale bende van aarde, turfstrooisel en overal pluisjes spagnum.
En de dader liet zich weldra ook nog zien ...... een slopende t-ring lijster !!!!!!!!

Wat van de plant nog over was heb ik snel binnenshuis in veiligheid gesteld en doe een wanhoop kreet.
Heeft u ook zo'n ervaring gehad en heeft een hiervoor een passende oplossing gevonden ?
ZOU U DIT MET MIJ WILLEN DELEN ? :(

Gaarne uw bericht, bij voorbaat al mijn dank,
mvg Pim.
Des te meer groene vleesetertjes des te minder vliegende en kruipende ellende.......
Pim

Re: Lijster versus sarracenia......

Berichtdoor Tijmen » 10 mei 2017, 19:32

Vogels houden van mos, zou er een kooi om zetten. Sarracenia wel buiten laten net als Dionaea. Het zijn geen binnenplanten.
Tijmen

Berichtdoor Jon » 11 mei 2017, 21:31

Spaghnum is mooi, maar vogels zijn het enige nadeel er aan. Ze kunnen al even vervelend zijn als ongedierte op de planten. Let ook op dat ze niet in potjes met zaaigoed wroeten, moest je gezaaid hebben. Ze kunnen veel schade aanrichten. Misschien oude cd's gebruiken die je niet meer nodig hebt en aan een touw hangen. Dit zorgt voor reflectie.
Jon

Berichtdoor thamishan » 12 mei 2017, 20:20

Ik heb bij al m'n Sarracenia sphagnum groeien, en we hebben ook enorm veel vogels in de tuin. Er is nooit schade geweest door pikkende vogels. Ik denk dat de schade van etende vogels gelimiteerd kan worden door vogelvoer aan de andere kant aan te bieden. Ik neem aan dat vogels eerder eten van makkelijk te vinden zaden dan beestjes waar ze naar moeten zoeken.
Uw globale dominator- ik bedoel globale moderator :D
thamishan

Berichtdoor zlotka » 12 mei 2017, 21:59

thamishan schreef:Ik heb bij al m'n Sarracenia sphagnum groeien, en we hebben ook enorm veel vogels in de tuin. Er is nooit schade geweest door pikkende vogels. Ik denk dat de schade van etende vogels gelimiteerd kan worden door vogelvoer aan de andere kant aan te bieden. Ik neem aan dat vogels eerder eten van makkelijk te vinden zaden dan beestjes waar ze naar moeten zoeken.

Heb hier wel last van merels. Niet omdat ze eten zoeken maar omdat ze het mos gebruiken voor hun nesten. Ik dek mijn moerasbakken af met een net omdat Cd's en aluminiumfolie maar tijdelijk werken. Het is niet mooi, maar wel nodig.
zlotka

Berichtdoor Pim » 13 mei 2017, 21:23

Dank voor uw reacties !

Wat ik niet eerder had vermeld is dat ik in een drukke stad woon en naar waarschijnlijkheid zijn vogels in de stad qua gedrag afwijkend ten opzichte van de dieren in hun natuurlijke omgeving. In de buurt heeft iedereen een balkon, waarbij de buren een vogelhuisje hebben opgehangen en de ander voert weer zijn duifjes.

Door observatie zag ik dat de gevleugelde sloper diverse balkons af struinde waarbij allerlei takjes, grond en o.a. mijn spagnummos tussen de snavel werd genomen om vervolgens te verdwijnen in het dichte gebladerde van een boom. Het geen wat zLotka vermeldde leek mij dan ook dat er vermoedelijk een nest wordt gebouwd. Thamisan gaf aan in een tuinomgeving te wonen en geen last van vogels te hebben ondervonden daar zij dus naar waarschijnlijk makkelijker hun natuurlijke benodigdheden kunnen vinden.

Tijmen en Jon zijn daarentegen wel bekend met vogels die van mos houden. Hebben zij mogelijk ook last van die luie verwende stadsvogels ?
Verlossing heeft u gezocht in CD’s en aluminiumfolie, kooi of net. Buren verderop hebben een plastic “ nep raaf ” op de reling van het balkon gemonteerd, ben er nog niet achter of dit louter voor de sier is of dat dit een hoger doel moet dienen. Laat het u het uiteraard weten als deze als succes preventief middel wordt gebruikt.

Heb weer stof om over na te denken. Misschien een rare vraag, maar weet iemand of er iets bestaat zoals een elektronische afschrikking op het moment dat de vogel gedetecteerd wordt ?

Dank, en met vriendelijke groet,
Pim
Des te meer groene vleesetertjes des te minder vliegende en kruipende ellende.......
Pim

Berichtdoor Tijmen » 15 mei 2017, 21:26

Heb zelf dit jaar voor het eerst sphagnum maar niet bij buiten planten, heb wel ander mos in potten groeien maar nooit problemen mee gehad. Groeit ook wat mos in de tuin, vogels hebben genoeg om op te pikken. Hoop dat mijn Neps and Brocchinia geen last krijgen van vogels als ik ze buiten zet. Ik weet wel dat veel andere mensen er wel veel problemen mee hebben. Ik woon dicht bij een bos, misschien verklaart dat wat. Vogels reageren heel anders overal iniedergeval. Ik weet dat sommige leden een bakje sphagnum neerzetten zodat de vogels dat meenemen. Ik weet niet of dit effect heeft? https://www.conrad.nl/nl/weitech-dieren ... &WT.srch=1
Tijmen

Keer terug naar Sarracenia