Heliamphora dood na/door bloei

De Zuid Amerikaanse Bekerplant

Moderator: Bestuur

Heliamphora dood na/door bloei

Berichtdoor Boris » 06 feb 2017, 15:15

Hallo forum,
Ik had een prachtige Heliamphora hybride. De doorsnede van de plant was wel dertig centimeter.
Hij bleef ook deze winter onder kunstlicht in prima conditie. Een week of zes geleden kwamer er wel een stuk of tien bloemstelen aan met bloemknoppen.
Maar toen ging het fout. Eerst werden de bloemstelen slap en daarna stierf de plant af. Dat ging razend snel. In een week of twee was bijna de hele plant dood.
Toen ik zag dat het fout ging heb ik eerst de bloemstelen weg geknipt om energie voor de plant te sparen. Helaas heeft dat niet geholpen.

Weten jullie of er bij Heliamphora's een relatie bestaat tussen afsterven en bloeien? Ik weet dat er planten zijn die van ellende gaan bloeien, om met zaad de soort te redden, maar mijn plant zag er dus heel gezond uit.
Een vriendelijke groet,Afbeelding
Bert
Boris

Re: Heliamphora dood na/door bloei

Berichtdoor zoef » 06 feb 2017, 18:35

Ik heb een Heli die in bloei heeft gestaan en meteen daarna weer een bloeistengel maakt. De plant heeft daar niet onder geleden en doet het ook nu prima.
Wat een reden van de dood van jouw plant zou kunnen zijn is dat hij te nat staat. Als hij water krijgt, moet dat uit de pot weg kunnen lopen, zodat hij niet in een laagje water staat.
Heb je hem misschien te nat?
Ik geef mijn Heli pas water als de pot licht aan begint te voelen en het sphagnum rond de plant ook (licht van kleur (=droog) begint te worden. Dan zet ik de pot helemaal onder water en laat hem uitdruipen tot er van onderen geen water meer uit komt.
Vr. groet,
Folkert
zoef

Berichtdoor Boris » 06 feb 2017, 19:01

Hoi Folkert,
Bedankt voor je snelle reactie. Ik zorg ervoor dat mijn Heliamphora's in princiepe nooit in een laagje water blijven staan, maar zo droog als jij laat ik ze nooit worden. Misschien dat daar toch een stuk van mijn probleem ligt. Misschien hebben meer liefhebbers met dit bijltje gehakt. Ik hoor dat graag.
Bert
Boris

Berichtdoor marcel » 06 feb 2017, 20:41

Ik nevel mijn heli's alleen en zelfs dan verlies er er elke 2 of 3 jaar wel weer 1.
Grootste punt is veel licht en temperatuur laag houden.
Felix koelt het nevelwater met koelelementen en dat ziet er behoorlijk goed uit.
Wellicht dat hij nog ene tip heeft?
Voor mij zijn heli's sowieso bijzaak, dus zeker niet de expert :whistle:
El Presidente Carnivora,
President, ICPS
marcel

Berichtdoor Jon » 10 feb 2017, 22:57

Hallo Boris,

Vreemde vaststelling, normaal zijn hybrides niet zo kieskeurig. Ikzelf heb ook een hybride (heterodoxa x ionasii) die groeit op de vensterbank en die staat nu in bloei met 2 bloemstengels. Ik wist trouwens echt niet dat de bloei bij een heliamphora zo lang duurt! Zeker in vergelijking met sarracenia's, daar is de bloei snel voorbij. Heli's lijken wat weg te hebben van bromelia's. De eerste bloem van mijn heli moet nog openen. Ik hoop dat de heli niet hetzelfde lot ondergaat, momenteel geen enkele beker meer. Weet iemand of dat zo is? Ik laat het je weten hoe het vergaat.
Jon

Berichtdoor Jon » 02 mei 2017, 22:35

Het ziet er naar uit dat hier alles goed zal komen met mijn heli :clap:. Er verschijnt langzaam iets, maar de plant groeit wel. De bloei is nu ten einde (of toch bijna?). Precies orchideeën begin ik zo te denken. Sarracenia's, die familie zijn van heliamphora's, hebben op dat gebied toch een hele andere evolutie meegemaakt in hun verleden.
Jon

Berichtdoor Boris » 03 mei 2017, 12:28

Hier een update over mijn Heli:
Uiteindelijk is hij niet helemaal afgestorven. Een soort taartpuntje is in leven gebleven. Inmiddels heb ik de plant weer naar mijn kasje verhuisd en maakt hij voorzichtig ook weer nieuwe bekers aan. Het is nog steeds niet moeders mooiste, maar goed, hij heeft het toch gered. In de kas kan ik ook wat makkelijker water nevelen. Wellicht vindt hij dat toch prettiger dan een gieter.
Bert
Boris

Keer terug naar Heliamphora