Cephalotus of nepenthes

De Australische Bekerplant

Moderator: Bestuur

Cephalotus of nepenthes

Berichtdoor Vleesetertjes » 08 feb 2016, 17:40

Zoals de titel al zegt, kan ik beter een cephalotus of Nepenthes kopen? Ik vind cephalotus mooier, maar ik denk wel dat die redelijk moeilijk te verzorgen is. Dus graag jullie advies!
Vleesetertjes

Re: Cephalotus of nepenthes

Berichtdoor thamishan » 08 feb 2016, 21:39

Een cephalotus is niet al te moeilijk om te houden. Persoonlijk zorg ik er altijd voor dat de cep eerder aan de droge kant is dan aan de natte kant. Droogte is makkelijk te zien aan de plant (deksels gaan dicht), en je weet dus wanneer hij een beetje water nodig heeft. Aan de andere kant is te vochtig minder makkelijk te zien tot opeens het sudden death syndrome toeslaat waardoor de plant in enkele dagen dood is.

Geen van beide planten moeten constant in een laagje water staan, omdat ze gevoelig zijn voor wortelrot. Cephalotus kan zowel in de schaduw als volle zon gekweekt worden (grote groene bekers in schaduw, kleinere gekleurde bekers in volle zon). Bij nepenthes ben ik van mening dat de meest verkochte soorten (ventrata, bloody mary, judith soper etc) het beste in volle zon kunnen staan.

Ik was in het begin ook niet zeker of ik een cephalotus goed kon verzorgen, maar alles valt reuze mee.
Uw globale dominator- ik bedoel globale moderator :D
thamishan

Berichtdoor NewComs » 10 feb 2016, 21:51

Zoals thamishan al zei, beide zijn eigenlijk niet zo moeilijk te houden.
Voor de nephs heb je wel veel sneller veel meer plaats nodig.
Ik sproei mij neph dagelijks en die doet het supergoed, mijn ceph's hebben helaas de geest gegeven door bemoeizuchtige katten hier in huis :P
NewComs

Berichtdoor Vleesetertjes » 14 feb 2016, 00:18

Ik was paar dagen geleden in de intratuin en zag daar een klein nepenthesje en heb hem meegenomen. De cephalotus zal ooit komen maar nu nog even niet. Ik heb nu een Nepenthes om voor te zorgen :D .
Vleesetertjes

Berichtdoor thamishan » 14 feb 2016, 00:20

Leuk! Weet je welke soort het is, of is er nog identificatie nodig?
Uw globale dominator- ik bedoel globale moderator :D
thamishan

Keer terug naar Cephalotus