Aldrovanda nu officieel een rode lijst soort

De Watervliegenval

Moderator: Bestuur

Aldrovanda nu officieel een rode lijst soort

Berichtdoor marcel » 17 okt 2012, 16:57

Adam Cross, bekend van zijn boek over Aldrovanda, heeft de gegevens die hij verzameld had aan de IUCN toegezonden. Dit Internationale orgaan houdt de wereld lijst van bedreigde plantensoorten bij.
Op basis van Adams werk is Aldrovanda nu officieel een rode lijst soort.

http://www.iucnredlist.org/details/162346/0
President, ICPS
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation
marcel

Re: Aldrovanda nu officieel een rode lijst soort

Berichtdoor Tijmen » 21 okt 2012, 16:14

dat is jammer
Tijmen

Berichtdoor marcel » 21 okt 2012, 16:35

Nee, dat is juist heel goed. Net als zoveel vleesetende planten is Aldrovanda behoorlijk bedreigd in haar natuurlijke omgeving. Toevoeging aan de rode lijst maakt bescherming iets gemakkelijker. Zo heeft een terrein meer kans om een officiele reservaat status te krijgen als er rode lijst soorten voorkomen en kunnen bepaalde ontwikkelingen tegengegaan worden.
President, ICPS
marcel

Berichtdoor Tijmen » 21 okt 2012, 16:41

marcel schreef:Nee, dat is juist heel goed. Net als zoveel vleesetende planten is Aldrovanda behoorlijk bedreigd in haar natuurlijke omgeving. Toevoeging aan de rode lijst maakt bescherming iets gemakkelijker. Zo heeft een terrein meer kans om een officiele reservaat status te krijgen als er rode lijst soorten voorkomen en kunnen bepaalde ontwikkelingen tegengegaan worden.

ja, het is maar hoe je het bekijkt.
zoals je al zegt, nou kan er meer gedaan worden aan bescherming. en er is meer kans op een officieel status van reservaat. maar, dat betekent dat het niet zo goed gaat met de plant.

wat is eigenlijk de natuurlijke leefomgeving van Aldrovanda?

groet, blaasjeskruid18
Tijmen

Berichtdoor marcel » 21 okt 2012, 19:15

nogal verschillend. Plasjes, poeltjes, meren zelfs rivieren. Gezamenlijke noemer is dat het niet al te veel voedsel heeft en vaak zurig door veel organisch plantmateriaal in het water.
De variatie is zo groot omdat de plant van nature zo'n groot verspreidingsgebied heeft....er zitten alleen erg veel gaten in. Groot deel van Europa, maar niet het westelijk deel (NL, GB, IRE), onderste helft van Afrika, Australië. Heel breed dus, maar steeds maar kleine plekjes en dan hele stukken niets.
En voor het geval je het niet wist...Ja de plant komt in Nederland voor...omdat iemand wat uit Hongarije afkomstige planten uitgezet heeft.
President, ICPS
marcel

Berichtdoor Rick Boerboom » 22 okt 2012, 15:08

Ik ben het met blaasjeskruid18 eens dat het jammer is. Het feit dat een soort op de Rode Lijst komt, wil nog niet zeggen dat ie daardoor beter beschermd is. Rode lijsten hebben geen beschermde status zoals bijvoorbeeld de Flora- en faunawet of de Habitatrichtlijnsoorten. Kan dus geen ruimtelijke ontwikkelingen tegenhouden of zorgen voor een betere bescherming. Het kan slechts een indicator zijn dat een soort het slecht doet.

Als een soort op de Rode Lijst komt wil dat zeggen dat: óf de trend heel negatief is (sterke afname dus) óf de aantallen zeer laag zijn. In Nederland maken we elke 10 jaar een nieuwe Rode Lijst. Bij de nieuwe Rode Lijst van de Nederlandse broedvogels staan nu bijvoorbeeld de huismus en de ringmus op. Beide soorten zijn nog zeer algemeen, maar hebben de afgelopen 10 jaar zo'n sterke afname laten zien dat ze op de lijst komen. Puur een statistiekverhaal dus.
Rick Boerboom

Berichtdoor Tijmen » 22 okt 2012, 16:47

Rick Boerboom schreef:Ik ben het met blaasjeskruid18 eens dat het jammer is. Het feit dat een soort op de Rode Lijst komt, wil nog niet zeggen dat ie daardoor beter beschermd is. Rode lijsten hebben geen beschermde status zoals bijvoorbeeld de Flora- en faunawet of de Habitatrichtlijnsoorten. Kan dus geen ruimtelijke ontwikkelingen tegenhouden of zorgen voor een betere bescherming. Het kan slechts een indicator zijn dat een soort het slecht doet.

Als een soort op de Rode Lijst komt wil dat zeggen dat: óf de trend heel negatief is (sterke afname dus) óf de aantallen zeer laag zijn. In Nederland maken we elke 10 jaar een nieuwe Rode Lijst. Bij de nieuwe Rode Lijst van de Nederlandse broedvogels staan nu bijvoorbeeld de huismus en de ringmus op. Beide soorten zijn nog zeer algemeen, maar hebben de afgelopen 10 jaar zo'n sterke afname laten zien dat ze op de lijst komen. Puur een statistiekverhaal dus.

ik hoop maar dat er wel meer bescherming komt voor de plant...
Tijmen

Berichtdoor Rene Flierman » 23 okt 2012, 23:40

tuurlijk is het jammer, maar aan de andere kant is een plant op de rode lijst een aansporig voor organisaties en landen om bescherming van habitat serious te nemen.
dat een waterplantje geen prioriteit heeft snapt iedereen.
ik kan iedereen dat boek aanraden, erg mooi compleet werk :D
als iemand nog stolons over heeft graag :D
De groeten uit Assendorp.
Rene Flierman

Berichtdoor Rick Boerboom » 24 okt 2012, 08:59

Rene,

Dat valt in de praktijk helaas nogal tegen. Zeker in deze tijd van bezuiningingen. Alleen de groeiplaatsen van soorten binnen de Natura 2000 gebieden, Beschermde Natuurmonumenten en de wettelijk (streng) beschermde soorten zijn enigszins beschermd. Maar ook de Flora- en faunawet zal in de toekomst vervangen worden door de nieuwe Natuurbeschermingswet (waar Bleeker al aan begonnen was). Die nieuwe wet pakt vermoedelijk voor veel soorten en gebieden ongunstig uit.
Rick Boerboom

Berichtdoor wouter Noordeloos » 25 okt 2012, 20:35

Hoi Rick,

Ik heb inderdaad grofweg een half jaar geleden iets van die Flora en Faunawet van Bleker gehoord. Wat ongelofelijk krankzinnig. Door die wet is veel werk van vrijwilligers afgelopen jaren ongedaan gemaakt.

Take care,

Wouter
wouter Noordeloos

Berichtdoor marcel » 25 okt 2012, 23:02

Voor we helemaal de depressie ingaan laten we niet vergeten dat het om de IUCN redlist gaat. Internationaal dus. Zelfs als de Nederlandse overheid het verknoeid (in dit geval niet eens een probleem omdat Aldrovanda hier geen natuurlijke populaties heeft) zijn er nog andere landen.... beetje positief blijven mannen (en vrouwen) :D
President, ICPS
marcel

Berichtdoor Rene Flierman » 26 okt 2012, 07:10

ik vind het alleen maar positief, aandacht voor de soort.
De groeten uit Assendorp.
Rene Flierman

Berichtdoor Rick Boerboom » 26 okt 2012, 13:32

Ik werk als ecoloog. Natuurwetgeving en -beleid is onderdeel van mijn werk. Optimisme is jezelf voor de gek houden kan ik je verzekeren. Opname op de Rode Lijst is vooral slecht nieuws, voor de meeste soorten. Vooral voor niet 'aaibare' soorten als een onderwaterplant!

Gelukkig is de nieuwe Natuurwet van Bleeker voorlopig van de baan, door de nieuwe verkiezingen. Maar dit gaat ooit weer actueel worden.
Rick Boerboom

Berichtdoor wouter Noordeloos » 27 okt 2012, 07:56

Hoi Rick,

als een soort officieel beschermd is vind ik prima. Maar hoe kan je controleren dat niemand aan de planten zit? Soorten als Drosera anglica en Pinguicula vulgaris, maar ook een grote groep inheemse orchideen zijn dermate zeldzaam in Nederland dat elke plant goud waard is en het goed zal doen in de handel in het liefhebberscircuit.

moet je dan als beheerder van een natuurgebied alles achter hekken plaatsen? Nee, want dar klim men overheen.
Of moet je het gebied als verboden terrein verklaren? Vind ik moeilijk, want er is een grote groep natuurliefhebbers die respect voor de natuur hebben en alleen kijken en foto's nemen van bijzondere planten.

Ik weet bv Bijenorchis bij mij in de buurt te staan. maar die plek maak ik niet bekend.

Maar wat te doen als je bv op Marktplaats of Ebay een advertentie ziet staan van iemand waarvan je 99% zeker bent dat het om uit het wild gehaalde plant is?

Take care,

Wouter
wouter Noordeloos

Berichtdoor Rick Boerboom » 29 okt 2012, 15:46

Daarom worden veel verspreidingsgegevens van kwetsbare soorten ook afgeschermd. Dat is ook de reden dat alle inheemse orchideensoorten via de Flora- en faunawet beschermd zijn. Nu geloof ik niet dat vleesetende planten erg gevoelig zijn voor 'diefstal', maar met orchideeen is het geregeld gebeurd dat ze gewoon uitgestoken worden door mensen om de tuin op te fleuren! Je kan daar als terreinbeheerder verder heel weinig aan doen. Zo min mogelijk bekendheid geven aan groeiplaatsen van gevoelige soorten is belangrijk. Het is ook heel goed dat je groeiplaatsen van bijvoorbeeld die bijenorchis niet aan de grote klok gaat hangen. Dat kan enorm schelen! Maar goed, het is in Nederland nog altijd zo dat kwetsbare planten, zoals veel orchideensoorten, vooral bedreigd worden door onjuist beheer en verdroging/verrijking/verzuring etc. dan door het uitsteken van exemplaren door mensen.

Als jij op internet handel in inheemse beschermde planten tegenkomt kun je dat altijd melden bij de AID. Zij zijn er voor dit soort meldingen. Al is het natuurlijk erg lastig om aan te tonen dat iets niet in cultuur gekweekt is he...
Rick Boerboom

Volgende

Keer terug naar Aldrovanda