roridula

Moderator: Bestuur

roridula

Berichtdoor Hidde » 31 aug 2013, 09:45

ik lees overal dat roridula erg moeilijk te verzorgen is wat is er zo moeilijk aan de verzorging van deze plant?
Hidde

Re: roridula

Berichtdoor marcel » 31 aug 2013, 18:34

Hij is om te beginnen niet makkelijk te krijgen. Meestal zal je hem uit zaad moeten opkweken. Dat is onvoorspelbaar bij het kiemen. Vervolgens gaan er vrij veel zaailingen dood door diverse oorzaken en als je die fase voorbij bent kom in met het probleem dat de plant voldoende luchtbeweging om zich heen moet hebben om te voorkomen dat er schimmel inkomt.
Tot slot heb je dan de fase dat de plant voeding nodig heeft en als je dus geen roofwantsen erbij hebt zal je met bladvoeding aan de gang moeten en dat is makkelijk over te doseren. Voeg daarbij dat mensen ze vaak te nat zetten omdat ze doen of het een drosera is of juist te droog omdat ze het als een drosophyllum behandelen en je hebt een hoop dode planten.
El Presidente Carnivora,
President, ICPS
marcel

Berichtdoor Iwein » 04 sep 2013, 20:27

te nat en vochtige lucht zijn echte killers.
ik had een zaailing van Roridula dentata (joepie-eee) en enkele gorgoniassen
na een jaar achter glas besloot ik deze zomer om de planten wat uv te geven gedurend e de hete zomer. heb ze ongeveer een week buiten gezet.
ondanks dat het niet regende, is de dentata ineens beginnen rotten aan de top. meestal is dat meteen het einde.
In volle wanhoop de top eraf geknipt. baat het niet dan schaadt het niet, t was toch al te laat.
Wonderbovenwonder maakt hij nu toch zijtakjes. Hopelijk komt het alsnog in orde.
Zo zie je maar hoe gevoelig ze zijn.
veel groeiplezier,
Iwein
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
NIEUWSBRIEF inschrijven: http://eepurl.com/EwUfz
overzichtje van wat er in de serre staat.
Iwein

Berichtdoor lucifer » 30 okt 2013, 11:07

Ik heb er 5 zaailingen en voorlopig gaat alles goed, ze zijn nu een vijftal cm. Het wordt afwachten hoe ze de winter doorkomen.
Qua water krijgen ze evenveel als mijn cephs en voorlopig gaat dat goed. Wel staat er ook een ventilator in de buurt maar nu en dan durven gevangen prooien toch te schimmelen.
lucifer

Berichtdoor Iwein » 30 okt 2013, 19:14

voorlopig doen ze het goed, al hou ik mijn rori wel redelijk droog.
De dentata is volop aan de groei.
Ik geef enkel water via de schotel en meestal staat die droog. Het mengsel is ook quasi volledig droog.
veel groeiplezier,
Iwein
NIEUWSBRIEF inschrijven: http://eepurl.com/EwUfz
overzichtje van wat er in de serre staat.
Iwein

Berichtdoor Joy » 07 jan 2015, 21:00

Ik heb momenteel 9 zaailingen op een zuidgerichte vensterbank staan en voorlopig doen ze het nog goed, heb ze nog niet gevoederd en ze staan ook vrij droog een beetje zoals lucifer zegt over het houden als een ceph.
Joy

Berichtdoor Hidde » 08 jan 2015, 21:38

ik heb er bij de open dag van araflora 1 gekocht. hij staat nu onder pl lampen en ik houd hem redelijk droog. hij lijkt het goed te doen.
Hidde

Keer terug naar Roridula