Byblis

De Regenboogplant

Moderator: Bestuur

Byblis

Berichtdoor Madball » 22 mei 2012, 13:50

Hoi allemaal,

Ik heb een mooi aantal Byblis zaden vandaag ontvangen nu is mijn vraag eigenlijk of ik deze gewoon als Drosera zaden moet behandelen? ( Daarmee bedoel ik flink Nat,Hoge luchtvochtigheid en zoveel mogelijk licht) Of is er meer voor nodig?

Grondmengsel: 1/1 turfstrooisel perliet?

Kan er namelijk erg weinig over vinden op het forum. Ben ondertussen ook aan het kijken in 'Glistening Carnivores' :)

Dus alle extra tips zijn welkom!

Groet Rick
Madball

Re: Byblis

Berichtdoor marcel » 22 mei 2012, 16:14

Byblis altijd heet, veel licht hoge luchtvochtigheid. mengsel kan als drosera, wellicht iets meer perliet of zand.
Met uitzondering van liniflora is een rookbehandeling of GA3 aan te bevelen. Welke soort heb je (2 zijn vaste planten, de rest is 1 jarig en kiemt wellicht iets makkelijker).
El Presidente Carnivora,
President, ICPS
marcel

Berichtdoor Madball » 22 mei 2012, 17:18

marcel schreef:Byblis altijd heet, veel licht hoge luchtvochtigheid. mengsel kan als drosera, wellicht iets meer perliet of zand.
Met uitzondering van liniflora is een rookbehandeling of GA3 aan te bevelen. Welke soort heb je (2 zijn vaste planten, de rest is 1 jarig en kiemt wellicht iets makkelijker).

Sorry vergeten bij te zetten heb zaden van:

-liniflora
-guehoi

En ja had gelezen over rook of GA3 maar GA3 is niet echt makkelijk te verkrijgen lijkt mij? Dus met de liniflora zit ik wel goed maar hoe zit het met de guehoi?
Madball

Berichtdoor Madball » 22 mei 2012, 19:04

Heb GA3 kunnen bestellen zal allebei wel in GA3 bewerken dan voor meer succes! Bedankt voor de tips in ieder geval Marcel! :)
Madball

Berichtdoor Marlon » 22 mei 2012, 19:14

Beste Rick,

Mag ik vragen waar je die GA3 besteld hebt?
En wat je er voor betaalt hebt?

Met vriendelijke groet, Marlon
Marlon

Berichtdoor Madball » 22 mei 2012, 19:26

Marlon schreef:Beste Rick,

Mag ik vragen waar je die GA3 besteld hebt?
En wat je er voor betaalt hebt?

Met vriendelijke groet, Marlon

Je hebt Pm
Madball

Berichtdoor PiLa » 23 mei 2012, 00:11

Voor verzorgingsinformatie kijk ook eens op de
Afbeelding

Mijn site: pila.nl
PiLa

Berichtdoor Madball » 23 mei 2012, 10:25

PiLa schreef:Al gekeken op de wikipedia?
http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/wiki/index.php/Byblis

Pim

Tuurlijk maar daar staat weinig info over het zaaien en zand word niet echt veel gebruikt meer hier volgens mij?
Madball

Berichtdoor PiLa » 23 mei 2012, 13:02

Madball schreef:

Pim

Tuurlijk maar daar staat weinig info over het zaaien en zand word niet echt veel gebruikt meer hier volgens mij?

Klopt, maar er staat wel iets in, en ik zie dat marcel ook zand adviseerd.
Als we hier nog wat meer informatie over krijgen kunnen we mooi de carnipedia daarop aanpassen :-)

Pim
Voor verzorgingsinformatie kijk ook eens op de
Afbeelding

Mijn site: pila.nl
PiLa

Berichtdoor Madball » 23 mei 2012, 15:16

PiLa schreef:
Madball schreef:

Pim

Klopt, maar er staat wel iets in, en ik zie dat marcel ook zand adviseerd.
Als we hier nog wat meer informatie over krijgen kunnen we mooi de carnipedia daarop aanpassen :-)

Pim

Ik vraag me dus af of het perse nodig is om zand te gebruiken of dat het KAN gebruikt worden. Omdat Perliet natuurlijk wel een veilige keus is aangezien aan met zand de planten er aan onderdoor kunnen gaan. :?

Heb iig 30 zaden van liniflora dus ga er eerst 10 zonder behandeling van GA3 op turfstrooisel/perliet strooien en kijken hoe het met die gaat. Als ik daar resultaat zou moeten zien. ( Hoor dat die zaden nogal snel uit kunnen lopen ). Dan zal ik mn GA3 wel ondertussen binnenhebben en rest van zaden daarmee behandelen.
Madball

Berichtdoor marcel » 23 mei 2012, 15:42

Zand, en met name wat grover zand benaderd de natuurlijke groeiplaats het beste. Ook een kleine maat aquariumgrind (2mm) werkt goed. Belangrijk zijn ronde korrels die niet samendrukken en/of een plaat kunnen vormen. Perliet kan dus, maar valt door warmte + vocht wat sneller uit elkaar en is dus zeker voor de meerjarige soorten niet zo geschikt. Byblis heeft een hekel aan verplanten. (zaiien doe je dus ook op eindafstand, tenzij je wilt dunnen. Verspenen kan je vergeten).
El Presidente Carnivora,
President, ICPS
marcel

Berichtdoor tim c » 23 mei 2012, 15:58

Hey
een paar jaar geleden met succes onder verstelbare (hoogte) lampen ,verwarming +-16 uur per dag laten opstaan om byblis ,indica, burmannii,petiolaris
te kunnen groeien , met succes.

Ik woonde toen nog in een appartement en heb daar een groot experiment mee gedaan en alle planten gingen langer dan 1jaar mee.
Uiteindelijk ben ik er mee gestopt wegens de hoge energierekening.

Anyway +-16u licht en +25°c + vochtig en vooral voederen dan krijg je de beste resultaten.

Gebruik zoals Marcel zegt wat zand , kiezels en perliet maar alles kalkvrij uiteraard.

Groeten Tim
tim c

Berichtdoor NewComs » 23 mei 2012, 16:02

Hier zou filterzand dus van pas komen?
Zijn allemaal dezelfde grootte van korrel ongeveer, en allemaal rond.
Alleen weet ik niet welke stoffen er gebruikt worden om dit zand te maken..
NewComs

Berichtdoor Madball » 23 mei 2012, 17:40

Zand is een moeilijke optie denk ik ook weinig goede ervaringen met zand zelfs na schoonspoelen :? Zit wel ook aan seramis te denken heb dit nog een deel staan. Dit is wat steviger als perliet. Ik heb nu in ieder geval wat zaden van liniflora gezaaid zonder voor te behandelen kijken hoe dit uit gaat pakken ik hou jullie op de hoogte daarmee in ieder geval!

Nu vraag ik me af een plant die niet van verpoten houd of er slecht tegen kan als je zou verspenen gewoon met stuk kluit wat om de wortels zit gewoon heen laten zitten en zo in de volgende pot zou zetten?

De zaden staan in ieder geval onder kunstlicht nu voor 14uur per dag en ze vangen ook nog ochtendzon op. Dus met het licht zal het wel goed komen :)
Madball

Berichtdoor Madball » 31 mei 2012, 15:55

2 Zaden zijn na 3 dagen uitgekomen :o van Liniflora en deze zijn behandeld met GA3. Hopelijk zie ik de volgende dagen nog meer groene stengeltjes omhoog komen :)
Madball

Volgende

Keer terug naar Byblis