Kas plaatsen

Moderator: Bestuur

Kas plaatsen

Berichtdoor Rene » 24 feb 2013, 20:08

Beste allemaal,

Het is al een tijdje geleden dat ik hier iets heb gepost. Komt voornamelijk door de verhuizing die we nu al even achter de rug hebben. We zijn verhuisd naar een mooie eengezinswoning met een tuin op het zuidwesten. U raad het al, er komt een kas in de achtertuin. Na veel uitzoekwerk over het plaatsen van een kas en het nodige overleg met gemeente en woningbouwvereniging was het tijd om op zoek te gaan naar een kas. Uiteindelijk hebben we er eentje gevonden:

Afbeelding

Deze kas is 3,50m bij 6,00m en is ongeveer twee jaar oud. Gelukkig had ik op een koude zaterdag mijn vader en schoonvader bereid gevonden om te helpen. Het was die dag zo koud dat de glazen vaak vastgevroren zaten en we met een verfbrander aan de gang moesten. Na een dag hard werken hadden we dan toch de kas in delen bij ons thuis liggen.
Hier moet ie komen:

Afbeelding

Inmiddels ben ik begonnen met het graven voor de fundering van de kas.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik geen zin heb om alle grond en stoeptegels die in mn tuin lagen te storten bij de vuilstort, heb ik de tegels opgestapeld om er een verhoogde border van te maken. Zo raak ik de grond en tegels op een mooie manier kwijt en hebben we straks een mooie border voor de alpine planten.

Afbeelding

Aanstaande zaterdag is het de bedoeling 4 kuub ophoogzand aan te brengen in de tuin. Dit wordt spierpijn gok ik ;-)
Voor aanstaande zaterdag moet dus alles uitgegraven zijn en de PVC leidingen en stroomvoorziening voor de kas al in de grond liggen.

Op en aanmerkingen worden gewaardeerd.

Grt. Rene
Uw Carnivore Webmaster
Rene
Site Admin

Re: Kas plaatsen

Berichtdoor Rene Flierman » 24 feb 2013, 20:18

mooie grote kas :D
De groeten uit Assendorp.
Rene Flierman

Berichtdoor remco1982 » 25 feb 2013, 13:42

uuhm een achtertuin ..... nee joh niet nodig!
zet maar een zo groot mogelijke kas neer hahah

mooie kas rene
secretaris werkgroep carnivora
remco1982

Berichtdoor Rick Boerboom » 25 feb 2013, 15:44

Kijk daar kun je nog eens wat mee! Mooie grote kas!
Meer kas dan tuin, maar voor een hobby moet je wat over hebben! :D
Rick Boerboom

Berichtdoor Marlon » 25 feb 2013, 19:32

wauw gaaf hoor, ben jaloers, denk alleen niet dat m'n ouders het leuk vinden als ik de bestrating en beplanting uit de tuin haal :P
Marlon

Berichtdoor Rene » 26 feb 2013, 19:56

Bedankt voor de leuke reacties! Een achtertuin is inderdaad helemaal nergens voor nodig :wink:
Gelukkig kunnen we nog ruim zitten in de bijna 4 meter tussen achtergevel en de voorkant van de kas. Bovendien heb ik een fantastische vriendin die dit allemaal goed vindt! Vandaag heeft ze zelfs de hele dag mee staan scheppen!

Gelukkig had ik vandaag de hele dag vrij en hebben we een hele slag kunnen maken.

Afbeelding

Afbeelding

De geulen voor de fundering zijn helemaal uitgegraven en de binnenruimte in de kas is ook op hoogte gebracht. Aan de linkerzijde van de kas is nog een uitsparing gegraven om de watersilo's, die een meter hoog zijn, iets in de vloer te laten verzinken.

Verder hebben we een begin kunnen maken met het aanleggen van de PVC pijpen. De geul is inmiddels gegraven. Op 40 cm diep, fijn in de klei grond. Goed zwaar nog. De PVC pijpen zijn er voor om water van de regenpijp te vervoeren naar de silo's in de kas. Dit zal gebeuren dmv de wet van de communicerende vaten. Hierover later wat meer, aangezien dit ook zaterdag aangelegd moet zijn.

Afbeelding

Al met al is er veel grond vrijgekomen. Daar had ik mij stevig in vergist. Ik heb nu de aanstaande border helemaal vol liggen, de voortuin zo'n tien centimeter opgehoogd en ook nog iets bij de buren kunnen ophogen gelukkig.

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie op en aanmerkingen.

Rene
Uw Carnivore Webmaster
Rene
Site Admin

Berichtdoor Rick Boerboom » 27 feb 2013, 08:42

Ziet er goed uit!

Komt altijd meer grond vrij dan je verwacht he. Losgeschepte grond is wat anders als in de bodem. Komt veel meer volume vrij! Maar mooi dat je het hier en daar nog kwijt kunt.

Lijkt me een leuk systeem om direct vanaf de regenpijp het regenwater naar de kas te transporteren. Ik neem aan dat er een soort overloop (vulautomaat) in komt die ervoor zorgt dat het regenwater gewoon het riool in stroomt zodra je reservoir vol zit? Anders krijg je overstroming.

Mooi project. Succes verder en ben benieuwd naar de vervolgfoto's.
Rick Boerboom

Berichtdoor bassaaltink » 27 feb 2013, 13:04

Denk dat het alleen mogelijk is d.m.v. een leiding bij de hoogste level bij het reservoir terug te laten lopen naar de afvoer bij het huis.

Met andere woorden, geul moet breder :P
bassaaltink

Berichtdoor Rene » 27 feb 2013, 20:22

Dank jullie wel voor de reacties!

De hoeveelheid grond viel inderdaad flink tegen. Ik zal in de loop van het seizoen ook de achtertuin nog verder betegelen en zal dan ook veel grond kwijt moeten. Nog even over denken hoe ik dat ga doen. Wellicht gratis op marktplaats zetten.

Een terugleiding is gelukkig niet nodig. Ik ben wel even klaar met graven :wink:
Ik zet tussen de regenpijp een zogenaamde regenton vulautomaat:

Afbeelding

Deze zorgt er voor dat er, wanneer er direct een regenton aan aangesloten zou zitten, deze niet overstroomt en het teveel aan water direct het riool in loopt.

Nu komt die regenton er ook aan aan gesloten, maar dan in de vorm van drie aan ééngeschakelde watersilo's. Door de bovenkant van de silo's op precies de zelfde hoogte te plaatsen als de regenton vulautomaat zal de wet van de communicerende vaten er voor zorgen dat de silo's vollopen als het regent totdat deze vol zijn. Dan stromen de leidingen helemaal vol en zal het overige water in het riool stromen.
In principe moet dit werken, hopen dat dit in de praktijk ook zo zal werken. :lol:

Vanavond weer druk geweest in de tuin, jammer dat het zo snel donker wordt. Heb de PVC leiding zo ver klaar dat de sleuf weer dicht zou kunnen. Alleen moet de elektriciteit nog aangelegd worden. Weer iets moois voor morgen :wink:

Grt. Rene
Uw Carnivore Webmaster
Rene
Site Admin

Berichtdoor Rene Flierman » 27 feb 2013, 23:27

ja, een handig ding.

nog ff een tip,

voor het donker wordt neem je een biertje en bekijkt het gehaalde resultaat van de dag,
geeft veel voldoening :D
De groeten uit Assendorp.
Rene Flierman

Berichtdoor Rick Boerboom » 28 feb 2013, 09:45

Zeker handig ding. Ik heb hem ook op de regenpijp zitten voor mijn regenton. Werkt mooi.

Volgens mij ga je wel voldoende watervoorraad hebben als ik dat zo lees! :)
Rick Boerboom

Berichtdoor Jeroentje » 28 feb 2013, 15:34

Ziet er goed uit! Ben benieuwd naar het eind resultaat :D

:wink:
Afbeelding
Jeroentje

Berichtdoor Joy » 28 feb 2013, 20:08

Mooi projectje en duidelijke foto's :D
Joy

Berichtdoor Rene » 02 maart 2013, 19:49

Tijd voor weer een update.
Gisterenochtend, om een uurtje om half 8, stond ik op het punt om naar werk te gaan toen ik een vrachtwagen aan horde komen in onze straat. En ja hoor, binnen enige minuten lag er bijna 5 kuub zand voor de deur.

Afbeelding

Toen het eenmaal lag twijfelde ik of ik wel genoeg had besteld, maar we zouden het de volgende dag wel zien.
Vanochtend zijn we om half 8 met z'n vieren begonnen met scheppen. En eigenlijk ging het zo snel dat we om 9 uur alle zand in de achtertuin hadden liggen. Dat schoot lekker op!

Afbeelding

Meteen maar een bedrijf in de buurt gebeld om een trilplaat te huren. Die had er gelukkig nog eentje staan, welke we meteen opgehaald hebben. Werkt mooi zo'n ding, al tril ik nu nog steeds :wink:

Afbeelding

Toen alles aangetrilt was, was het zaak om te beginnen met de tegels waar de funderingprofielen op komen te liggen. De kas loopt naar achteren iets af, zodat het water in de dakgoot lekker naar achteren wegloopt en de bestrating van het terras later met de kas gelijk gelegd kan worden.

Afbeelding

Tot mijn grote verbazing ging alles erg vlug. Binnen de kortste keren lagen alle vier de fundering profielen op de zojuist geplaatste tegels.

Afbeelding

En dan begint het mooie werk: De grond uit. Je kunt al goed zien hoe de kas ongeveer gaat worden.

Afbeelding

Genoeg gedaan voor vandaag. Ik heb er even een water silo ingezet en die oogt wel heel erg groot. Ik ga dus morgen, of in de loop van de week deze dieper ingraven, zodat de kweektafels niet zo hoog hoeven te worden.
Ook moet ik nu 60*40 cm tegels gaan regelen voor in de kas, zodat ik beginnen kan met de kweektafels. Dit is het belangrijkste aangezien mijn planten op zolder staan en nodig naar buiten moeten.

Ik ben weer benieuwd naar jullie op en aanmerkingen!

Grt. Rene
Uw Carnivore Webmaster
Rene
Site Admin

Berichtdoor davy » 02 maart 2013, 20:46

wow...en meer moet er niet gezegd worden zekers!
DJINNSTAH
davy

Volgende

Keer terug naar Kassen en Serres