Water geven in kas

Moderator: Bestuur

Water geven in kas

Berichtdoor Ceel » 08 jun 2014, 14:58

Ik krijg binnenkort een nieuwe kas, waar ik mijn planten, grotendeels saracenia,s, in ga zetten.
Ze staan nu nog buiten in moerasbakken.
Nu had ik gedacht om de opstand van de kweektafels 20 cm hoog te maken, zodat de potten mooi uit het zicht zijn, en je een beetje het idee van een moerasbak hou.
Het waterpeil in deze bakken wil ik op 6 cm hoog houden doormiddel van een overloop.
Nu wil ik, om het waterpeil op hoogte te houden ,de planten middels een gardena micro drip systeem van boven van water gaan voorzien.
Is dat verstandig, worden ze dan te niet te nat.
Of kan ik beter gewoon het waterpeil op hoogte houden, en de planten van onderaf water laten opzuigen.
Ik hoor graag jullie mening

Groet Ceel
Ceel

Re: Water geven in kas

Berichtdoor Rene » 08 jun 2014, 15:46

Hallo Ceel,

Leuk dat je ook een kas neer gaat zetten!
Als ik het goed begrijp is je plan om constant water aan te voeren van bovenaf en als het waterniveau boven de 6 cm stijgt, vloeit het door de overloop in een reservoir om daar weer opgepompt te worden door het microdripsysteem.

Ik heb in het verleden 1 keer met het microdripsysteem gewerkt. Voor water uit de kraan is het een prachtig systeem. Het probleem met het regenwater wat je gebruikt is dat het wat vervuilt is als het eenmaal in de watertafel heeft gezeten. Het microdripsysteem zal constant verstoppen door kleine deeltjes die opgepakt worden in de watertafels. Mocht je je waterniveau constant op een bepaalde hoogte willen hebben, kun je gebruik maken van een flotter die de pomp aanstuurt en uitschakeld wanneer de gewenste waterhoogte is bereikt.

Ik weet trouwens niet welke hoogte voor de potten je in gedachten hebt. Ik heb zelf potten van dik 20 cm en dan vinden de planten een hoger waterniveau wel erg fijn.

Ik heb in mijn kas tafels met een opstaande rand richting de 20 cm en geef mijn planten gewoon van onderaf water. Werkt prima, ik zorg gewoon er altijd voor dat er een behoorlijke laag water in staat.

Mocht je interesse hebben, ben je altijd welkom om even te komen kijken bij mij in de kas, wellicht doe je wat ideeen op.

Groet, Rene
Uw Carnivore Webmaster
Rene
Site Admin

Re: Water geven in kas

Berichtdoor Ceel » 08 jun 2014, 17:09

Rene,
Bedankt voor je reactie.
Ik zat inderdaad ook te denken aan potten van 15x15x20 hoog
En dacht zelf dat daarvoor een waterhoogte van 6 cm hoog genoeg was, maar twijfel hier nog wel over.
Denk dat ik het meer naar de 10 cm ga brengen.

En inderdaad regenwater zal het micro drip systeem gaan verstoppen, had daar niet echt over nagedacht.
Maar als de planten genoeg hebben om met de voeten in het water te staan ga ik dat gewoon doen.
Is makkelijker en minder storingsgevoelig.
Ik had dat ook al gezien bij de kas van bas, op dit forum.
Bedankt voor het advies en de uitnodiging.

Groeten Ceel
Ceel

Keer terug naar Kassen en Serres