cocopeat

Moderator: Bestuur

cocopeat

Berichtdoor Maartenmaarten » 22 okt 2012, 08:34

Zou dit materiaal, van die geperste blokken die opgelost moeten worden in water, ook kunnen dienen als substraat?
Maartenmaarten

Re: cocopeat

Berichtdoor Dutchie-WbD » 22 okt 2012, 15:52

Maartenmaarten schreef:Zou dit materiaal, van die geperste blokken die opgelost moeten worden in water, ook kunnen dienen als substraat?

Hoi Maarten,

Ik heb even voor je gezocht, maar het lijkt me niet verstandig.
Als je goed leest bij de omschrijving van Cocopeat, staat er bij:
Cocopeat bestaat, in tegenstelling tot vele andere kokospotgronden, uit zuivere kokosvezels. Cocopeat wordt verrijkt met natuurlijke meststoffen aangezien Cocopeat van nature geen bemestende waarde heeft.

bron: http://www.ecostyle.nl/cocopeat-plantaarde

Dus als je pure cocopeat hebt, zou het misschien kunnen, maar de cocopeat die je in de tuincentra koopt, is verrijkt met meststoffen. En dat is dus mogelijk weer dodelijk voor je plantjes...

Groeten

Theo
* Wie het laatst lacht , snapt de grap niet.
* Het leven is een feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen.
Dutchie-WbD

Berichtdoor Maartenmaarten » 23 okt 2012, 09:24

Ik bedoel de cocopeat die gebruikt wordt als ondergrond voor terrariumdieren. Ik kwam op het idee toen ik dit weekend de beestjes aan het proper zetten was. Ik ga eens zien of ik de wikkel nog kan redden van het oud papier om te zien of er ingrediënten op terug te vinden zijn.
Maartenmaarten

Berichtdoor Dutchie-WbD » 23 okt 2012, 12:43

Maartenmaarten schreef:Ik bedoel de cocopeat die gebruikt wordt als ondergrond voor terrariumdieren. Ik kwam op het idee toen ik dit weekend de beestjes aan het proper zetten was. Ik ga eens zien of ik de wikkel nog kan redden van het oud papier om te zien of er ingrediënten op terug te vinden zijn.

Ik zou het persoonlijk gewoon safe houden, op de perliet met turfstrooisel...
Voor de kosten hoef je het bijna niet te laten...
* Wie het laatst lacht , snapt de grap niet.
* Het leven is een feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen.
Dutchie-WbD

Berichtdoor Rene Flierman » 23 okt 2012, 14:48

er is een topic op het forum, volgens mij van mark.
hij gebruikt ook cocopeat.
De groeten uit Assendorp.
Rene Flierman

Berichtdoor indiaantje » 08 nov 2012, 21:07

had dit ook nog liggen van bij men gifkikkers heb dit gemengd met peatmoss/perliet en geen enkel problemen gehad in men terrarium , speciaal kopen zou ik niet doen want het is veel te duur , het is wel zuiver zonder toevoeging van meststof, peatmoss kost iets van een 13€ voor 220L dus daar kan je een hele tyd mee voort
indiaantje

Berichtdoor wouter Noordeloos » 09 nov 2012, 19:58

Hoi vleeseters,

Net zoals Renef aangeeft, er is al een discussie over cocopeat.

Het product cocopeat bestaat al enige jaren en met het vooruitzicht dat de turf voorraden in Europa opraken zodat we op zoek moeten naar een andere grondmengsel. Daarbij komt cocopeat in beeld als vervanger voor de turf.

Mark (Mark de 2de op ons forum) heeft al enige ervaring als het gaat om het gebruik van cocopeat als grondmengsel voor bv Sarracenia's. Tot dus verre doen zijn planten het goed, want hij heeft al diverse keren foto's gepost op dit forum als bewijs dat zijn planten het goed doen.

Take care,

Wouter
wouter Noordeloos

Berichtdoor Tijmen » 10 nov 2012, 13:46

best wel zonde dat er turf wordt afgegraven voor potgrond, want zo zijn er steeds minder plekken waar vleesetende planten kunnen groeien
Tijmen

Berichtdoor Sol » 11 jan 2015, 15:10

Ik heb een drosera capensis alba gestekt en in onbemeste cocopeat geplant.
De nieuwe bladjes die ontwikkelen ontvouwen zich echter niet en ontwikkelen geen druppeltjes plakstof.
Weet iemand misschien wat er aan scheelt en of ze wellicht een tekort aan iets hebben?
Ik geef ze regenwater.

wouter Noordeloos schreef:Net zoals Renef aangeeft, er is al een discussie over cocopeat.

Ik heb dat andere topic nog niet kunnen vinden bij het zoeken op Mark en Cocopeat.
Sol

Berichtdoor C.Steijger » 11 jan 2015, 15:57

Sol schreef:Ik heb een drosera capensis alba gestekt en in onbemeste cocopeat geplant.
De nieuwe bladjes die ontwikkelen ontvouwen zich echter niet en ontwikkelen geen druppeltjes plakstof.
Weet iemand misschien wat er aan scheelt en of ze wellicht een tekort aan iets hebben?
Ik geef ze regenwater.

Hoe lang geleden heb je ze geplant? Misschien heeft de plant gewoon een shock en komt het vanzelf weer goed. Zonder foto kan ik verder niets zien of zeggen over je plantje.
Afbeelding
C.Steijger

Berichtdoor Sol » 12 jan 2015, 00:20

C.Steijger schreef:Hoe lang geleden heb je ze geplant? Misschien heeft de plant gewoon een shock en komt het vanzelf weer goed. Zonder foto kan ik verder niets zien of zeggen over je plantje.

Dat is al wel een paar maanden geleden. De moederplant heb ik tot de wortel gesnoeid en die is in de tussentijd al weer helemaal terug gekomen.

Hier zijn wat foto's:
(Het gaat om de nieuwe blaadjes, de oude zijn van voor het verplanten en aan het verdrogen.)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sol

Berichtdoor C.Steijger » 12 jan 2015, 09:13

Dit heb ik werkelijk waar nog niet eerder gezien. Ik heb geen idee haha. Wel lijkt de grond, voor zover ik dat kan zien, heel droog te zijn. Ik kan je niet verder helpen. Sorry
Afbeelding
C.Steijger

Berichtdoor Sol » 13 jan 2015, 23:55

Nee, hij is kledder nat, dat is het probleem niet.
Hoe uit zich een tekort of een overschot aan voedingsstoffen?
Hoe uit zich een teveel aan kalk in het waten?
Cocopeat zou een PH van rond de 5,2 moeten hebben. Dat is goed toch?

Heeft iemand een idee waarom de blaadjes zich niet ontwikkelen?
Sol

Berichtdoor Joy » 16 jan 2015, 16:38

Zou het misschien niet kunnen dat de plant te weinig licht krijgt en te koud staat?
Joy

Berichtdoor Sol » 18 jan 2015, 18:16

Bedankt voor je reactie.

Hij staat op kamertemperatuur (21 graden) in de vensterbank, pal op het zuiden.
De zon komt net over de rand van de omhullende hop. De helft v/d blaadjes staan direct in het licht. Als hij iets groeit moet hij helemaal in het licht komen.

De moederplant staat op het westen en groeit als een tierelier.
Sol

Volgende

Keer terug naar Grondmedia en Water