Bodem

Moderator: Bestuur

Bodem

Berichtdoor Wilco » 15 dec 2012, 11:18

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het kijken op dit forum over een goede bodem voor de planten.
Echter wil ik niet graag turf gaan gebruiken wegens de afgravingen van deze gebieden.

Nu las ik ergens dat sphagnum de zuurgraad van de bodem laat dalen.
en dat er een paar resultaten waren met cocosgrond.

Nu is mijn vraag zou een combinatie van cocos husk(onbemest) gemengd met sphagnum zuur genoeg zijn om de planten te laten groeien zonder dat turf gebruikt hoeft te worden. ik zat aan een verhouding van 2:1 te denken (sphagnum:cocos husk)

groet Wilco

Ps: ik weet dat er al dingen over geschreven zijn alleen een samenhang hierin heb ik nog niet echt kunnen vinden. dit door goede en mindere ervaringen met cocos
Groet Wilco
Wilco

Re: Bodem

Berichtdoor Rene Flierman » 15 dec 2012, 12:00

de meeste turf die gaat zo op de tuin, wat wij gebruiken is slechts een fractie.
De groeten uit Assendorp.
Rene Flierman

Berichtdoor C.Steijger » 15 dec 2012, 12:46

Spaghnum word net als turf uit de natuur gehaald....

Met cocopeat kan het twee kanten op. Is het afkomstig van planten uit het binnenland, dan is het goed te gebruiken. Is het afkomstig van planten uit de kuststreken, dan kan je het beter laten liggen. Dan zitten er veel te veel zouten in. Dit is volgens mij niet te zien op de verpakking. Dus het is een gok die je neemt.

Of Spaghnum/ cocopeat een goede mix is, ligt denk ik meer aan het soort plant dat je wil gaan planten.
Let er ook op dat dat mengsel 1 massief blok word. Ik zou er perliet doorheen mengen als ik jou was maar dit hangt ook weer van de plant af. Geeft wat meer luchtigheid.
Afbeelding
C.Steijger

Berichtdoor Wilco » 15 dec 2012, 13:11

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik snap best dat de turf maar een klein gedeelte is echter ben in van mening dat er toch ergens een begin moet zijn en dus naar alternatieven gezocht moet worden

daarnaast weet ik ook dat sphagnum een natuurproduct is die uit gebieden gewonnen word en daarom wil ik dit ook zelf laten uitbreiden in een bak en dat gebruiken

daarnaast heb ik cocosaarde gevonden die vrij is van zout doordat dit inlands word gewonnen (volgens de beschrijving)

Groet Wilco
Wilco

Berichtdoor Tijmen » 15 dec 2012, 13:13

wat voor een planten wil je gebruiken? je kan ook puur Sphagnum gebruiken, tegenwoordig wordt Sphagnum gekweekt omdat er zo veel vraag naar is.
Tijmen

Berichtdoor C.Steijger » 15 dec 2012, 13:20

blaasjeskruid18 schreef:wat voor een planten wil je gebruiken? je kan ook puur Sphagnum gebruiken, tegenwoordig wordt Sphagnum gekweekt omdat er zo veel vraag naar is.

Dit is maar een heel klein gedeelte van de markt. Zelf ken ik alleen hobbyisten die het zelf kweken. De eerste commerciƫle aanbieder moet ik nog tegenkomen die dit doet.

Maar de vraag blijft staan. Welke planten wil je kweken?
Afbeelding
C.Steijger

Berichtdoor Wilco » 15 dec 2012, 13:34

ik ben nog niet helemaal uit wat ik wil. ik wil makkelijk beginnen en hoop op dit forum door alles te lezen een keuze te kunnen maken.
vandaar ook de vraag over de cocopeat. ik zou namelijk zo weinig mogelijk turf willen gebruiken met als alternatief sphagnum dan wel niet gemengt met cocopeat.

en wat ik tot nu toe gelezen heb is dat alleen puur sphagnum de planten kan overwoekeren vandaar.

Groet Wilco
Wilco

Berichtdoor Wilco » 15 dec 2012, 15:03

als iemand van jullie sugesties voor planten heeft zijn die natuurlijk welkom.

Groet Wilco
Wilco

Berichtdoor C.Steijger » 15 dec 2012, 15:57

Wilco schreef:als iemand van jullie sugesties voor planten heeft zijn die natuurlijk welkom.

Groet Wilco

Het ligt er een beetje aan wat je mogelijkheden en interesses zijn. Sommige soorten kunnen gemakkelijk op een vensterbank worden gehouden. Andere soorten kunnen beter buiten staan en weer andere soorten hebben echt een terrarium nodig. in bijna alle gevallen geld dat ze zo veel mogelijk licht moeten hebben.

In het geval van drosera's kun je op een zuidgerichte vensterbank makkelijk D. capensis houden. Hier zijn verschillende vormen van te vinden. Hij heeft geen winterrust nodig. Zelf vind ik het een hele mooie Drosera.

Verder is D. Aliceae (ik schrijf het altijd verkeerd) een leuke plant die veel bloeit. Ook makkelijk, ook geen winterrust.

Sommige utrics en pings kun je ook op de vensterbank houden. Zoals P X tina.

Iets moeilijker zijn de planten die winterrust nodig hebben. Deze planten kunnen het best buiten worden gehouden. Ze hebben een periode van lage temperaturen nodig om op de lange termijn te overleven. Ik heb het dan over Saracenia, VVV, en sommige drosera's. Ook sommige pings hebben dit nodig.

Iets grotere uitdaging zijn de nepenthessoorten. Deze kan je onderverdelen in 2 groepen. Hoogland en laagland. Laagland nepenthessoorten hebben een constant hoge temperatuur nodig. Daarbij een RV die de 100% aantikt. Dus met andere woorden: Terrarium..

Hoogland soorten hebben een groot verschil van temperatuur nodig tussen dag en nacht. veel mensen bouwen constructies met koelsystemen en dergelijke om de planten dit te kunnen geven. Dus ook terrarium.

Er zijn ook intermediate soorten die vaak succesvol op een vensterbank worden gehouden. Hier heb ik verder geen ervaring mee.

Zo heb ik de beginnersgroepen zo'n beetje doorlopen. Hoop dat je er wat aan hebt...

Groet,
Chrass
Afbeelding
C.Steijger

Berichtdoor Tijmen » 15 dec 2012, 18:50

Als je planten nou wilt aanschaffen zou ik de volgende planten aanschaffen:

Drosera capensis
Drosera alicea
Pinquicula x tina
Drosera binata
Pinquicula x weser

Eventueel kun je ook blaasjeskruid kopen, bijv. Utricularia sandersonii
Deze en bovenstaande planten zet je in een schaaltje van 2cm water en hou je vochtig.

Je kan voor nog wat meer gedoe een Nepenthes x vendrata kopen.
Die moet vochtig houden en van bovenaf water geven.

Sites:

Carnipedia
http://www.extreme-plants.eu
http://www.czplants.com
http://www.growsundews.com
Laatst bijgewerkt door Tijmen op 17 dec 2012, 17:21, in totaal 1 keer bewerkt.
Tijmen

Berichtdoor Wilco » 17 dec 2012, 12:36

Dank u voor uw antwoorden

Groet Wilco
Wilco

Keer terug naar Grondmedia en Water