Voldoet een goedkope tds meter?

Moderator: Bestuur

Re: Voldoet een goedkope tds meter?

Berichtdoor SanderFokkes » 16 jun 2013, 10:47

walberg schreef:5 decimalen is leuk maar in dat geval moet je ook echte nacl nemen en geen keukenzout.

Neemt niet weg dat als je met een redelijk nauwkeurige weegschaal 1 gram keukenzout afweegt en dit wel in gedestilleerd water (want je demi is natuurlijk nog niet getest) oplost dat je best wel een redelijke waarde krijgt.
Overigens zijn voor dit werk bij aquariumzaken ook eikvloeistoffen verkrijgbaar en die zijn voor ons doel nauwkeurig genoeg (profilux computer).

Maar meneer walberg, ik werk bij een oceanografisch instituut, zout in overvloed in allerlei zuiverheden :P

Maar even zonder gekheid, enig idee hoe vaak zon goedkope meter gekalibreerd moet worden?
SanderFokkes

Berichtdoor walberg » 16 jun 2013, 10:59

Geen idee, dat hangt er ook van af hoe vaak je hem gebruikt.
walberg

Berichtdoor Rene Flierman » 17 jun 2013, 00:42

mijn regenwater, reverse osmotewater en kraanwater geven nog steeds ongeveer dezelfde waarden aan.
nephenthes en pinguicula's zijn niet zo gevoelig als jullie.
mijn tdsmeter doet het prima :D

altijd fijn dat planten doen wat ze doen.
De groeten uit Assendorp.
Rene Flierman

Berichtdoor henkg » 17 jun 2013, 09:12

SanderFokkes schreef:Hmm, heb je een snelle "handleiding" ?

Stock oplossing maken:
http://www.rollitup.org/hydroponics-aer ... ation.html
Dan krijg je (volgens die post!) 2000 ppm. Een gedeelte daarvan 1 op 40 verdunnen, en je hebt 50 ppm. Ervan uitgaande dat je oplosmiddel (water dus) 0 ppm is.

Mijn mogelijke meetfouten waren ("fouten-analyse"):
- 0,4 g keukenzout niet nauwkeurig genoeg afgewogen (weegschaaltje toont 2 decimalen, maar dat neem ik met een korreltje zout)
- Beter was: 1,0 gram afwegen, maar zoveel water had ik niet.
- Keukenzout kwam uit keukenkastje (raar he). Keukenzout is hygroscopisch, dus misschien te weinig droge NaCl afgewogen.
- Ik heb naar 200 ppm verdund. Beter was naar 50, of b.v. 25 ppm. Want in die range wil je gaan meten.
- Ik heb 10 ml van de stock-oplossing genomen. Afgemeten met een 10 ml injectiespuit met schaalverdeling. Niet supernauwkeurig, hoewel 10x 10 ml afgemeten schoon water vrijwel precies 100 gram woog.
- Demiwater gebruikt. Dat is misschien niet 0 ppm.
- De temperatuur van het water was wellicht niet 20 of 25 graden.

Afsluitend: een calibratie oplossing kopen kan natuurlijk ook. Dan heb je vast meer zekerheid. Wel minder schik van het zelf uitzoeken en prutsen. Want juist van het prutsen met spullen die bijna iedereen in huis heeft vond ik leuk en ook leerzaam. Ondanks het feit dat calibreren helemaal niet nodig is: ook bij een afwijking van 50% heb je voldoende indicatie.
Nu bijna niks, alleen: D. capensis Giant, Dionaea muscipula "typical"
henkg

Berichtdoor Marco » 23 jun 2013, 21:13

henkg schreef:Zonet heb ik mijn Ebay tds-meter ontvangen. Volgens de zeer beknopte gebruiksaanwijzing is die gecalibreerd op 90 ppm.

En uiteraard geprobeerd:
- leidingwater: 270 ppm (Rotterdam)
- regenwater: 10 ppm (van later ontdooide "schone" sneeuw, direct na sneeuwval; Rotterdam)
- demi water: 0 ppm
Perfect dus!

Voor deze tds-meter heb ik, inclusief verzending, via PayPal ongeveer EUR 6,- betaald. Vreemd dat er in NL prijzen worden gevraagd van 30,- tot 40,- nota bene exclusief verzending, voor zo te zien exact hetzelfde product.
Hoe te vinden: http://www.ebay.com, zoeken op 'tds-3'
Fotootje van tds-3 (op de mijne staat géén HM digital, verder zie ik geen enkel verschil):
Afbeelding

Dezelfde TDS3 ook besteld voor 6 euro en een beetje, is momenteel onderweg uit hongkong. Ben toch ook benieuwd naar aantal ppm van mijn regenwater. Komt uit een wit IBC vat waardoor water groen kleurt en tevens komt het van een dakgoot waarin water incl bladafval vaak blijft staan. Mocht het aantal ppm te hoog zijn, is het dan een idee om er een vijverfilter incl uvc tussen te zetten die het water in het IBC rond pompt?
Marco

Berichtdoor henkg » 24 jun 2013, 08:05

Ik vang alleen regenwater op als het enige tijd fors heeft geregend. Weliswaar in een 20 liter jerrycan, dat is voldoende voorraad voor mijn paar plantjes. Alleen dan zet ik de vulautomaat op de zomerstand ( = "aan"), daarna weer op de winterstand. Anders zou al het overlopende water op mijn balkon terecht komen, want ik heb geen terugloop naar de regenpijp.

Ook bij een groot vat (met terugloop naar de regenpijp) zou je een vergelijkbare methode kunnen hanteren (vulautomaat pas open na enige tijd regen, weer dicht binnen een of twee dagen; de vulautomaat moet wel een zomer- en winterstand hebben). Dat voorkomt dat het eerste regenwater na een langdurige droge periode in je vat terecht komt. Je vangt dan niet alle regen op, maar ach: van mijn platte dak van 60 m2 komt theoretisch 600 liter bij een enkele bui van 10 mm.

Ik heb eens 245 ppm gemeten, op 9 april. Heel wat meer ppm dan pas opvangen na enige regen: 10 ppm of minder. Zie plaatje, gegenereerd uit de historie van mijn weerstation): Afbeelding

Bij een groot vat zal het wel meevallen. De eerste "vieze" regen wordt sterk verdund door de reeds aanwezige inhoud, dan wel door latere, schonere regen.

Het weer nu, op mijn balkon (klik voor meer info):
Afbeelding....Afbeelding
Nu bijna niks, alleen: D. capensis Giant, Dionaea muscipula "typical"
henkg

Berichtdoor Marco » 24 jun 2013, 08:23

henkg schreef:Ik vang alleen regenwater op als het enige tijd fors heeft geregend. Weliswaar in een 20 liter jerrycan, dat is voldoende voorraad voor mijn paar plantjes. Alleen dan zet ik de vulautomaat op de zomerstand ( = "aan"), daarna weer op de winterstand. Anders zou al het overlopende water op mijn balkon terecht komen, want ik heb geen terugloop naar de regenpijp.

Ook bij een groot vat (met terugloop naar de regenpijp) zou je een vergelijkbare methode kunnen hanteren (vulautomaat pas open na enige tijd regen, weer dicht binnen een of twee dagen; de vulautomaat moet wel een zomer- en winterstand hebben). Dat voorkomt dat het eerste regenwater na een langdurige droge periode in je vat terecht komt. Je vangt dan niet alle regen op, maar ach: van mijn platte dak van 60 m2 komt theoretisch 600 liter bij een enkele bui van 10 mm.

Ik heb eens 245 ppm gemeten, op 9 april. Heel wat meer ppm dan pas opvangen na enige regen: 10 ppm of minder. Zie plaatje, gegenereerd uit de historie van mijn weerstation): Afbeelding

Bij een groot vat zal het wel meevallen. De eerste "vieze" regen wordt sterk verdund door de reeds aanwezige inhoud, dan wel door latere, schonere regen.

Het weer nu, op mijn balkon (klik voor meer info):
Afbeelding....Afbeelding

Thanx Henkg! Ik zal eens kijken als de TDS binnen is.. Ik zal het hier dan ook posten.
Marco

Vorige

Keer terug naar Grondmedia en Water