Regenwater opvangen, maar geen tuin

Moderator: Bestuur

Regenwater opvangen, maar geen tuin

Berichtdoor henkg » 17 mei 2013, 18:17

Voor andere beginners die zich afvragen hoe aan schoon regenwater te komen:
Ik heb geen tuin. Wel een balkon, maar ik wil geen ruimte opofferen aan een regenton.
Ik vang regenwater alleen op als het al enige tijd heeft geregend. Het water komt immers van het dak, en daar verzamelt zich tijdens droge periodes allerlei rommel. Vogelkak, algen, luchtverontreiniging. Dat loopt bij de eerste regen allemaal door de regenpijp

Hoe:
Ik heb een vulautomaat op de regenpijp gemonteerd, eentje met winterstand (=dicht). Die zet ik alleen open tijdens de opvang, met een emmer eronder.
Tijdens eens rustig regenbuitje komt dit vanaf mijn dak (plat, ca 60 m2). Een emmer is binnen een paar minuten vol:
Afbeelding

En geen wateroverlast op de winterstand (foto genomen tijdens dezelfde regenbui):
Afbeelding
Op beide foto's zie je ook nog tomatenplantjes en aardbeienplantjes. Uiteraard nu nog geen vruchten.

Waarom pas opvangen nadat het enige tijd heeft geregend:
- Direct opvangen (vanaf het dak!) na een lange droge periode: groengeel water, 245 ppm
- Opvangen na al enige tijd regen: kristalhelder water, minder dan 10 ppm
Vanmiddag (het heeft al geruime tijd fors geregend): slechts 2 ppm. Nu is maximaal 50 ppm ook nog wel goed, maar ik heb liever echt schoon water omdat ik denk dat dat langer te bewaren is. Dit om een langere droge periode te overbruggen.

Mijn vulautomaat: http://www.graf-online.de/regenwassernu ... -grau.html
Laatst bijgewerkt door henkg op 24 mei 2013, 08:48, in totaal 1 keer bewerkt.
Nu bijna niks, alleen: D. capensis Giant, Dionaea muscipula "typical"
henkg

Re: Regenwater opvangen, maar geen tuin

Berichtdoor MarcelP » 23 mei 2013, 21:47

Goed idee. zo kun je veel regenwater verzamelen. en als je wel ruimte hebt voor een ton is het waterprobleem in de zomer ook niet aan de orde.
Maar wat nu als je geen regenpijp hebt? Ik woon in een rijtjeswoning en mijn buren hebben een regenpijp, maar ik niet. Ik wil heel graag een oplossing voor het verzamelen van regenwater, omdat ik graag een moeras wil beginnen, maar geen idee heb hoe ik dat nat kan houden zonder geld uit te hoeven geven aan veel demi-water.

Marcel.
MarcelP

Berichtdoor Killian » 23 mei 2013, 21:49

In aquarium winkels kan je al goedkoper osmose water kopen voor als je niet aan regenwater zou kunnen komen.
Verkoop vleesetende planten: http://www.vleesetendeplantshop.be
Gratis verzending vanaf €35
!
Killian

Berichtdoor Rene Flierman » 24 mei 2013, 00:11

marcel, als je niet genoeg water via regen of een ander manier kan krijgen dan is een moeras geen optie.
je kan altijd kijken voor een reverse osmose filter.
google ff, kost een paar knaken maar dan heb je ook wat.
De groeten uit Assendorp.
Rene Flierman

Berichtdoor Jeroen » 24 mei 2013, 07:32

renef schreef:marcel, als je niet genoeg water via regen of een ander manier kan krijgen dan is een moeras geen optie.
je kan altijd kijken voor een reverse osmose filter.
google ff, kost een paar knaken maar dan heb je ook wat.

Heb even zitten kijken, maar vind alleen apparaten die 90 liter produceren. Dat is veel teveel en veel te groot voor mijn plantjes. Weet iemand of er ook kleinere apparaten te koop zijn. Voor aquaria bijvoorbeeld.
Een liter of 5 per dag max. is voor mijn plantjes genoeg.

...en de plantjes buiten... die komen de laatste tijd niets tekort. :(
Jeroen

Berichtdoor Rene Flierman » 24 mei 2013, 13:58

je kan met een reverse osmose net zoveel water tappen als je wil, 5 liter kan prima.
je sluit de r-o aan op de kraan en als je genoeg water hebt haal je hem er weer af. :D
Rene Flierman

Berichtdoor Jeroen » 24 mei 2013, 15:14

renef schreef:je kan met een reverse osmose net zoveel water tappen als je wil, 5 liter kan prima.
je sluit de r-o aan op de kraan en als je genoeg water hebt haal je hem er weer af. :D

Bedoelde meer: vind het zo'n groot apparaat. Zijn er geen handzamere versies?
Jeroen

Berichtdoor Rene Flierman » 26 mei 2013, 01:03

eeeh, ongeveer 50 cm lang en 20 cm breed.
weet niet wat je zoekt, denk maar ff opnieuw zoeken.
Rene Flierman

Berichtdoor MarcelP » 26 mei 2013, 16:09

Wat is het verschil tussen osmose en reverse osmose? Ik hoor van mijn broer, die osmose gebruikt dat daarbij heel veel water wordt weggegooid, omdat de stoffen die uit het osmose water worden gehaald in een andere bak terecht komen met water dat dan dus niet meer te gebruiken is.
MarcelP

Berichtdoor Killian » 26 mei 2013, 16:15

Verkoop vleesetende planten: http://www.vleesetendeplantshop.be
Gratis verzending vanaf €35
!
Killian

Berichtdoor benjamin » 27 mei 2013, 06:25

MarcelP schreef:Wat is het verschil tussen osmose en reverse osmose? Ik hoor van mijn broer, die osmose gebruikt dat daarbij heel veel water wordt weggegooid, omdat de stoffen die uit het osmose water worden gehaald in een andere bak terecht komen met water dat dan dus niet meer te gebruiken is.

Bij normaal osmose loopt het water van een gebied met een lage concentratie aan opgeloste delen door een membraan naar een gebied met een hoge concentratie aan opgeloste deeltjes, bij reverse osmosis is dit dus net omgekeerd.
Het klopt dat hier vrij veel "afval"-water bij ontstaat, je kunt het echter wel gebruiken, om de plee door te spoelen bv, of je Sanseveria water geven :D
"Let us cross over the river, and rest under the shade of the trees" -Thomas "Stonewall" Jackson's dying words 1863-
benjamin

Berichtdoor henkg » 03 jun 2013, 16:28

Mijn opgevangen regenwater begint op te raken, en er wordt de komende week geen regen voorspeld.
Dus, alternatief, waarom geen water uit de naburige vijver geschept (ongeveer 50 x 50 meter, ca 0,5 meter diep)?

Zonet gedaan. Met tds meter gemeten: 450 ppm! Dat kan toch niet waar zijn?
tds meter getest in leidingwater: 245 ppm (zelfde als voorheen), getest in restant opgevangen regenwater: 4 ppm (zelfde als voorheen).

Mijn conclusie: Gebruik géén water uit de singel. Nu is de ene singel, vijver of sloot de andere niet, maar mijn advies: niet gebruiken, of meet voor gebruik.

PS. Dit maakt me nieuwsgierig. Als ik binnenkort in de buurt ben, dan schep ik wat water uit de Nieuwe Maas (Rotterdam). Aan het einde van de eb (dan even opzoeken wanneer dat is), zodat ik geen zilt water schep. Met de huidige en nabije hoge waterstanden zou er toch verhoudingsgewijs schoon regenwater moeten stromen. Wordt vervolgd ...
Nu bijna niks, alleen: D. capensis Giant, Dionaea muscipula "typical"
henkg

Berichtdoor Glabosch » 03 jun 2013, 17:54

Ik heb mijn reverse osmose apparaat besteld op marktplaats voor 20 euro en ingepakt in een curver box en toen aangesloten onder de wasbak in de keuken.
Als ik de kraan open draai begint deze te lopen en vang ik het op in een cherrycan.

Afbeelding

Dus echt plek innemen doet ie niet, ik kan er ook spullen opzetten! :D
My fake plants died because I did not pretend to water them...

Kweeklijst
Moerasbak
Paludarium

Heb je nog vragen?
Afbeelding
Glabosch

Berichtdoor Jeroen » 03 jun 2013, 18:09

Glabosch schreef:Ik heb mijn reverse osmose apparaat besteld op marktplaats voor 20 euro en ingepakt in een curver box en toen aangesloten onder de wasbak in de keuken.
Als ik de kraan open draai begint deze te lopen en vang ik het op in een cherrycan.

Afbeelding

Wat is het merk etc.?
Jeroen

Berichtdoor C.Steijger » 03 jun 2013, 18:27

Arimatea schreef:
Glabosch schreef:Ik heb mijn reverse osmose apparaat besteld op marktplaats voor 20 euro en ingepakt in een curver box en toen aangesloten onder de wasbak in de keuken.

Afbeelding

Wat is het merk etc.?

Je weet dat je er geen koffie mee kan zetten hè?

@glabosch. Mag ik de binnenkant van die box zien? Hoe heb je het van binnen ingericht/gemonteerd?
Afbeelding
C.Steijger

Volgende

Keer terug naar Grondmedia en Water