Zand

Moderator: Bestuur

Re: Zand

Berichtdoor Rick Boerboom » 26 jun 2013, 08:26

Misschien dwalen we een beetje af, maar ik weet niet of dat het probleem is, Rene.

Zand wordt inderdaad in zandafgravingen in Nederland gewonnen. Maar daarbij wordt eerst de toplaag verwijderd (meestal een kleidek), dat eventueel naar de steenovens gaat. Dan krijg je een onbruikbare tussenlaag. Daaronder zit pas het interessante zand. De vervuilde sliblaag heb je volgens mij niet zoveel mee te maken.

Het zit hem meer in het Brekerszand, denk ik. Brekerzand is fijn restmateriaal dat overblijft na breken van beton en ander slooppuin om dat te kunnen recyclen. Daarbij is de oorsprong variabel en kunnen kalkrijke producten verwerkt zijn. En eventueel andere ongewenste stoffen. Maar dat kun je nooit achterhalen, omdat het vanuit van alles en nog wat is samengesteld.
Rick Boerboom

Berichtdoor Veek » 26 jun 2013, 19:33

Killian schreef:Om onder andere mijn mix voor Dionaeas te verrijken met zand. En ook voor de toplaag van bv. Cephalotus, lijkt me mooier en minder snel vuil te worden want mijn perliet en turf is helemaal groen..

Spoelen heb ik wel tijd genoeg voor (nog 2 maanden vakantie he :P ) en water is niet echt een probleem met de waterput naast de serre.

Ik heb aquariumsteentje gebruikt voor een toplaag bij mijn Cephalotus moederplant. Is wel een schoon zicht en volgens mij kalkvrij.
Veek

Berichtdoor Rene Flierman » 27 jun 2013, 00:42

hee rick, zal best wel wat je zegt over het afgraven.
alleen het zand wat mensen kopen bij gamma, praxis enzo
je weet niet waar het vandaan komt.
de ervaringen waren niet zo goed na een paar jaar, ervaren kwekers gaven hun mening hier over.
en je moet altijd testen of er kalk in zit.

de meeste vleesetende planten doen het trouwens goed in puur turfstrooisel :D
je moet alleen wat vaker ompotten ivm met dichtslaan.
perliet, zand en wat wij nog meer toevoegen is alleen nodig om de planten langer te laten staan in hun grond.
een aantal planten families hebben wat andere benadering nodig. :D
De groeten uit Assendorp.
Rene Flierman

Berichtdoor Rick Boerboom » 27 jun 2013, 07:19

Ja, ik deel dat gevoel ook hoor. Zoals ik al aangaf, voor mij ook geen zand behalve in enkele specifieke gevallen. Wat ik al zei... het voegt ook niks toe voor je dionaea, sarracenia enz. Standaard mengsel van 50/50 turfstrooisel-perliet is gewoon prima voor moerasbakken en de meeste winterharde soortjes. Turfstrooisel op zich kan inderdaad prima. In de natuur zit er over het algemeen geen perliet doorheen gemengd :D Vooral voor kleine potjes en zo kun je best alleen turfstrooisel gebruiken. Dichtslaan moet je idd zien te voorkomen, vooral bij je moerasbak is dat best lullig 8)
Rick Boerboom

Berichtdoor Killian » 27 jun 2013, 09:25

Oké, laat ik zand dan maar schrappen :)
Verkoop vleesetende planten: http://www.vleesetendeplantshop.be
Gratis verzending vanaf €35
!
Killian

Vorige

Keer terug naar Grondmedia en Water