Mos

Moderator: Bestuur

Mos

Berichtdoor RyanB » 16 apr 2014, 11:55

Beste allen!

Ik liep vanochtend door de intratuin en zag daar een zak(je) spahgnum mos liggen voor een niet al te hoge prijs. De binnenkant van de zak was aardig vochtig, en het mos zag er droog (vergaan?) uit met hier en daar een groen puntje.

Ik zie op dit forum dat aardig wat mensen dit mos gebruiken, maar dan is mijn vraag: wat is de toegevoegde aaarde om dit mos bij de planten te stoppen? Zou het voor mij handig zijn om zo'n zak te kopen? Zo ja: hoe moet dit mos dan 'geplant' worden?

Ik hoor het graag van jullie!

Ryan
M.V.G,

Ryan
RyanB

Re: Mos

Berichtdoor exoticfreak » 16 apr 2014, 12:53

Spaghnum mos houdt vocht vast, beschermd en isoleert planten, het kleurt mooi groen en zorgt dat de grond minder snel dichtslaat.

Het is opzich wel handig om het te hebben ja.

Velen mengen het in het grondmengsel of drukken het aan in de potjes, Ook kan je gewoon een teiltje pakken, het daarin leggen met wat water en het groeit vanzelf wel groen.

Het is niet de meest moeilijke mos-soort haha.
groetjes tijmen
red de boom! eet een bever...
exoticfreak

Berichtdoor RyanB » 16 apr 2014, 13:33

exoticfreak schreef:Spaghnum mos houdt vocht vast, beschermd en isoleert planten, het kleurt mooi groen en zorgt dat de grond minder snel dichtslaat.

Het is opzich wel handig om het te hebben ja.

Velen mengen het in het grondmengsel of drukken het aan in de potjes, Ook kan je gewoon een teiltje pakken, het daarin leggen met wat water en het groeit vanzelf wel groen.

Het is niet de meest moeilijke mos-soort haha.

Okay! Bedankt voor de tip! Ik moet het na aankoop dus niet gelijk in de grond bij de planten zetten, maar eeerst in wat water?
M.V.G,

Ryan
RyanB

Berichtdoor exoticfreak » 16 apr 2014, 13:42

Ik zou het mos wel eerst wat nat maken ja, maar het is niet noodzakelijk. Het zorgt gewoon voor een wat betere 'hechting' met de grond en zorgt dat het mos in ieder geval goed nat is om al te beginnen met groeien.
groetjes tijmen
exoticfreak

Berichtdoor Killian » 16 apr 2014, 14:46

Het is goed om te gebruiken als groeimedium bij onder andere nepenthes, heliamphora etc... eigenlijk kunnen bijna alle vleesetende planten er in groeien. Het zorgt ook voor een hoge luchtvochtigheid. Als het mos genoeg water heeft en in de zon staat kleurt de bovenste laag na een tijdje weer mooi groen!
Verkoop vleesetende planten: http://www.vleesetendeplantshop.be
Gratis verzending vanaf €35
!
Killian

Berichtdoor RyanB » 21 apr 2014, 20:08

okay bedankt voor de tips!

Ik heb het vanmiddag gekocht. Vervolgens heb ik de plukken door de emmer met water gehaald en op de grond bij de planten gelegd. Hier en daar heb ik met een potloodje het mos een stukje de grond in gedrukt.

Hopen dat het wat doet!
M.V.G,

Ryan
RyanB

Berichtdoor exoticfreak » 21 apr 2014, 20:10

Komt wel goed, grond mooi vochtig houden, af en toe her en der wat aandrukken en eventueel sproeien

let wel op vogels ;)
groetjes tijmen
exoticfreak

Berichtdoor Tijmen » 22 apr 2014, 17:44

en misschien komen er nog wat inheemse kiemers uit ook, al hoop ik het eigenlijk niet maar ja (mos is dan uit omgeving met vleeseters gehaald)
Tijmen

Berichtdoor RyanB » 23 apr 2014, 08:25

Bedankt voorde tips! Ik merk nu al dat de grond minder snel uitdroogt, waarschijnlijk omdat de xon nu niet direkt op de grond schijnt:)
M.V.G,

Ryan
RyanB

Berichtdoor Rene Flierman » 24 apr 2014, 07:00

sphagnum hoef je niet aan te drukken, het heeft geen wortels en heeft dat niet nodig.
sphagnum wordt turf in veengebieden, het groeit steeds door en sterft af onder de laagjes die groeien.
het helpt de zuurgraad (ph) voor de planten, luchtvochtigheid, beschermd in de winter en koelt in de zomer de planten.
mijn nepenthessen en darlintonia's staan in sphagnum voor goede doorluchting.
sommige planten staan niet graag in sphagnum.
pings, cephs en d. intermedia niet.
De groeten uit Assendorp.
Rene Flierman

Berichtdoor exoticfreak » 24 apr 2014, 08:09

Als je het niet aandrukt, n je hebt geen dikke laag, dan zal je dus minder contact met de vochtige grond hebben en droogt het wat makkelijker uit naar mijn ervaring, zo bedoelde ik het. Zorgt ook voor een wat compactere laag.
groetjes tijmen
exoticfreak

Keer terug naar Grondmedia en Water