Carnivora inzetten tegen rouwvliejes

Moderator: Bestuur

Carnivora inzetten tegen rouwvliejes

Berichtdoor Janus » 03 apr 2018, 22:10

Beste Carnivora liefhebbers.
Via deze weg zou ik graag een algemene vraag willen stellen over het inzetten van een Carnivora-soort
voor het bestrijden van rouwvliegjes in huis.....
Ze komen uit ( waarschijnlijk ) de afvoer en ( met zekerheid ) uit bloempotten.....
Heb reeds verschillende natuurlijke bestrijdingsmethoden geprobeerd maar tot nu toe zonder +pos resultaat...
Ik heb een aantal geneeskrachtige planten in mijn veranda staan. Ook deze hebben te lijden van het wroeten
van de rouwvliegjes in de aarde etc......
Ze leggen eitjes in de aarde en leven van planten resten etc....
Aangezien ik deze planten in de keuken gebruik , kan ik natuurlijk niet met schadelijke bestrijdingsmiddelen werken....

Misschien heeft iemand toevallig ervaring met het plaatsen van enkele Carnivoren die deze vliegjes aantrekt
en zo als voedsel gebruikt.....?
Natuurlijk moeten de larven in de aarde dan vervolgens nog worden bestreden , maar dan zou ik in elk geval
wel alvast af zijn van de volwassen vliegjes......

alle suggesties zijn welkom....

bvd
Janus

Re: Carnivora inzetten tegen rouwvliejes

Berichtdoor dikkop » 06 apr 2018, 15:22

Dag Janus, voor de meeste insectenplagen zullen vleesetende planten weinig hulp bieden, maar aangezien je zeer lokaal last hebt van vrij kleine vliegjes, maak je een kans. De beste planten hiervoor zijn Drosera en Pinguicula, ofte zonnedauw en vetblad. De precieze soort maakt niet echt uit, maar aan een grote, tropische soort als Drosera capensis of Pinguicula 'Tina' kan natuurlijk meer vliegjes plakken. Hoogstwaarschijnlijk heeft een plantenwinkeltje of tuincentrum in je buurt wel een aantal verschillende soorten. Als je ze in de buurt van de vliegjes zet, hangen ze binnen de kortste keren vol. Met wat geluk komen de larven uit en aan de planten plakken voordat ze zelf weer eitjes kunnen leggen. Succes!
dikkop

Re: Carnivora inzetten tegen rouwvliejes

Berichtdoor zoef » 21 mei 2018, 15:29

Als je planten een volle dag met de kluit in het water kunnen staan (liever nog minstens 2 dagen), dan verzuipen de larven. Dan ben je die ook kwijt. :D
Vr. groet,
Folkert
zoef

Keer terug naar Ziekten en Plagen