Welke is voor mij bestemd

De Tropische Bekerplant

Moderator: Bestuur

Re: Welke is voor mij bestemd

Berichtdoor MarcelP » 27 jun 2015, 20:29

Aiko schreef:
MarcelP schreef:
Aiko schreef:Als je sowieso ongeduldig bent, kan je beter helemaal niet aan een plantenliefhebberij beginnen. Dan kan je beter gaan karten of hardlopen als hobby...

Waarom heb je geduld nodig voor deze hobby??? Ik begrijp deze reactie echt niet.

Excuus. Mijn reactie was misschien wat kortaf. Maar mijn verwondering over de gedachtengang blijft.
Als je een simpele handeling als zaaien al laat omdat je een maandje moet wachten op resultaat, en het daarom maar laat zitten, dan vraag ik mij meteen af wat iemand dàn de moeite waard vindt qua planten om op te wachten. De hele cyclus van een plant in een jaar tijd is 'wat' groeien, een keertje bloeien, en bij sommige soorten afsterven. Spannender wordt het over het algemeen niet, en we hebben het hier over een vol kalenderjaar! Daarom begrijp ik totaal niet waarom een maandje wachten ineens een obstakel moet zijn àls je al de interesse hebt in planten (ongeacht welk type). En een maand is een indicatie. Het kan een week zijn, maarja, ook twee maanden. Of allebei, dat je wekenlang zaden ziet ontspruiten onafhankelijk van elkaar.

Zaaien is nou juist dé manier om met een zeer tevreden gevoel (noem het trots) een prachtig resultaat te kunnen krijgen, met minimale financiële investering (zeker zaden van Carnivora kosten zo goed als niets, en het postzegeltje om ze thuis bezorgd te krijgen ook niet) en een mooi leertraject van begin tot eind. Daarom is het zo zonde om nou juist deze stap om deze reden over te slaan. Voor mij onbegrijpelijk.

Vleesetertjes schreef:Het ging mij meer om dat het mij leuk leek uit zaad een Nepenthes te kweken, maar ik kan beter eerst ervaring opdoen uit een Nepenthes, die ik koop, in leven te houden.

Ik spreek hier voornamelijk op basis van mijn ervaring met succulenten, maar zelfgekweekte planten zijn over het algemeen gezonder / weerbarstiger dan gekochte planten. De planten die jij zelf zaait zijn vanaf het begin al gewend aan jouw manier van verzorgen. Een gekochte plant moet een gewenning ondergaan van verzorging van de vorige eigenaar naar jou. Dat loopt niet altijd goed af voor de plant, ook al doen beide verzorgers in principe niets verkeerd. De ene manier van verzorgen botst gewoon met de andere, terwijl ze onafhankelijk van elkaar prima werken. Maar eerst het ene en dan het andere is soms een te grote stap voor sommige planten. Toch zonder indien jou ene gekochte plantje net om die reden doodgaat of op z'n best (een groeiseizoen lang?) een stilstand doormaakt doordat de plant moet wennen.

Vleesetertjes schreef:Denk dat ik een beetje te impulsief ben geweest om meteen te willen zaaien en me niet er eerst in te verdiepen hoe ik een volwassenplant levend kan houden.

Zaaien is geen moeilijk onderdeel van de meeste type planten, en dat geldt ook voor vleesetende planten. Het kan zelfs makkelijk zijn. Ik ben ook gelijk begonnen met zaaien van vleesetende planten, ook al had ik geen ervaring hiermee. Prima resultaat. Ik zou jou niet impulsief willen noemen, eerder enthousiast. Dat is voor jezelf toch leuker om te voeden dan jezelf te temperen?

Kijk, hier hebben we wat aan. Nu begrijp ik de reactie en heb je ook nog Teye overgehaald en overtuigd om het toch te doen. Volgende keer maar meteen op deze manier reageren, dan?;) :wink: :P
MarcelP

Berichtdoor Aiko » 01 aug 2015, 21:28

Is er al wat opgekomen?
Aiko

Berichtdoor Vleesetertjes » 05 aug 2015, 09:57

Nee er is er helaas nog geen een opgekomen :( . Maar we hebben de tijd dus ik wacht rustig af. Hij heeft ook een paar dagen een beetje koud gestaan, want hij stond buiten twee weken geleden. Dus hij heeft misschien een beetje een klap gekregen. Hij staat nu ook buiten, maar nu is het lekker.
Gr. Teye
Vleesetertjes

Vorige

Keer terug naar Nepenthes