Jungle Terrarium

Moderator: Bestuur

Jungle Terrarium

Berichtdoor Rene » 20 jun 2008, 19:15

Hallo allemaal,

Al een lange tijd ben ik er over na aan het denken om mijn terrarium om te toveren tot een soort CP jungle. Met de zomer vakantie voor de deur ben ik mezelf een beetje aan het orienteren op de mogelijkheden hiervoor. Zo ziet mijn terrarium er op dit moment uit:

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien is dit niet de meest optimale opstelling en he kan dus denk ik een stuk beter. Mn terrarium is 2.12 meter lang en 60 centimeter diep. Ik denk dat er wel potentieel voor een jungle is :D

Op dit moment wordt het terrarium hoofdzakelijk bevolkt door laagland nepenthessen en een paar drosera's. Ik dacht aan de volgende opzet:

Afbeelding

Net uit het midden zal er een klein meertje komen, met daar een riviertje naar toe. Met een aquariumpomp zal dit rond gepompt worden. De bruine stukken op de tekening zijn stukken hout. Het meertje zal het laagtse punt in het terrarium zijn en naar achteren toe zal het niveau steeds iets stijgen. Niet te veel, ik zit natuurlijk met de max. hoogte van de bak. Dit is ongeveer 50 cm.

Wat vinden jullie van dit idee?

Op dit moment bestaat de verlichting uit drie osram dulux lampen van 36 watt. De nepenthessen groeien goed en kleuren goed op, maar zal dit in de jungle ook genoeg zijn. Zou iemand mij kunnen vertellen of de lampen voldoende zullen zijn in de toekomst. Misschien is het aan één kant van de bak verstandig om een lamp bij te plaatsen, voor de drosera's die er in zullen komen. Aan de andere kant kan ik dan npenthessen kwijt die liever iets minder licht hebben. Dus wat zou het beste zijn.

Mijn grootste probleem is de verwarming. Zoals jullie kunnen zien op de eerste twee foto's heb ik nu een laag water in het terrarium staan. Dit wordt verwarmd door een 300 watt aquarium element tot zo'n 30 graden. Zo blijft het in het terrarium vrij warm. :)
Maar wanneer de jungle gerealiseerd is, zal de bodem bestaan uit turf en zand of iets in die richting, en zal de verwarmingsbron wegvallen. Mijn terrarium staat in een onverwarmde kamer en in de winter kan de temperatuur wel dalen tot tien graden.
Het water in het meertje zal in de toekomst zeker wel verwarmd worden, maar ik denk niet dat dat genoeg zal zijn in de winter om de temperatuur hoog genoeg te houden.
Weten jullie misschien een oplossing? Misschien een omgebouwde thermostaat en een warmte lamp? Of een warmtekabel in de bodem, dus in het zand/turf?

Op de achterwand van het terrarium komt denk ik een achterwand van boomschors. Ik las dit idee op het CPUKforum, maar heeft een van jullie hier ervaring mee? Gaat dit niet rotten?

Op dit moment hangen er niet genoeg ventilatoren in het terrarium. Dit zal snel opgelost moeten worden. Ik heb tot nu toe steeds computer ventilatoren gebruikt, maar deze gingen steeds kapot. Ik denk dat dat komt door de hoge luchtvochtigheid. Nu is mijn vraag, kan ik beter terrarium ventilatoren gebruiken (deze zijn vrij prijzig) of het gewoon nog een maal proberen met computer ventilatoren?

Ik weet het. Het zijn nogal wat vragen. Toch hoop ik dat jullie mij kunnen helpen om aan antwoorden te komen!

Alvast bedankt,

René
Uw Carnivore Webmaster
Rene
Site Admin

Re: Jungle Terrarium

Berichtdoor MDvW » 20 jun 2008, 23:15

Jaguar schreef:Net uit het midden zal er een klein meertje komen, met daar een riviertje naar toe. Met een aquariumpomp zal dit rond gepompt worden. De bruine stukken op de tekening zijn stukken hout. Het meertje zal het laagtse punt in het terrarium zijn en naar achteren toe zal het niveau steeds iets stijgen. Niet te veel, ik zit natuurlijk met de max. hoogte van de bak. Dit is ongeveer 50 cm.

Wat vinden jullie van dit idee?

Ik vind het echt een leuk idee, als ik de mogelijkheden zou hebben zou ik het zeker doen.

Jaguar schreef:
Op dit moment bestaat de verlichting uit drie osram dulux lampen van 36 watt. De nepenthessen groeien goed en kleuren goed op, maar zal dit in de jungle ook genoeg zijn. Zou iemand mij kunnen vertellen of de lampen voldoende zullen zijn in de toekomst. Misschien is het aan één kant van de bak verstandig om een lamp bij te plaatsen, voor de drosera's die er in zullen komen. Aan de andere kant kan ik dan npenthessen kwijt die liever iets minder licht hebben. Dus wat zou het beste zijn.

Kijk je kan er natuurlijk altijd een lamp bijplaatsen, en als het te veel blijkt te zijn, voor somige planten dan kan je ze meer in de schaduw van andere planten zetten, zo doe ik dat ook in mijn tropisch aquarium. En je hoeft niet elke lamp even lang te laten branden.

Jaguar schreef:Mijn grootste probleem is de verwarming. Zoals jullie kunnen zien op de eerste twee foto's heb ik nu een laag water in het terrarium staan. Dit wordt verwarmd door een 300 watt aquarium element tot zo'n 30 graden. Zo blijft het in het terrarium vrij warm. :)
Maar wanneer de jungle gerealiseerd is, zal de bodem bestaan uit turf en zand of iets in die richting, en zal de verwarmingsbron wegvallen. Mijn terrarium staat in een onverwarmde kamer en in de winter kan de temperatuur wel dalen tot tien graden.
Het water in het meertje zal in de toekomst zeker wel verwarmd worden, maar ik denk niet dat dat genoeg zal zijn in de winter om de temperatuur hoog genoeg te houden.
Weten jullie misschien een oplossing? Misschien een omgebouwde thermostaat en een warmte lamp? Of een warmtekabel in de bodem, dus in het zand/turf?

Er zijn speciale warmte matten in de handel die veel worden gebruikt in terraria. Deze kunnen gewoon onder de turf geplaatst worden.

Jaguar schreef:Op de achterwand van het terrarium komt denk ik een achterwand van boomschors. Ik las dit idee op het CPUKforum, maar heeft een van jullie hier ervaring mee? Gaat dit niet rotten?

Op dit moment hangen er niet genoeg ventilatoren in het terrarium. Dit zal snel opgelost moeten worden. Ik heb tot nu toe steeds computer ventilatoren gebruikt, maar deze gingen steeds kapot. Ik denk dat dat komt door de hoge luchtvochtigheid. Nu is mijn vraag, kan ik beter terrarium ventilatoren gebruiken (deze zijn vrij prijzig) of het gewoon nog een maal proberen met computer ventilatoren?

Ik weet het. Het zijn nogal wat vragen. Toch hoop ik dat jullie mij kunnen helpen om aan antwoorden te komen!

Alvast bedankt,

René

Op je laatste vragen heb ik helaas geen antwoord, zelf ben ik ook nog opzoek naar een goedkope oplossing om in mijn aquariumlichtkap in te bouwen voor de ventilatie.

Succes
MDvW

Berichtdoor Maverick » 21 jun 2008, 10:42

Alvast veel succes ermee :D
en ik vindt het ontwerp er fantastisch uitzien!!!!
Groetjes,
Laurens
Afbeelding

Kweeklijst
Maverick

Berichtdoor PiLa » 23 jun 2008, 09:01

`Zo dat is een lekkere grote bak!

Ik denk dat je beter Cocos Panels op de achterwand kan plakken, en daar dan vanaf boven een pijpje met gaatjes over de hele breedte inzet, die je achtergrond bewaterd.
Je kan daar dan prima utriculartia op laten groeien, tevens verhoogd het je luchtvochtigheid, en filtert je water.
Die rivier laat je dan vervolgens ook uit je achterwand lopen, met dezelfde pomp, door een aftakking te maken halverwege, de opvoerbuis.

Vivaria heeft hier een mooie beschrijving van:
http://www.vivaria.nl/pdf/pvc-pipingsystem.pdf
hier zie je 2 aftakkingen met kraantjes, de 1ste om de totale toevoer te regelen, en de 2de om de rivier stroom te regelen.
de rivier stroom laten ze meestal over een tak lopen oid ..
zie ook:
http://www.vivaria.nl/vivarium/guides-landscaping.html
en
http://www.vivaria.nl/vivarium/guides.html

Nog een interessante hoogland bak:
http://www.cpukforum.com/forum/index.php?showtopic=17757
En de hoogland bak, van dezelfde persoon:
http://www.cpukforum.com/forum/index.php?showtopic=17799&hl=

3x 36 watt is niet zoveel denk ik... Je hebt trouwens ook 80 watters van Osram delux
Het is tevens verstandig om elektronische ballasten te gebruiken, daardoor gaan je lampen een stuk langer mee...

Ik denk dat die 300 watt aquarium verwarming wel genoeg zal zijn, zeker las je het water rondpompt door je achtergrond ... Uiteindelijk gaat het erom dat het 's avonds, als de verlichting uit is, niet onder de 15graden C komt ..

Ik denk dat je hoogte van 50 cm, je het meeste moeite gaat kosten, daar Nephentessen flink kunnen groeien, je zal de goed in toom moeten houden en veel snoeien ...

Misschien moet je ook nog een tekening van voor- en zij-aanzicht maken, zodat je een idee van verhoudingen hebt, je grond e.d. nemen ook ruimte in

O ja op de foto zie ik dat je vooruit beslaat, dit kan je voorkomen door lucht langs je voorruit te laten blazen ...

Ben benieuwd hoe het gaat worden
Pim.
Voor verzorgingsinformatie kijk ook eens op de
Afbeelding

Mijn site: pila.nl
PiLa

Berichtdoor Rene » 23 jun 2008, 12:25

Bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik de verlichting op dit moment even laat voor wat het is. Op dit moment voldoet het naar mijn idee en ik kan natuurlijk altijd nog een lamp bij plaatsen. Elektronische balasten gebruik ik al, dus dat komt helemaal goed.

Ik heb mijn oog laten vallen op een wamrtekabel om de verwarming van het terrarium optimaal te houden. Ik denk dat ik dit ga gebruiken, ik kan dan zelf bepalen waar er verwarmd wordt en ik hou wel van een beetje bewegingsvrijheid. :D Samen met het verwarmde water zal dit naar mijn idee wel voldoende zijn om alles goed te kunnen verwarmen. Ik denk dat ik een thermostaat ombouw, zoals ik dat ook bij mijn aquarium heb gedaan, en daar de kabel op aan sluit. Het is wel fijn om precies te kunnen regelen hoe warm het is in het terrarium. Ook kun je zo natuurlijk makkelijk zomer en winter (scheelt maar een paar graden natuurlijk) nabootsen.

Bedankt voor de tip van cocos panels. In mijn andere terrarium heb ik deze ook geplakt en het is een mooi alternatief voor varenwortel, wat echt niet te betalen is. Als ik de achterwand wil bewateren, moet ik daar wel een andere pomp op zetten. Ik zal namelijk de "rivier" constant laten lopen, maar dat kan ik met de bewatering van de achterwand niet doen naar mijn idee. Het is wel een heel leuk idee. Dat bewateren van de achterwand heb ik ook ingebouwd in mijn andere terrarium, lijkt echt heel erg mooi.

Het water voor de bewatering van de achterwand zal dan uit het meertje gepompt moeten worden, via pvc naar de bovenkant van de achterwand lopen en daar over de achterwand valle. Onderaan de achterwand zal ik dan een soort dakgootje plaatsen om het water op te vangen, van waaruit het water weer naar het meertje geleid zal worden. Ik kan niet hebben dat het water gewoon vanaf de achterwand in de grond terecht komt, omdat nepenthessen niet met hun voetjes in het water mogen staan. Dus ik denk dat een soort gootje dan de oplossing is. Wat vinden jullie?

Op vivaria heb ik al heel vaak gekeken. Echt een hele mooie site. Van Rolzan (CPUKforum) heb ik dit idee ook. Bedankt voor de tips! :D

De hoogte van maar 50 cm is inderdaad een probleem. Ik heb nu alleen problemen met mn Ampullaria die erg graag de bak uit wil groeien. Hij kronkelt nu tegen de afdekplaat aan en groeit haast horizontaal. Voordeel is wel dat deze plant nu ontzettend veel bekers maakt aan de basis van de plant. Erg mooi.

Die voorruit beslaat inderdaad. Erg vervelend, maar dat komt inderdaad omdat er niet genoeg ventilatoren in het terrarium hangen die het doen. Weet iemand misschien een oplossing voor het steeds kapot gaan van de computer ventilatoren.

@ Pila, gebruik jij ook computerventilatoren, of gebruik je iets anders in je terrarium?

René
Uw Carnivore Webmaster
Rene
Site Admin

Berichtdoor PiLa » 23 jun 2008, 20:07

Hoi René,

Jaguar schreef:Ik heb mijn oog laten vallen op een wamrtekabel om de verwarming van het terrarium optimaal te houden. Ik denk dat ik dit ga gebruiken, ik kan dan zelf bepalen waar er verwarmd wordt en ik hou wel van een beetje bewegingsvrijheid. :D Samen met het verwarmde water zal dit naar mijn idee wel voldoende zijn om alles goed te kunnen verwarmen. Ik denk dat ik een thermostaat ombouw, zoals ik dat ook bij mijn aquarium heb gedaan, en daar de kabel op aan sluit. Het is wel fijn om precies te kunnen regelen hoe warm het is in het terrarium. Ook kun je zo natuurlijk makkelijk zomer en winter (scheelt maar een paar graden natuurlijk) nabootsen.

Let wel, techniek kan falen, dus een te hoge capaciteit kan betekenen dat al je planten gekookt kunnen worden!
Zo had ik buiten eens een kabel in m'n moeras. Midden in de winter begonnen de Pinguicula's te bloeien ... Ik haalde de grond wat open, en de damp kwam er vanaf ..

Jaguar schreef:Bedankt voor de tip van cocos panels. In mijn andere terrarium heb ik deze ook geplakt en het is een mooi alternatief voor varenwortel, wat echt niet te betalen is.

Varenwortel gebruiken is een grote aanslag op de natuur, dus dat niet gebruiken is een goed idee.

Jaguar schreef:Als ik de achterwand wil bewateren, moet ik daar wel een andere pomp op zetten. Ik zal namelijk de "rivier" constant laten lopen, maar dat kan ik met de bewatering van de achterwand niet doen naar mijn idee. Het is wel een heel leuk idee.

De truuk is om de achterwand niet te laten stromen, maar rustig druppelen, en met de rest van de druk van de pomp laat je de rivier stromen... Het zal dus afhangen van de capaciteit van de pomp, de grootte van de achterwand, en de breedte van de rivier.

Jaguar schreef:Het water voor de bewatering van de achterwand zal dan uit het meertje gepompt moeten worden, via pvc naar de bovenkant van de achterwand lopen en daar over de achterwand vallen. Onderaan de achterwand zal ik dan een soort dakgootje plaatsen om het water op te vangen, van waaruit het water weer naar het meertje geleid zal worden. Ik kan niet hebben dat het water gewoon vanaf de achterwand in de grond terecht komt, omdat nepenthessen niet met hun voetjes in het water mogen staan. Dus ik denk dat een soort gootje dan de oplossing is. Wat vinden jullie?

Nou komen we aan de moeilijkheden van een terrarium...
1. De pomp zal een behoorlijke laag water nodig hebben om goed te functioneren. Hoe ga je dat doen? Ga je je meertje gescheiden van de grond maken zodat je daar een hoger niveau water kan bewaren ? Of ga je gewoon de gehele bak onderwater zetten, wat betekent dat je grond een stuk hoger komt, en je hebt al niet zoveel ruimte in de hoogte ..
2. Let op wat voor medium je gebruikt, want je moet voorkomen dat je grond 'dichtslaat'

Jaguar schreef:Die voorruit beslaat inderdaad. Erg vervelend, maar dat komt inderdaad omdat er niet genoeg ventilatoren in het terrarium hangen die het doen. Weet iemand misschien een oplossing voor het steeds kapot gaan van de computer ventilatoren.

@ Pila, gebruik jij ook computerventilatoren, of gebruik je iets anders in je terrarium?

Ha ha, momenteel is mijn terrarium niet zo op orde, ik moet nog steeds een nieuw terrarium aanleggen, maar dat mag pas als ik eerst een schuur heb gebouwd ...
Ik heb mijn Terrarium nu buitenstaan, en heb aan weerskanten bovenin gaten zitten, waar de wind doorheen waait. verder heb ik een mister erin staan, waar een ventilator instaat. Ik heb dus nog steeds beslagen ruiten als de mist regelmatig aan gaat ... Tevens heb ik heel laag in de kast mijn lampen opgehangen om zoveel mogelijk licht op mijn Heliamphora's (of wat daar van over is) te laten schijnen, dit geeft warmte en zorgt ervoor dat op die hoogte het glas niet beslaat. Mijn ervaring met computer ventilatoren is dat ze wel gaan oxideren, maar zolang ze draaien het goed gaat, verder moet je ze zo min mogelijk tegendruk geven, en ze niet verkeerd om hangen, want dan gaan ze resoneren ..

Ik denk dat je nog even na moet denken of je werkelijk dat meertje wilt, en hoe dan, maak tekeningen over hoe je het wilt doen, dan kom je meestal meer tot inzicht. Die goot onder de achterwand is een goed idee, zolang die niet in het zicht zit ...
Je zou ook een glasplaat in je aquarium kunnen lijmen, zodat achterin een bakje ontstaat waar je achterwand in uitkomt, wel een stukje breder dan je achterwand zodat als die gaat druppen het wel in dit bakje valt, en je zult daar dan ook je pomp misschien in kwijt moeten ...

Waar je echt hoogte mee wint is als je een gat in je aquarium maakt door de bodem, maar dat is wel riskant i.v.m. lekken, hierdoor kan je je watarbuffer in de kast eronder houden ...

Let er ook op dat je een filter op je pomp zet zodat je geen troep door je pijpen stuurt.

groeten
Pim.
Afbeelding

PiLa

Berichtdoor Rene » 25 jun 2008, 21:06

Hoi Pim,

Wederom bedankt voor je reactie. Ik weet dat techniek inderdaad kan falen. Zo kan een warmte element ook doorslaan en ineens stoppen. Door een kamer thermostaat om te bouwen heb ik een extra zekerheid hiervoor. En inderdaad, ook dit kan falen, maar dit geeft mij in ieder geval een beetje extra zekerheid.

Over het meertje. Ik heb een eheim buitenpomp/filter, van mn aquarium. Er gaat een leiding ofzoiets (ik moet nog wel wat te verzinnen :D ) naar de buitenpomp. Deze gaat weer naar achterwand en naar de rivier. Ik heb een babybadje gekocht (niet te hard lachen :wink: ) en dat wordt het meertje. Eén deel wordt echt water, en het andere gedeelte wordt een stuk moeras voor wat drosera's. Dus het water is gescheiden van de grond. Het meertje zal niet zo diep worden. Hooguit een cm of tien. Het medium wat ik ga gebruiken, is speciaal voor de Nepenthessen. Die zijn tenslotte de hoofdbewoners, die moeten het goed naar de zin hebben in men terrarium.

Ik zal inderdaad nog wat tekeningen maken. Niets is zo vervelend om ergens te laat achter te komen. Dank je wel voor je tip. Ik denk dat ik dan ook echt kan zien of ik het meertje wil. Op dit moment neig ik naar wel een meertje. Lijkt me zo leuk om er een aquatische utricularia in te doen. Maar hoe? Ik heb nog veel te bedenken.

Het punt met dingen aan de glazen bak te verknutselen is, dat ik de bak niet wil beschadigen. Ik heb hem eigenlijk gekocht om er een aquarium van te maken. Daar is ie ook voor gebouwd. Ik zu deze optie toch nog graag open willen houden voor in de toekomst misschien.

Ik zal tekeningen maken van het weekend.

René
Uw Carnivore Webmaster
Rene
Site Admin

Berichtdoor Iwein » 26 jun 2008, 11:45

denk er ook aan dat de turf of bodem niet in de aanzuig van de pomp kan meespoelen. je riskeert de pomp te laten droogdraaien en dat is meestal niet zo goed.
veel groeiplezier,
Iwein
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
NIEUWSBRIEF inschrijven: http://eepurl.com/EwUfz
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
overzichtje van wat er in de serre staat.
Iwein

Berichtdoor vincent limbourg » 26 jun 2008, 13:18

Het idee is in ieder geval al schitterend, zeker om op zo'n grote schaal te verwezenlijken.
Ik denk dat de grootste problemen hierboven al omschreven staan,
namelijk het dichslibben van de pomp en de hoogte.

Véél succes en hou ons op de hoogte! :wink: :D

Vincent
vincent limbourg

Berichtdoor Rene » 26 jun 2008, 13:41

Bedankt voor de reacties!!

Ik ben zelf ook echt heel erg benieuwd hoe het gaat worden. Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte van de vorderingen. Ik denk dat ik eerst maar eens moet gaan zorgen voor onderdak van de planten wanneer ik met de bak bezig ben. Gelukkig heb ik een terrarium en een aqurium leeg staan, dus dat komt wel goed :wink:

René
Uw Carnivore Webmaster
Rene
Site Admin

Berichtdoor PiLa » 26 jun 2008, 14:19

Jaguar schreef:Het punt met dingen aan de glazen bak te verknutselen is, dat ik de bak niet wil beschadigen. Ik heb hem eigenlijk gekocht om er een aquarium van te maken. Daar is ie ook voor gebouwd. Ik zu deze optie toch nog graag open willen houden voor in de toekomst misschien.

Hoi René,
Dit is heel envoudig te doen:
1: glasplaat op maat laten snijden (halve cm minder dan de breedte)
(let op dat hij niet breekt 2 meter bij 10 cm, is een lange dunne lat :) )
2. siliconen kit (wel die voor aquaria) in de bak op de juiste plaats aanbrengen
3. glasplaat erin duwen
4. wachten tot het echt droog is
5. testen of het water dicht is, (zo niet met siliconen kit repareren..)
6. meerdere keren met water de bak vullen, voordat je hem in gebruik gaat nemen

als je het niet meer wilt, snijd je het er met een mes zo weer uit.
Ik denk echter wel dat je 1 of twee dwars verbindingen erin moet zetten om het te verstevigen ..

Ik denk dat het knutelen om de achterwand, met watersysteem, erin te krijgen, veel meer werk is :)

Is het nog een idee om aquarium en jungle te combineren?
10cm achtergrond, 30cm nepenthes zone, 20 cm aquarium ...
:lol:
Afbeelding

jammer dat je niet dichtbij woont, want met pen en papier gaan deze discussies een stuk gemakkelijker :)

Pim.
Afbeelding

PiLa

Berichtdoor Rene » 27 jun 2008, 20:21

Hoi Pim,

Dank voor je idee. Het is echt een heel leuk idee. Ik zat er alleen een beetje mee, dat wanneer je aan de binnenkant van een aquarium gaat kitten, dat je de vlekken van de kit (mocht je het weer willen verwijderen) niet meer van het glas af kan halen. Maar dit mag geen probleem zijn, want wanneer ik het terrarium als aquarium ga gebruiken (niet zeer binnenkort in ieder geval :lol: ) wil ik er toch een mooi meubel omheen maken.

Ik vind het trouwens echt een mooie tekening. :wink: En het idee is ook echt top. Vroeger heb ik altijd gedacht aan een Paludarium. Maar omdat het zoveel met zich mee brengt om aan te denken, heb ik dat idee afgezworen. Maar als ik er nu zo aan denk, vind ik het toch een hele mooie uitdaging om aan te gaan.

Het mooie vind ik ook wel dat de lange glazen lat niet van glas hoeft te zijn. Ik heb nog een hoeveelheid Epoxyhars, ook gebruik voor een achterwand van aquarium. Ik weet nog niet wat ik anders dan glas ga gebruiken, maar ik krijg een twee meter lange lat in ieder geval niet in één keer in de bak. In het midden boven op de galzen bak zit een stabilisatie balk van glas. Probleempje dus. Ik ga het met een 2 meter lange lat van karton even proberen hoe en wat.

Als dit gaat lukken ga ik dit idee zeker in de praktijk brengen. Ik zie wel iets in nog een aquarium :wink:

René
Uw Carnivore Webmaster
Rene
Site Admin

Berichtdoor PiLa » 28 jun 2008, 21:13

Hoi René,

Zelf zou ik ook niet met een lat van 2 meter gaan jongleren, ik zou het gewoon uit 2 stukken laten bestaan, en een klein stukje gebruiken om ze aan elkaar te plakken.
En wat ik al zei, is dat je denk ik ook, 2 dwars latten eraan zal moeten maken, om het wat stevigheid te geven ...

Zelf heb ik slechte ervaring met het lijmen van plastic met siliconenkit. Ik zou hetzelf op glas houden, epoxyhars met glas weet ik ook niet, en ook niet of je dat er later nog af kan krijgen.
Siliconenkit kan je er altijd weer afkrabben met een scheermesje.

Een combie met een aquarium erin, maak je het jezelf wel moeilijker :)
aantal zaken moet je dan wel bedenken.
1. je moet het water strikt gescheiden houden van je planten
2. apart filtersysteem
3. Je moet het mooi integreren met je jungle, zodat het er een beetje natuurlijk uitziet ...
4. niet te grote vissen, een boogschuttervis zou natuurlijk prachtig zijn, maar die wordt weer behoorlijk aan de maat ..
5. de waterstand van je aquarium gedeelte gaat bepalen hoe hoog je grond moet gaan liggen, en hoogte is het minste wat je hebt ...

Ideeën genoeg, het gaat uiteindelijk om de haalbaarheid, en de kosten die je wilt gaan maken ...

Denk ook nog na of je je grond niet op een soort rooster legt, zodat daaronder het water staat, en je je grond dus niet onderwater zet. Dit houdt wel in dat je moet zorgen dat je je grond regelmatig water moet geven, dan wel niet automatisch....

groeten
Pim.
Afbeelding

PiLa

Berichtdoor Rene » 22 jul 2008, 20:10

Na een lange tijd van voorbereidingen ben ik nu eindelijk begonnen met het plan om mijn terrarium om te bouwen in een jungle terrarium.

De bestellingen zijn geplaatst en gedeeltelijk binnen en ik heb de plannen uitgeschreven en getekent. Dit helpt echt met het plannen van de dingen die moeten gebeuren. Als je het van te voren allemaal stap voor stap bedenkt kom je toch dingen tegen die je anders over het hoofd had gezien.

Ik ben natuurlijk eerst begonnen om een goed onderkomen voor mijn planten te creëren. Gelukkig had ik mijn aquarium en mijn andere terrarium leeg staan en heb deze dus tijdelijk ingericht voor mijn planten:

Afbeelding

Afbeelding

Dit paste allemaal maar net zoals te zien is :)

Toen ben ik begonnen met het schoonmaken van de lege bak. Dat was wel nodig. Een heleboel algen en viezigheid stond er nu een glanzende grote bak op mijn kamer.

Het leek mij het handigste om de lichtkap van het terrarium af te halen, dus dat heb ik ook gedaan. Ik ben begonnen met de achterste glasrand in het terrarium te zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Dit glas is, wanneer alles klaar is, niet meer te zien. Het glas dat ik hiervoor heb gebruikt waren dikke stukken glas die ik nog had staan. Dit dikke glas is moeilijk op maat te snijden wanneer er maar een paar cm af moet. Vandaar dat het allemaal niet zo netjes oogt. Gelukkig zie je het strax niet meer.
Naast de glazen steunen aan de achterwand komen aan de voorkant van de glasrand ook nog steunen om te voorkomen dat de glaswand ontwricht wordt of omvalt wanneer de bak gevuld is. De piepschuimen blokken onder de "achterwandsteunen" worden natuurlijk verwijderd wanneer de kit droog is.

Aan de uiterste linker en uiterste rechterkant van deze glaswand is een stukje plexiglas bevestigd met een gat er in. Ik heb hier voor plaxiglas gekozen omdat ik hier wel een gat in kon boren en in glas had ik dat moeten laten doen, of een (veel te dure) glasboor moeten kopen.
Deze gaten dienen voor de buizen die het aquariumwater in het voorste gedeelte van het terrarium af en aan te voeren.

Dit was het voor vandaag, morgen weer een klusdag.

René
Uw Carnivore Webmaster
Rene
Site Admin

Berichtdoor Seppe » 23 jul 2008, 12:01

wahhh! :D ziet er mooi uit...!! of dat gaat het hopelijk toch worden! Ik ben benieuwd :D
Afbeelding
Seppe

Volgende

Keer terug naar Terraria en Paludaria