Zeer agressieve schimmel in terrarium

Moderator: Bestuur

Zeer agressieve schimmel in terrarium

Berichtdoor Malcolm_OSX » 09 jul 2011, 21:24

Hallo allemaal,

In mijn tropische terrarium heb ik last van een enorm agressieve schimmel. Ik vrees dat het iets tropisch is dat ik cadeau heb gekregen bij een bakje tropisch mos van de vivarium beurs.
Normaliter ben ik niet heel erg onder de indruk van schimmels omdat ze normaal de gewoonte hebben slechts wat dood materiaal op te ruimen. Deze schimmel echter heeft het op alles voorzien. Levend of dood.
Het is normaal zo goed als onzichtbaar, na het sproeien is het zichtbaar als hele dunne draden door de waterdruppels die er als dauw aan blijven hangen. Het ziet er dan eigenlijk uit als een heel rommelig spinnenweb.
Het groeit op de achterwand, op de grond en op de planten. Bladeren die zijn aangetast door de schimmel sterven onmiddelijk af en veranderen in een vieze bruine pap.

Het enige dat ik altijd kan vinden over schimmels is dat het terrarium te nat zal zijn of een gebrek aan ventilatie. Ik heb een 5W blower in het terrarium hangen die voor flink wat luchtverplaatsing zorgt overdag. Een klep achter de blower gaat ieder uur 5 minuten open voor ventilatie. Snachts gaat de ventillator volledig uit voor mijn nachtrust. Met de luchtverplaatsing zit het dus denk ik wel goed.

De luchtvochtigheid in de bak is inderdaad zo goed als altijd 100% maar dit is ook de bedoeling. Vanwege een waterval en een sproeisysteem dat de achterwand snachts bevochtigd is dit overigens ook al gauw het geval.
De bak wordt verlicht met 2 18W TL balken en de temperatuur in de bak varieert tussen 25 en 35 graden.

Is er iemand die weet wat ik nu nog kan doen? Hoe kan ik de luchtvochtigheid hoog houden en toch schimmels weren? Zijn er bepaalde insecten of roofmijten die ik in kan schakelen. En waar haal ik die dan vandaan?
Of is er een bepaald middel tegen schimmel dat weinig kwaad kan in een terrarium?

Alle reacties zijn welkom.

Groeten,
Jeroen
-Malcolm_OSX-
Malcolm_OSX

Re: Zeer agressieve schimmel in terrarium

Berichtdoor markde2e » 10 jul 2011, 18:42

Wat vreemd..
Ik zou exact van bayer proberen!
Dit werkt bij mij tot nu toe tegen elk soort schimmel.
Geen idee of het ook bij jou werkt, maar zou wel een klep iets opengooien om de luchtvochtigheid te verlagen; want 100% is erg overdreven veel :!:

Succes!
Groeten,
mark

Afbeelding
markde2e

Berichtdoor Malcolm_OSX » 10 jul 2011, 21:15

Bedankt voor je reactie Mark.
Woensdag zal ik eens gaan kijken of ze dat hier bij het tuincentrum hebben. Is dat biologisch afbreekbaar? Gezien m'n terrarium een gesloten systeem is werk ik liever niet met chemische stoffen die blijven rondcirculeren in het systeem tot alles zich ophoopt in m'n dierbare planten.

Luchtvochtigheid van 100% is niet overdreven voor hoogland nepenthessen. Snachts moet het dauwpunt bereikt worden door koeling. Hierbij koelt de lucht af waardoor deze minder vocht kan bevatten wat dan condenseert op de bladeren. Iets waar N. villosa, macrophylla en rajah gek op zijn.

De vorige keer stond m'n terrarium vol planten en heb ik het me niet kunnen permitteren af te wachten wat er zou gebeuren omdat me dat al mijn planten gekost zou hebben. Ik ben met het hele terrarium opnieuw begonnen toen ik alle planten er toch uit had.
Ik heb alle planten toen afgespoeld en in potten geplaatst. Ik heb ze tijdelijk zo droog als mogelijk gehouden en vaak buiten gezet om de schimmel de das om te doen.
Mijn terrarium is nu een maandje klaar voor gebruik en ik ben begonnen met het terug plaatsen van slechts enkele van m'n minst kostbare planten. Schijnbaar zat hier dus toch nog een restant van deze schimmel in die nu meteen weer zijn kans heeft gegrepen. Omdat het terrarium nu vrijwel leeg is kan ik het me nu wel veroorloven om af te wachten wat er zal gebeuren. Ik hoop eigenlijk dat een bepaalde roofmijt of springstaart zich zal vermenigvuldigen en de schimmel te lijf zal gaan. Als er op een gegeven moment een nieuw evenwicht is ontstaan hoop ik mijn planten weer te kunnen plaatsen.

Mocht er geen verbetering optreden binnen enkele maanden dan ga ik toch echt spuiten. Tenzij iemand nog een andere meer natuurlijke oplossing aandraagt.
Malcolm_OSX

Berichtdoor Rene Flierman » 10 jul 2011, 23:12

misschien een post op een terra-forum plaatsen en kijken of iemand daar een oplossing heeft.
en anders de planten isoleren en met exact behandelen, de bak steriliseren en nieuw materiaal om de boel in te richten.
ik heb een utricularia alpina met een hardnekkige schimmel die ik ook met exact behandel.
De groeten uit Assendorp.
Rene Flierman

Berichtdoor markde2e » 11 jul 2011, 21:36

Malcolm_OSX schreef:Bedankt voor je reactie Mark.
Woensdag zal ik eens gaan kijken of ze dat hier bij het tuincentrum hebben. Is dat biologisch afbreekbaar? Gezien m'n terrarium een gesloten systeem is werk ik liever niet met chemische stoffen die blijven rondcirculeren in het systeem tot alles zich ophoopt in m'n dierbare planten.

Luchtvochtigheid van 100% is niet overdreven voor hoogland nepenthessen. Snachts moet het dauwpunt bereikt worden door koeling. Hierbij koelt de lucht af waardoor deze minder vocht kan bevatten wat dan condenseert op de bladeren. Iets waar N. villosa, macrophylla en rajah gek op zijn.

De vorige keer stond m'n terrarium vol planten en heb ik het me niet kunnen permitteren af te wachten wat er zou gebeuren omdat me dat al mijn planten gekost zou hebben. Ik ben met het hele terrarium opnieuw begonnen toen ik alle planten er toch uit had.
Ik heb alle planten toen afgespoeld en in potten geplaatst. Ik heb ze tijdelijk zo droog als mogelijk gehouden en vaak buiten gezet om de schimmel de das om te doen.
Mijn terrarium is nu een maandje klaar voor gebruik en ik ben begonnen met het terug plaatsen van slechts enkele van m'n minst kostbare planten. Schijnbaar zat hier dus toch nog een restant van deze schimmel in die nu meteen weer zijn kans heeft gegrepen. Omdat het terrarium nu vrijwel leeg is kan ik het me nu wel veroorloven om af te wachten wat er zal gebeuren. Ik hoop eigenlijk dat een bepaalde roofmijt of springstaart zich zal vermenigvuldigen en de schimmel te lijf zal gaan. Als er op een gegeven moment een nieuw evenwicht is ontstaan hoop ik mijn planten weer te kunnen plaatsen.

Mocht er geen verbetering optreden binnen enkele maanden dan ga ik toch echt spuiten. Tenzij iemand nog een andere meer natuurlijke oplossing aandraagt.

Oke wistik niet :P
Dat anti schimmel van bayer heb ik ook eens in een gesloten bakje met stekjes gebruikt en ging ook gewoon goed, dus lijkt me geen probleem.

Succes ermee!
Groeten,
mark

Afbeelding
markde2e

Berichtdoor Malcolm_OSX » 15 jul 2011, 11:52

Is dit middeltje dat jij bedoelt alleen ter preventie? Of is dit ook een bestrijdingsmiddel?
Als je het potje nog hebt zou je dan eens voor me kunnen kijken of dit iets chemisch is of iets op basis van in de natuur voorkomende stoffen? Dat laatste geniet toch altijd mijn voorkeur.
Ik geloof dat er ook altijd trucjes zijn als kaneel of zwavelbloem strooien... Misschien moet ik dat eens proberen.
Malcolm_OSX

Berichtdoor markde2e » 15 jul 2011, 23:07

Het bestrijdt schimmel.
Die natuurlijke methodes werken nooit.. (of half :P )
Werkzame stof van bayer Exact = triadimenol.
Het ruikt naar lijm, dus lijkt me niet natuurlijk :lol:
Groeten,
mark

Afbeelding
markde2e

Berichtdoor Malcolm_OSX » 18 jul 2011, 13:38

Haha dat is inderdaad wel een goede maat voor hoe natuurlijk iets is.

Ik dank je voor het nakijken voor me maar ik heb m'n terrarium voor nu maar even helemaal vol gestrooid met kaneel. Ik heb het ook nog in een ander bakje met mos gedaan waar duidelijk wat schimmel op zat. Als ik die zie verdwijnen dan weet ik genoeg.
Ik heb toevallig ook nog wel zwavelbloem liggen. Dat schijnt ook te helpen, maar aangezien ik kaneel rustig op eet leek me dat het minst schadelijk. De zwavelbloem zou stap 2 zijn.

Ondertussen ben ik ook nog op zoek naar iets van roodgeelgevlekteschimmelvretertjes als dat bestaat. Ik heb ooit een keer wel een site gezien waar ze een potje met, ik dacht roofmijten, verkochten die schimmels en beestjes te lijf gingen die schadelijk voor je planten zijn. Heb het alleen niet meer kunnen vinden.
Malcolm_OSX

Berichtdoor martijn » 20 jul 2011, 22:22

springstaartjes zijn kleine insecten die je overal kan vinden en die eten schimmels, misschien is dat nog een optie
adios
martijn
martijn

Berichtdoor markde2e » 21 jul 2011, 15:10

Ik hoop voor je dat je het op die manier kan oplossen.
Zelf heb ik zoiets van: maakt niet uit hoe chemisch, als het maar helpt en de plant het overleefd; dat vind ik veel belangrijker :!:
Groeten,
mark

Afbeelding
markde2e

Keer terug naar Terraria en Paludaria