UV-licht & heli-hoogland nep

Moderator: Bestuur

UV-licht & heli-hoogland nep

Berichtdoor martijn » 17 jan 2012, 09:43

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier iets gepost heb, maar ik wil graag een idee voor een experiment met jullie delen. Hoor graag jullie inbreng op dit onderwerp!

Het gaat om het volgende: Ik heb een terrarium (1 x 0.5 x 0.4 m) hierin staan mijn heliamphora's en een deel van mijn hoogland nepenthi (en een U.reinformis, rene die van jou komt nog een x :P).
Er staat op de bodem een laag water van een aantal cm, hierboven staan de planten op een rek.
De ventilatie draait 50% van de dagtijd.
De lampen (2x 36W Tl kleur 840&830) staan 14uur/dag aan. Omdat ik nog thuis woon en me ouders niet wil belasten met hoge wattage lampen, is me keuze destijds gevallen voor 36W Tl. (Deze worden dit jaar vervangen voor 2x 55W Pl lampen).

Nu is het 'probleem' dat door te weinig licht (heli's kunnen nooit genoeg krijgen) de heliamphora niet mooi opkleuren en vooral groen blijven. Dit wilde ik gaan oplossen door er een UV lamp bij te hangen die ik nog over heb van mijn dieren.

Nu komt dan eindelijk mijn vraag:
Wat denken jullie, zou er een UV lamp bij gehangen moeten worden? zoja welke UV-lamp; een die UVA of UVB uitzendt?

Zelf dacht ik aan een UVB lamp (die ook een beetje UVA uitzend), omdat de heliamphora's voor namelijk op grote hoogte voorkomen waar weinig beschutting is voor de zon. Daar komt, in tegenstelling tot hier, veel meer UVB voor in het lichtspectrum dat op de planten valt.
adios
martijn
martijn

Re: UV-licht & heli-hoogland nep

Berichtdoor PiLa » 17 jan 2012, 10:21

leuk experiment, ben benieuwd of dat invloed heeft.
Wat ik wel weet wat invloed heeft is dag en nacht ritme. Daar worden Heliamphora's rood van
Voor verzorgingsinformatie kijk ook eens op de
Afbeelding

Mijn site: pila.nl
PiLa

Berichtdoor martijn » 17 jan 2012, 10:41

Ja ben ook erg benieuwd of het invloed heeft, had er op het internet namelijk ook practisch niets over kunnen vinden.
Dag en nacht ritme veroorzaakt roodheid? Bij mij hebben ze een dag en nacht ritme volgens mij. Overdag T~25graden, snachts~18graden (kan helaas niet lager omdat anders de kikkers het te koud krijgen en doodgaan). Dit temperatuur verschil komt ook niet geleidelijk, dit gebeurt binnen een half uur (max 45min).
Dat wist ik namelijk van hoogland nepenthi, dat ze best wel warme dagen kunnen verdragen zolang de nacht temp maar 'laag' is en de overgang redelijk snel.
adios
martijn
martijn

Berichtdoor Michel » 17 jan 2012, 11:47

Even off topic: Heb jij je kikkers bij de carnivoren zitten? Zijn de kikkers te groot voor de bekers of kunnen ze weer prima uit de bekers klimmen? Lijkt me een geweldige combi om te zien. Ben benieuwd of je een foto van jouw bak hebt.
Groet, Michel

Kweeklijst
Michel

Berichtdoor martijn » 17 jan 2012, 12:00

idd off-topic, maar nee momenteel geen kikkers bij de carnivoren. Dit niet omdat het niet kan, maar omdat ik voor de planten regenwater gebruik en daar kunnen de kikkers niet tegen. Als ik RO-water ga gebruiken zal ik de bakken van de kikkers ook weer gaan inrichten met utricularia, nepenthes & heliamphora.
Voor foto's: er staat als het goed is nog een topic van me op het forum met foto's met van alles en nog wat.
Voor vragen wil ik dat wel in ander topic doen of ff een mail/pm sturen;)
adios
martijn
martijn

Berichtdoor PiLa » 18 jan 2012, 09:40

Kou heeft wel degelijk effect, ik zie het zelf ook bij mijn Heliamphora's die kleuren in de kou een stuk roder, dit jaar zie ik het effect wat minder, zal wel aan de slappe winter liggen..

Kijk nog even naar de volgende link waar het ook te zien is bij François:
http://carnivorousockhom.blogspot.com/2010/10/glimpse-of-my-heliamphora-collection.html

De waarheid ligt natuurlijk in het midden, en zullen meerdere factoren effect hebben, goed licht is daar 1 van, substraat is er hoogst waarschijnlijk ook wel 1, genen zeker ook.

groetjes
Pim.
Voor verzorgingsinformatie kijk ook eens op de
Afbeelding

Mijn site: pila.nl
PiLa

Berichtdoor martijn » 18 jan 2012, 13:28

Heel erg bedankt voor de info. Moet maar aan het eind van de zomer eens gaan kijken of en hoe ik de temperatuur kan verlagen in de winter.

Ze hebben het allemaal wel naar hun zin de bak, alle nepenthi geven mooie bekers & de heli's groeien goed en geven allemaal volwassen bekers. Hopelijk kan er dit jaar veel ten goede van hun veranderen.
adios
martijn
martijn

Keer terug naar Terraria en Paludaria