10W LED Build and results

Moderator: Bestuur

10W LED Build and results

Berichtdoor SanderFokkes » 13 jan 2014, 21:04

Ik kreeg de vraag of ik mijn ervaring met LED's wou delen, dus bij deze.
Ik ben begonnen met een groei lamp waarin de spectra van de verschillende chloroplasten, deze was vrij profisorisch gebouwd, met een alu plaat als basis en oude 12v ventilator als koeling, deze was opgebouwd uit 50, 1w, leds met de volgende golflengten: 420-450-630-660 en wit (6500k).

Maar aangezien ik nu weer thuis woon, en daardoor de ruimte beperkt is (heb nu zon 150 soorten veps op mijn kamer) is de ruimte te beperkt om hiermee te testen, wat ik wel heb gedaan is het kunnen meten met een gecalibreerde radiometer (QLS-2100), hierbij het resultaat: http://www.youtube.com/watch?v=JktWq303GBw

Maar deze is eigenlijk niet in gebruik geweest, en daarna voor kleinere onderdelen weer uit elkaar gehaald omdat ik het niet compleet veilig vond (~45 leds, per 3-4 in serie, kabels, kabels, kabels).

Nu leek het mij makkelijker en veiliger om een enkele lamp te hebben per plank van mij stellage waar mijn planten nu staan. Nu kwam ik op 10watt leds terecht omdat deze qua verbruik redelijk meevallen, en relatief weinig koeling nodig zijn (kamer word zomers vrij warm).
Specsheet van de leds:
http://www.wayjun.com/Datasheet/Led/10W ... %20LED.pdf

En dan hier een paar fotos:
De koeling:
Afbeelding
De led+warmtegeleidende lijm:
Afbeelding
Plak:
Afbeelding
Weerstand aanbrengen (keramische):
Afbeelding
Weerstand gelijmd:
Afbeelding
Kabeltjes netjes wegwerken:
Afbeelding
En klaar:
Afbeelding

Het resultaat:
Afbeelding
Lamp hing, je raad het al, aan de bovenkant
Afbeelding
Burmannii, uiteindelijk allemaal overleden zonder duidelijke oorzaak (vermoed te veel water)
Afbeelding
Burmannii humpty doo, zelfde lot, allemaal dood
Afbeelding
Capensis red en oblanceolata
Afbeelding
Afbeelding
De binata doet moeilijk, en de capensis red ook, iemand een idee waarom? (60% rh, 22 gr overdag, 16 snachts, vol licht heeft het een hele poos goed gedaan)
Afbeelding
Brevivolia in bloei
Afbeelding
Capensis broad leaf

Deze planten krijgen verder alleen zwak indirect daglicht, en de leds staan 14 uur per dag aan.
Mocht iemand een idee hebben waarom de binata (marshton dragon) en capensis (red) ineens stoppen met groeien, dan hoor ik dit graag, de rest eromheen groeit super, tot voorkort deze ook, maar nu niet meer.
In het terrarium staat trouwens een 12v ventilator.
SanderFokkes

Re: 10W LED Build and results

Berichtdoor henkg » 15 jan 2014, 05:25

Dank voor duidelijke info.
Mooie combinatie van led + heatsink + fan. Eenvoudig te maken ook. Wat kosten die onderdelen ongeveer?

Mijn 1W leds op U-profiel branden nu al ruim 4 maanden probleemloos. Jouw 10W versie heeft zich ook al bewezen?
Nu bijna niks, alleen: D. capensis Giant, Dionaea muscipula "typical"
henkg

Berichtdoor SanderFokkes » 15 jan 2014, 19:40

henkg schreef:Dank voor duidelijke info.
Mooie combinatie van led + heatsink + fan. Eenvoudig te maken ook. Wat kosten die onderdelen ongeveer?

Mijn 1W leds op U-profiel branden nu al ruim 4 maanden probleemloos. Jouw 10W versie heeft zich ook al bewezen?

Jaa, de heatsink/fans waren duurste onderdelen, volgensmij 15 euro per 5 stuks, de leds waren nog geen 2 euro per stuk.
Zoals ze nu draaien zijn ze ongeveer 10 graden boven ambiente temperatuur, dus kan zelfs in de volle zon nog werken :)

En qua brandtijd, ik denk dat ze nu een kleine 4 maand staan te branden, 14 uur per dag, een van de ventilatoren heeft wel kuren met opstarten (heeft moeite met momentum opbouwen, na 10 seconden werkt hij naar behoren.

Als ik ooit op mezelf ga wonen zal ik nog iets meer testen met verschillende golflengten, want deze leds missen toch wel een behoorlijk deel in het rode spectrum, maar toch bloeien sommige soorten.
SanderFokkes

Berichtdoor Bas » 18 jan 2014, 23:31

Kun je aangeven waar je de leds en de thermische lijm hebt gekocht, eBay misschien? Wie is de lijm fabrikant en wat is het typenummer? Ik kan zo snel geen thermische lijm vinden, ik zou eerder schroeven en thermische pasta gebruiken. De led kan dan nog van het koelelement genomen worden. Volgens de specificaties hebben led's een bijna oneindige levensduur... die vervanging is dan voor een ander kleurtje.

Ik hoop dat ik het goed zie: waarom een weerstand in serie met de led, en geen stroombron (mosfet/bjt) gebruikt?

Verder is het een leuk experiment, zelf ben ik erg benieuwd naar de spectra die de verschillende type leds uitstralen. Door handig te combineren kun je je lichtopbrengst optimaliseren en dan mag je kiezen of dit voor de plant of mensenogen gaat zijn.
Voormalig Carnivora nieuwsblad redacteur
Voor artikelen(!), op- of aanmerkingen mail naar: redactie[slinger]carnivora.nl
Bas

Berichtdoor SanderFokkes » 20 jan 2014, 20:06

Hey Bas,

hier de links :)
http://www.ebay.com/itm/60g-Paste-Therm ... 1173863230

http://www.ebay.com/itm/New-10W-900LM-H ... 460fd24fab

http://www.ebay.com/itm/10PCS-10W-Watt- ... 3f2d2e6567

http://www.ebay.com/itm/5x-5W-10W-High- ... 1009675142

En aangezien ik geen kolomboor heb word het nauwkeurig boren van gaatjes en schroefdraad een probleem, vandaar dat ik lijm heb gebruikt (die hierboven staat)
Tevens heb ik alles staan op een enkele voeding in verband met het feit dat ik alles op dezelfde tijden schakel.

Tjah, als ik de ruimte had was ik al wel aan het experimenteren geweest met verschillende leds (voornamelijk 420 en 450 tegen 630 en 660), mocht je er zelf ooit aan toe komen ben ik benieuwd naar de resultaten!
SanderFokkes

Berichtdoor SanderFokkes » 30 jan 2014, 21:09

En een korte update, ik heb/had last van een meeldauw infectie op mijn cephs, dus ik heb de standplaats van alle planten overhoop gehaald en de helis en zuid amerikaanse dauwen appart in een terrarium gezet.
Nu staan de cephs onder de lampen, maar de nieuwe vallen/bladeren die aangemaakt worden zijn enorm veel roder dan wanneer ze op de vensterbank stonden (die waren groen als gras).

Nu is mijn ervaring met vallen wel, dat de kleur intenser is wanneer het de val nog klein is.

Ik zal over een maand ong. ff foto's plaatsen :) (ivm scherpstellen van telefooncamera)
SanderFokkes

Keer terug naar Terraria en Paludaria