Paludarium droom

Moderator: Bestuur

Paludarium droom

Berichtdoor Moniek » 08 sep 2016, 14:42

Hai allemaal.

Ik hoop dat jullie met mij willen meedenken over het verwezenlijke van een paludariumpje. :doh:
Geen dieren alleen planten.
Ik heb nog geen bak , maar het wordt niet mega, misschien 60 breed, 40 diep en hoog minimaal 60, liever hoger voor de neph. :think:
Ik had de volgende planten in gedachten zover:
Nepenthes soort? Niet te vochtig
Cephalotus. Niet te vochtig.
Beide komen in een apart stukje zeg maar.
Heliamphora, Darlingonia...houden van nattig dus ander hoekje.

Heel graag zoek ik hier op en aanmerkingen en aanvullingen voor geschikte planten.

Lampen, sera daylight brilliant en plant color combi?
Of 2 keer t5 840 plus nog iets.? :geek:

Wat gebruik ik als verwarming, misschien in het water zodat de kleine waterval iets van warmte verspreid?

Alle adviezen zijn welkom, ik ga pas echt beginnen nadat ik zeker weet dat ik de plantjes een goed onderkomen kan gaan geven.
Dank jullie wel alvast. :P
Groetjes Moniek
Moniek

Re: Paludarium droom

Berichtdoor marcel » 10 sep 2016, 19:03

Beetje lastige plantenkeuze.
Nepenthes gaat gauw groot worden.
Cephalotus heeft echt een hekel aan permanent natte voeten tenzij het water een beetje sijpelt.
Darlingtonia en Heliamphora houden niet van warmte, je zit dus eerder aan koelen als verwarmen te denken.. of 2 bakken.

Ik denk dat je voor jezelf eerst af moet wegen welke planten familie je echt wil hebben en dan kunnen we helpen een klimaat te ontwerpen en planten erbij te zoeken.

Verder algemeen: Ik ben van T5 e.d. afgestapt ten gunste van full spectrum led (aqualantis). gunsige prijs /kwaliteit..6800K (dus min of meer tropisch daglicht) en lage stroom kosten in verhouding.
President, ICPS
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretaris Ark of Life Foundation
marcel

Berichtdoor Moniek » 10 sep 2016, 20:06

Dank je wel voor je reactie Marcel. :D

De cephalotus zou inderdaad droger komen te staan.
We willen zelf een achterwant maken met turf als toplaag.
In de achterwand dan de potten met planten verwerken, het watertje wordt heel rustig, sijpelent.
We zaten te denken om te gaan proberen de dag temperatuur rond de 25 graden te houden en s'nachts terug te koelen naar een graad of 10.
Vandaar dat ik een beetje planten dacht te hebben uitgezocht met in iedergeval het zelfde klimaat.
Ik zeg dacht want ik zie op het moment door de bomen het bos niet meer haha. :doh:
Groetjes Moniek
Moniek

Berichtdoor marcel » 11 sep 2016, 19:00

Met die temperature vallen in ieder geval de laagland Nepenthes soorten af..te koud.
Heliamphora kan, hoogland nepenthes moet ook net kunnen maar voor de beste soorten laat ik het graag aan een nepenthes liefhebber over.
Ik zou geen cephalotus in die bak doen..zelfs als hij droger staat is het niet echt het klimaat voor hem.
Grootbloemige utricularia zoals longifolia kan weer wel maar juist wat vochtiger.
Darlingtonia...hmm geen ervaring mee. Wil koele wortels en liefst stromend water. Ik heb hem in de tuin dus totaal anders.

Turf in de wand..wil je zeggen dat je het wil laten druipen? Dan heb je een heel goed filter nodig. Ik gebruikte varenwortel in het begin en de waterkwalitiet holde achteruit. Best wat planten verloren zo, terwijl de varentjes overal opkwamen en de utricularia zelfs verdrongen.
President, ICPS
marcel

Berichtdoor Moniek » 11 sep 2016, 19:54

Dank je wel weer voor je hulp, ik krijg nu wat meer overzicht weer.:)

Het is niet de bedoeling dat het water over de achterwand druipt,het stroompje dat wordt maar een klein strookje dat ik met pur gaat maken, en dan met pur op de bodem een poeltje creƫren waar het watervalletje op uitkomt.
De turf is voor het veenmos om op te groeien.
Ik ben daar nu 2 bakken van aan het opkweken, maar het groeit harder als mijn planning haha. :doh:

De hoogland nepenthes was inderdaad een beetje mijn uitgangspunt qua klimaat en de heliamphora, schitterend.
Stiekem hoopte ik ook op de cephalotus, maar daar ga ik dan vanaf zien, ik ga niets proberen tenkoste van de plant.
De utricularia was ik nog niet tegengekomen, of vergeten, daar ga ik zeker eens naar kijken. :D
Dank je wel Marcel. :)
Groetjes Moniek
Moniek

Berichtdoor Moniek » 13 sep 2016, 16:05

Het formaat bak is inmiddels bekend en gaan we donderdag halen. :)
De maten zijn 150 b x 50 d x 66 h, nu nog beslissen of we hoogland klimaat gaan proberen te realiseren of tropisch.
Ik neig nu meer naar tropisch vanwege de meerdere plantenkeus, of zie ik dit verkeerd. :oops:
Groetjes Moniek
Moniek

Berichtdoor marcel » 14 sep 2016, 18:55

aanbod hoog en laagland is ongeveer gelijk en als je van kruizingen weg wilt blijven zullen de prijzen elkaar ook niet ontlopen.

Verlichting, een ventilatorsetje en een nevelaar heb je toch nodig voor allebei dus de keus is verwarmen of koelen.
een stroompje vraagt een pomp in beide gevallen en een waterreservoir.
Verwarmen kan met een reptielenmat of een gewone aquariumverwarming als je genoeg water maakt, dat kost iets en het kost stroom.

Als je het waterreservoir makkelijk kan wisselen kan je een fles water uit de koelkast 's avonds toevoegen, is wat werk natuurlijk.
Andere optie om de temperatuur omlaag te brengen: Je nevelaar in een doos van piepschuim zetten en er koelelementen uit de vriezer op leggen.

Gaat goed met heli's en volgens mij ook me hoogland en is minder nat geknoei.
Wel een dagelijks klusje.
Zelf gebruik ik dit niet, geen hoogland en met nevelen en afzuigen (1 ventilatortje blaast, andere zuigt) paar keer per dag redden de heli's en utrics die ik heb het prima.
President, ICPS
marcel

Berichtdoor Moniek » 14 sep 2016, 21:45

Hier heb ik zeker een heleboel aan.
Warmte matten ben ik inderdaad tegengekomen, ik ben er alleen niet overuit hoe deze te gebruiken.
Onder de bak schijnt zou de bodem kunnen doen barsten wat ik las. Daar schrok ik wel van.
Het dagelijkse extra werk zou geen probleem zijn, ik geef de vep's buiten ook altijd eerst hun water voor ik mijn koffie drink haha.
En ik ga ook eens het aanbod in de hybriden planten bekijken, had ik helemaal niet aangedacht nog. :doh:
Echt super bedankt voor al je advies en kennis zover, ik waardeer je input heel erg.
Groetjes Moniek
Moniek

Keer terug naar Terraria en Paludaria