Stekken via mist-ponic

Alles over het vermeerderen van de vleesetende planten.

Moderator: Bestuur

Stekken via mist-ponic

Berichtdoor Boris » 21 jul 2016, 18:33

Hallo forum,
Via het tv-programma op de BBC, Gardeners World, maakte ik kennis met een voor mij nieuwe methode om planten te stekken en/of zelfs op te kweken. Het heette aeroponic, of daar een afgeleide van: mistponic. In het kort komt het er op neer, dat je het afgesneden deel van een stek in een afgesloten ruimte hangt waar hij beneveld wordt. Lastig te stekken planten zou je op deze manier goed kunnen laten bewortelen.
Op youtube zijn behoorlijk wat filmpjes over dit onderwerp te vinden. Meestal ging het om tomaten e.d. of Cannabis. Ik heb niets over carnivore planten kunnen vinden, die via deze methode gestekt werden.
Heeft iemand van jullie misschien ervaring?

Ik heb zelf een heel eenvoudige opstelling gemaakt. Via internet een mistfogger van 12 euro besteld en deze in een emmertje met een laagje water geplaatst. In het deksel van dit emmertje een paar gaten gemaakt en daar de stekken in gestoken. Doordat je de stekken in wat schuimrubber doet, beschadig je de stekken niet en zijn de gaten in je deksel mooi afgesloten.
Dit recept heb ik ook van internet geleend.

Ik probeer nu een stek van een Nepenthus, een Darlingtonia en een Heliamphora aan de wortel te krijgen. Ik houd jullie op de hoogte.
Een vriendelijke groet,Afbeelding
Bert
Boris

Re: Stekken via mist-ponic

Berichtdoor NewComs » 02 aug 2016, 21:14

Klinkt interessant :D
NewComs

Berichtdoor Boris » 14 aug 2016, 15:57

Inmiddels staan de stekjes van mijn vleeseters er alweer een tijdje in. Ter controle heb ik er ook stekken van een salvia in gestopt. Deze staan er nu 5 dagen in.
Resultaten: De Nep- en de Darstek zien er wel fris uit, maar nog geen worteltjes. De Heliamphora heeft een worteltje gekregen. De Salvia's krijgen mooie worteltjes.

Ik heb hier ook wat foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bert
Boris

Berichtdoor starsfighter » 06 sep 2016, 16:56

Mooi en interessant! :D
mvg,

The force will be with you, always
Ewoud

Growlist
starsfighter

Berichtdoor Boris » 18 sep 2016, 16:35

Update:
De Dar heeft het helaas niet gered, maar de Nep Bloody Mary en de Heliamphora heb ik als bewortelde stek in de grond gezet.
Het is te vroeg om het experiment geslaagd te noemen. Misschien was traditioneel stekken net zo goed gegaan.
Meer traditionele kuipplanten en vaste planten geven een goed resultaat.
Het is in ieder geval leuk om het eens te proberen.
Bert
Boris

Keer terug naar Zaaien en Scheuren