Zaaien

Voor alle overige zaken.

Moderator: Bestuur

Zaaien

Berichtdoor MarcelP » 29 okt 2013, 23:36

Even een vraagje. Stel nou dat ik zaadjes van vft hier in het wild zou zaaien. Wat zouden de gevolgen zijn als dat wordt ontdekt?
MarcelP

Re: Zaaien

Berichtdoor C.Steijger » 30 okt 2013, 01:00

Dan zullen er wat insecten moeten vliegen voor hun leven :P

Ff serieus.... Wanneer je planten in gebieden uitzet waar deze niet inheems zijn, kan het zijn dat ze andere planten gaan wegconcureren. Zo worden er in moeras in Scotland regelmatig S.purpurea verwijderd. Deze plant is daar een enorme plaag geworden en er wordt gezegd dat hij de inheemse drosera daar bedreigd. Hoeveel daar van waar is weet ik niet maar hij hoort er niet en hij verspreid zich....

Persoonlijk ben ik van mening dat je van de inheemse natuur af moet blijven. Dat houdt naar mijn mening ook in dat er geen uitheemse planten geïntroduceerd moeten worden.
Afbeelding
C.Steijger

Berichtdoor marcel » 30 okt 2013, 12:32

Ga alsjeblieft geen soorten uitzetten die hier niet thuis horen. Los van de mogelijke problemen die Christian als noemt is het gewoon niet wenselijk omdat het allemaal niet te voorspellen is wat er gebeurd. Iedereen die zegt dat een plant hier passend is of dat hij hier eeuwen geleden ook voorkwam moet je rustig laten kletsen. Zelfs herintroducties, dus terugzetten van soorten die hier recent nog voorkwamen vragen een goede planning en het nodige onderzoek dus laat staan iets dat hier niet thuis hoort. Laat de planten fijn in je tuin, maak andere mensen er voor hun tuin blij mee als je teveel hebt en laat het daarbij.
President, ICPS
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation
marcel

Berichtdoor Rick Boerboom » 04 dec 2013, 16:31

Het is al erg zat dat er in veel natuurgebieden en watergangen verwilderde tuinplanten voorkomen, omdat mensen hun tuinafval dumpen. Sommige soorten kunnen sterk woekeren en voor hoge beheerkosten zorgen en bovendien de inheemse flora verdrijven. Denk aan probleemgevallen als Japanse duizendknoop, kleine maagdenpalm, grote waternavel, waterteunisbloem en andere exoten. Daarnaast worden helaas ook in bermen mengsels ingezaaid (door gemeenten bijvoorbeeld) met beschermde en zeldzame of uitheemse soorten die er van nature niet voorkomen. Wij als hobbyisten moeten niet gaan rommelen in de natuur. De gevolgen zijn niet vooraf in te schatten en bovendien moet de natuur zoveel mogelijk haar gang gaan zonder menselijk ingrijpen. De natuur is geen plek om te experimenteren. Dat doen we in onze tuintjes en kassen maar!
Rick Boerboom

Berichtdoor Tijmen » 06 dec 2013, 17:45

Dat zag je ook in Australië, weet niet meer wat er was losgelaten maar het heeft voor grote problemen gezorgd. Werd zelfs een plaag!
Tijmen

Berichtdoor Hidde » 06 dec 2013, 17:47

blaasjeskruid18 schreef:Dat zag je ook in Australië, weet niet meer wat er was losgelaten maar het heeft voor grote problemen gezorgd. Werd zelfs een plaag!

ik denk dat je bullfrogs bedoelt
Hidde

Berichtdoor Jeroen » 08 dec 2013, 18:40

Hidde schreef:
blaasjeskruid18 schreef:Dat zag je ook in Australië, weet niet meer wat er was losgelaten maar het heeft voor grote problemen gezorgd. Werd zelfs een plaag!

ik denk dat je bullfrogs bedoelt

of de konijnen :D
Jeroen

Berichtdoor marcel » 08 dec 2013, 22:08

ff kijken: in Australia hebben ze problemen van uitgezetten dieren met:
varkens, katten, honden, konijnen, Canetoads, forellen, fretten, vossen plus nog wat schimmels zoals Phytopthora en ik ben er vast nog een paar vergeten. O ja, en Homo sapiens ssp europeus.
President, ICPS
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation
marcel

Berichtdoor Tijmen » 09 dec 2013, 20:23

hahaja ben een beetje vaag, weet niet meer zo precies welke :P

leuk feit over die konijnen, ze hebben een speciaal virus ontwikkeld om die plaag daar uit te roeien. Maar toen kwamen er een paar konijnen per ongeluk per boot naar Europa en nu heeft heel Europa een nieuwe konijnenziekte erbij die lastig is om uit te roeien. Lang leve de wetenschap
Tijmen

Berichtdoor Rick Boerboom » 10 dec 2013, 22:57

Marcel, de Europese karper is nog een soort. Verdringt plaatselijk de inheemse vissoorten Down under.
Rick Boerboom

Keer terug naar Open Forum