Mijn nieuwe stroompje met moerasoevers

Voor al je foto's van vleeseters.

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Chiel

Mijn nieuwe stroompje met moerasoevers

Bericht door Chiel » 16 okt 2016, 22:43

Eindelijk ben ik begonnen met het grote project in de voortuin: Een stroompje met moerasoevers.

Eerst een voorraadvat voor het regenwater geregeld: een 2600l garantia cristal
Afbeelding

Vervolgens mechanisch een gat van 2 bij 1,5 bij 2,5 meter uit laten graven. Zelf ben ik hier bezig om de laatste stukken passend te maken:

Afbeelding

Met behulp van mijn vader de buren hebben we het vat (80 KG) in het gat laten zakken. Na een paar pogingen paste het

Afbeelding

Vervolgens hebben mijn vader en ik het gat rondom het vat weer gevuld. Steeds weer een beetje zand erbij en dat goed nat maken zodat het zich onder het vat zet. Ondertussen ook het vat langzaam vullen zodat de druk op de wand niet te groot is. Als het zand eenmaal gezet is is dit geen probleem meer.

Afbeelding

Hier heb ik het vat aangesloten op de regenpijp die van het dak komt. Ook heb ik een overloop gemaakt naar het riool (met sifon en terugslagklep). Naast de aansluiting op de regenpijp loopt een buis die aangesloten gaat worden op de vijverpomp die in het vat komt.

Afbeelding

Het stroompje is uitgegraven. Het is een W vorm waarin het midden van de W het stroompje wordt en de dalen de oevers. De oevers zijn 40 cm diep.

Afbeelding

Om te zorgen dat ik geen water verlies: uiteraard vijverfolie

Afbeelding

Aangezien er nogal wat substraat gemixt moest worden hebben we een betonmolen laten aanrukken: Dit ging lekker snel, in 1 middag meer dan 2500 l substraat gemixt.

Afbeelding

Het substraat wordt in de oevers gestort. De hekwerkjes die zichtbaar zijn bestaan uit gegalvaniseerde betongaasmatten en die zijn om turfblokken op vast te spiesen zodat ze niet wegspoelen.

Afbeelding

Aangezien de hele voortuin onder handen wordt genomen komen er een aantal betontegels van 1 meter helemaal door de tuin te liggen. In het stroompje hebben we een tweetal pijlers gemaakt zodat deze tegels als brug fungeren over het moeras en het stroompje. Zo kan ik makkelijk bij de oevers om onkruid te wieden.

Afbeelding

binnenkort meer foto's

Het belangrijkste natuurlijk: Welke planten komen erin?
Sarracenia's
Drosera intermedia, anglica, rotundifolia, binata
Darlingtonia californica (hier is het allemaal om begonnen aangezien deze voorkomt aan stroompjes)

Het voordeel van dit ingegraven vat is dat de temperatuur in de winter niet onder 0 zal komen en in de zomer niet te ver opwarmen.

Groeten en als iemand eens wil komen kijken: Wees welkom

Chiel

starsfighter

Re: Mijn nieuwe stroompje met moerasoevers

Bericht door starsfighter » 18 okt 2016, 20:33

Amai, proper gedaan!
Ben benieuwd! :D
Mvg,
Ewoud

Growlist

Jon

Bericht door Jon » 20 okt 2016, 20:34

Dat zijn grote werkzaamheden :). Het wordt een serieus moeras. Mooi verslag!

Felix

Bericht door Felix » 16 nov 2016, 22:08

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Rory2015

Bericht door Rory2015 » 21 nov 2016, 18:45

Ziet er indrukwekkend uit!
Ik zou zeker foto's willen zien als het af is! :D
Mvg,
Rory
Kweeklijst

Chiel

Bericht door Chiel » 26 feb 2017, 21:16

Het eerste grote probleem is opgelost, als de pomp aanstond verloor ik ongeveer 1000 liter water per week.
Eerst dacht ik dat het lag aan de turf die nog water moest opzuigen, maar het bleef maar doorgaan.
De oorzaak lag aan de inlaat. Hiervoor had ik een tankdoorvoer gebruikt en die had ik zonder kit bevestigd. Deze was dus zo lek als een mandje. Deze is nu dichtgekit en ik verlies geen water meer.

Ook heb ik een aantal planten uitgezocht en besteld bij Keith Wilson ( http://www.hungryplants.nl/defaultnl.htm )
Deze kan ik binnenkort gaan ophalen.

Verder heb ik bij Jerry Addington ( http://www.jerryaddingtonssarracenia.com/ ) zaad besteld. Voornamelijk van verschillende kruisingen van Sarracenia leucophylla 'hurricane creek white'
Dit ligt nu in de koelkast (helaas duurt het zo lang voordat hier planten van in het moeras kunnen, geduld is een schone zaak)

Zodra de planten erin staan komen er weer foto's
groetjes Chiel

starsfighter

Bericht door starsfighter » 09 mar 2017, 19:29

Leuk! Ben benieuwd naar de foto's :D
Mvg,
Ewoud

Growlist

Chiel

Bericht door Chiel » 18 apr 2019, 22:40