afmetingen potten

Hier kun je opmerkingen en input als stukken tekst voor de Carnipedia kwijt

Moderator: Bestuur

afmetingen potten

Berichtdoor faber » 10 jan 2018, 10:33

Hallo,

Die carnipedia is super! Daar staat een schat aan informatie in!
Echter 1 ding vind ik niet...

Tegenwoordig kan je in zo goed als elke winkel vleesetende planten komen
(de meest gangbare soorten: Sarracenia, Drosera, Dionaea en Nepenthes)
wat ik echter heel moeilijk vind is welke afmetingen een pot moet hebben om die soorten te laten overleven.
(de "expertise" van die winkels waar je vanalles vindt durf ik te betwijfelen)

daarom mijn volgende suggestie voor de carnipedia
"minimale" potmaten toevoegen: hoogte en breedte.

Ik ben daar zelf namelijk al een tijdje naar op zoek , had graag drie potjes (Sarracenia, Drosera, Dionaea) op ons groot keukeneiland en mijn vrouw wil ze zo klein mogelijk

mvg
faber

Re: afmetingen potten

Berichtdoor dikkop » 12 jan 2018, 19:56

Alle soorten Sarracenia en Dionaea zijn eigenlijk buitenplanten: als je ze binnen zet, zullen ze het na verloop van tijd waarschijnlijk niet overleven. De Drosera die ze in de winkel verkopen zijn wel tropische planten (meestal gaat het om Drosera capensis, Drosera aliciae en Drosera spatulata) en kunnen zonder probleem binnen groeien, weliswaar liefst met zo veel mogelijk licht om de tentakels te doen kleuren (meestal rood, sommige soorten zijn oranje) en omdat ze zoals alle planten graag aan fotosynthese doen.

Al deze planten kunnen overleven in het kleinste potje dat je hebt. Voor bijna alle Drosera volstaat een klein potje, want ze hebben nogal ondiepe wortels. De wortels van Nepenthes zijn dieper, die doen het beter in een hoge pot (breedte is niet belangrijk). Omdat Sarracenia en Dionaea buitenplanten zijn raad ik aan ze niet in een pot te steken (want waarom zou je een buitenplant buiten in een pot zetten), maar in een moerasbak(je) (zie de Carnipedia). Hun wortels zijn ook wat dieper.
dikkop

Berichtdoor faber » 07 mei 2018, 08:36

bedankt voor de info,

wat bedoel je met
Omdat Sarracenia en Dionaea buitenplanten zijn raad ik aan ze niet in een pot te steken (want waarom zou je een buitenplant buiten in een pot zetten), maar in een moerasbak(je) (zie de Carnipedia).

Ik maak een moerasbakje dat ik dan ook buiten zet eind zomer en terug binnen haal begin lente?

mvg
faber

Berichtdoor marcel » 07 mei 2018, 21:47

Sarracenia en Dionaea zijn winterhard en je kan een moerasbakje van enige omvang (bv een speciekuip) jaarrond buiten laten.
Als je in individuele potten wilt werken dan moet je groot denken. Kleine potten bevriezen nl snel buiten. Plant kan tegen kou maar droogt uit.
Een beetje sarracenia pot voor een volwassen plant is trouwens al gauw model "emmer". Niet echt handig dus.
President, ICPS
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation
marcel

Keer terug naar Carnipedia