Heliamphora

Hier kun je opmerkingen en input als stukken tekst voor de Carnipedia kwijt

Moderator: Bestuur

Heliamphora

Berichtdoor Rene » 10 apr 2012, 18:04

Beste Forumleden

Hier kun je op- en aanmerkingen kwijt over deze plantengroep.
Stukken tekst die je wilt schrijven over de plantengroep kun je hier plaatsen, of sturen naar webmaster@carnivora.nl

Mvg Rene
Uw Carnivore Webmaster
Rene
Site Admin

Re: Heliamphora

Berichtdoor zoef » 27 maart 2018, 20:10

Ik las in Carnipedia het volgende over de plant Heliamphora:

Te voorkomen is het alleen maar door de planten binnen te kweken en ze geen regenwater te geven, of zorgen dat je plant nooit lang hoge temperaturen te verduren krijgt.

Geen regenwater?
Je kunt deze zin >>>hier<<< vinden, laatste regel van het onderwerp "Plotselinge dood".

Deze zin is in tegenstrijd met de eerste zin van het onderwerp "Water" onder "Verzorgingstips" waar te lezen is: "Gebruik alleen zuiver regenwater, gedemineraliseerd water of gedestilleerd water.

Misschien even handig om deze tegenstrijdigheid in de informatie voorziening te gaan herstellen?
Vr. groet,
Folkert
zoef

Berichtdoor dikkop » 30 maart 2018, 21:19

Ik vermoed dat aangeraden wordt geen regenwater te gebruiken om ervoor te zorgen dat er niet per ongeluk een ziekte met dat regenwater meekomt. Met gedemineraliseerd of gedestilleerd water komt dat niet voor. In elk geval is er niet echt veel degelijk onderzoek gedaan (om niet te zeggen geen) naar het probleem, en Andreas Fleischmann zei eigenlijk al zelf dat het waarschijnlijk veroorzaakt wordt door (voor Heliamphora) abnormaal hoge temperaturen, die een reeds aanwezige schimmelsoort (ook in de natuur) iets te sterk maakt - de opmerking over regenwater is slechts een voetnoot, en is dan nog enkel wat ervaren kwekers er over te vertellen hebben (en zij hebben niet noodzakelijk gelijk). De Carnipedia trekt het misschien iets te veel uit de context.
dikkop

Berichtdoor zoef » 31 maart 2018, 13:02

Bedankt voor je reactie Dikkop.
Hoe het nu precies zit met dat regenwater blijft voor mij wat vaag, maar dat geeft niet.
Ik heb al jaren een paar Heliamphora's en die krijgen altijd regenwater. Tot nu toe nooit problemen gehad met schimmels. Wel een keer problemen na het scheuren en opnieuw oppotten, maar dat is een ander verhaal.
In ieder geval bedankt dat je reageerde.
Jammer dat het hier zo stil is, Facebook maakt een hoop stuk en levert totaal geen verdieping. Maar ook dat is een ander verhaal :D
Vr. groet,
Folkert
zoef

Keer terug naar Carnipedia