Drosera

Hier kun je opmerkingen en input als stukken tekst voor de Carnipedia kwijt

Moderator: Bestuur

Rene
Contacteer:

Drosera

Bericht door Rene » 10 apr 2012, 18:03

Beste Forumleden

Hier kun je op- en aanmerkingen kwijt over deze plantengroep.
Stukken tekst die je wilt schrijven over de plantengroep kun je hier plaatsen, of sturen naar webmaster@carnivora.nl

Mvg Rene
Uw Carnivore Webmaster

wouter Noordeloos

Re: Drosera

Bericht door wouter Noordeloos » 13 mei 2012, 21:09

Het Drosera binata complex

Wouter Noordeloos

Drosera binata is een van de meest bekende van het zonnedauw geslacht. Daarom zie je deze planten vaak bij liefhebbers in hun collectie. Net als bij Drosera capensis wordt er nogal eens om gegrapt over deze tak van het Drosera geslacht dat ze niet kapot te krijgen zijn en niet als ‘bijzonder genoeg’ worden gevonden.

Vanaf dit jaar ben ik echt fanatiek bezig met het verzamelen en kweken van diverse vormen van Drosera binata.
Drosera binata is ook 1 van de makkelijkste soorten om te houden, maar dat maakt het voor mij juist leuk om meerdere soorten van D. binata te groeien. Een volwassen Drosera binata heeft een hele bos met vangbladeren
die zelfs de grotere bromvliegen met gemak kan vangen.

Drosera binata is duidelijk te herkennen aan de smalle gevorkte bladeren, die 2 tot zelfs 60 keer kunnen splitsen. De nieuwe bladeren ‘rollen’ zich uit net als bij een varen. Deze groep komt oorpronkelijk voor in oostelijk Australie, vanaf de noordelijke grens op Fraser-eiland, Queensland, zuidwaarts door Nieuw Zuid Wales naar de kust van Victoria en westwaarts naar het zuid-oosten van Zuid Australie. Ook in Nieuw Zeeland en Tasmanie komt D. binata nog voor.
Qua standplaatsen is Drosera binata variabel. In zowel bergvenen als in kustmoerassen groeien ze, als het maar steeds een zure, drassige bodem is en jaarrond nat.

Er is enorme twijfel welk type van Drosera binata de ‘basis’type is. Over het algemeen neemt men drosera binata t-vorm als basis-type aan, omdat deze de meest simpele bouw heeft van alle binata-varianten. Er zijn heel wat namen van binata varianten die hier en daar worden genoemd en door liefhebbers in hun collectie worden gehouden. In dit artikel probeer ik duidelijkheid te verschaffen welke namen officieel gebruikt dienen te worden van de diverse D. binata- variateiten.

1. Drosera binata t-vorm
Dit is de ‘basis’vorm van het gehele D. binata complex. De vangbladeren vertakken zich slechts eenmaal, waardoor de vangbladeren meer iets weghebben van de letter Y dan een T. De vangbladeren zijn gewoonlijk 30 cm lang, waarbij de bovenste 15 cm bedekt zijn met klieren. De breedte van de bladschijf is 2,5 mm. De kleur van de vangbladeren is bij een jong blad olijfgroen, maar naarmate de vangbladeren ouder worden zullen deze rood kleuren, zeker als de planten genoeg licht krijgen. De bloemen zijn wit met een doorsnee van 1,3 cm.
Tijdens de wintermaanden heeft deze vorm een rustperiode van 1 of 2 maanden.
Deze variant kan je in een schaal planten en binnen 1 groeiseizoen zit de gehele schaal vol.

2. Drosera binata var. dichotoma
Dit is meer de robuuste variant van het binata-complex. Deze plant is in alle delen groter in vergelijking met de D. binata t-vorm. De vangbladeren hebben een lengte van 58 cm, waarbij de bladschijf ca 18 cm is bedekt met lijmdruppels. De breedte van de bladschijf is 3 mm.
De bladschijf van een volgroeide plant van D. binata var. dichotoma zijn vaak tot 2 maal toe gedeeld, dus met 4 punten, zodat de bladeren de vorm van een H hebben. In vergelijking met de andere D. binata vormen zijn de vertakkingen ongelijk verdeeld over de gehele bladschijf. Qua kleur is de bladschijf gelig-groen, maar nooit rood, ook niet op een zeer lichte standplaats.
De bloemstengels zijn fors en staan duidelijk boven de bladeren die een hoogte van 76 cm kunnen bereiken. De bloemen zijn talrijk en hebben een doorsnee van 2,5 cm. De winterrust is bij dit soort vrij kort, hooguit een maand in een verwarmde kas.

3A Drosera binata var. multifida
Een zeer aantrekkelijk soort die qau bouw overeenkomt met D. binata t-vorm, maar wel met het grote verschil dat de bladschijven van D. binata var. multifida zich meerdere keren splitsen, van 6 tot 8 punten. Het verschil met D. binata var. dichotoma is dat de vertakkingen regelmatiger zijn dus dat de bladschijf geheel symetrisch is. Qua kleur zijn de vangbladeren feller roder gekleurd zijn in vergelijking met D. binata t-vorm.
Deze variant komt oorspronkelijk voor in de warmere streken van de gebieden waar D. binata groeid, dus dat houd in dat D. binata var. multifida jaarrond warm moet staan. Als hij teveel aan kou wordt bloodgesteld gaat de plant in rust. Op een zonnige vensterbank zal hij het hele jaar door groeien. De bloemen zijn roze.
In cultuur hebben deze planten de neiging meer hangplanten te worden. Zeker de oudere planten meerdere bladeren hebben ver in het groeiseizoen in de zomer. Daarom kan de plant ook goed tot zijn recht komen in een hangpot.

3B Drosera binata var. multifida ‘extrema’
Dit is een variant op de bovengenoemde soort, omdat de bladschijf merkbaar in nog meer punten is verdeeld, tot wel 14 tot 60 punten in extreme gevallen. Ook hier wil ik duidelijk vermelden dat deze variant in een hangpot goed tot zijn recht komt.

4. Drosera binata x ‘Marston Dragon’
Dit is een kruizing van 2 binata-varianten, uitgevoerd door Adrian Slack, namelijk D. binata var. dichotoma en d. binata multifida ‘extrema’. Het resultaat; donkergroene bladeren met rode klieren. De bladschijf is vertakt tot 8 punten. Deze kruizing is niet winterhard en zal jaarrond in een verwarmde kas moeten staan of op de vensterbank.

Cultuur
Drosera binata is voor iedereen geschikt, voor zowel leden die op appartament wonen als voor leden die een moeras in de achtertuin hebben. Succes gegarandeerd.
Ik gebruik voor mijn eigen planten van Drosera binata een grondmengsel van turf en kalkvrij zand in de verhouding 3:1. Pure turf gebruiken kan, maar het nadeel hiervan is dat het grondmengsel sneller dichtslaat en niet meer luchtig is. Door er zand doorheen te mengen maak je het grondmengsel iets luchtiger. Tip; Druk het grondmengsel niet te vast, maar laat het luchtiger bij het verpotten van je planten. Er zijn ook leden die puur, levend veenmos gebruiken.
Drosera binata heeft in tegenstelling tot vele andere vleesetende planten een zeer goed ontwikkeld wortelsysteem. Ze vormen lange zwarte dikke wortels. Hierdoor is het verstandig om Drosera binata in grote potten te groeien om de wortels de ruimte te geven. Een potmaat van minstens 13 cm is geschikt zodat de plant er minstens 2 jaar in kan staan. Doordat de wortels snel groeien zal na verloop van tijd de gehele pot gevuld zijn met wortels. Een leuk idee is om D. binata in schalen te houden. Na 2 jaar zal de gehele schaal geheel vol zitten met groeipunten. Het resultaat is een hele bos met vangbladeren waar zelfs grote prooien zullen worden gepakt, zoals wespen en langpootmuggen.
Naar mijn mening zijn alle Drosera binata varianten geschikt voor een koele kas, met uitzondering van D. binata var. multifida, die duidelijk jaarrond warmer moet staan. Zeker D. binata t-vorm kan tegen kou, zodat je hem in een koele kas jaarond kan houden. Ze zullen dan bovengronds afsterven en later tegen het voorjaar weergaan uitlopen, waarbij het grondmengsel iets vochtig gehouden word.

Vermeerdering
Er zijn 2 goede manieren om Drosera binata te vermeerderen. De eerste is het zaaien van zaad. Mits het zaad vers is, zal het kiemingspercentage erg hoog liggen. Ik zaai tijdens het voorjaar Drosera binata in schalen gevuld met turfmolm. Ik strooi de zaden uit over de turf en zet de schaal in een koele kas in een bak met hierin een laag regenwater. Ik heb ook goede ervaringen met het kiemen van zaden van Drosera binata in een terraruim met kunstlicht. Ik verwacht dat een zonnige plek op de vensterbank ook prima zal gaan. Na 2 a 3 weken zullen de eerste zaden kiemen. De kiemplantjes zullen snel groeien. Na 2 a 3 maanden kunnen de kiemplantjes al verspeend worden in het grondmengsel die hierboven beschreven staat.
De andere manier om Drosera binata te vermeerderen is het scheuren van de gehele plant. Ik doe dit doorgaans in april. Ik neem planten die meerdere groeipunten hebben en waarvan de pot helemaal vol zit met wortels. Als je de plant uit de pot haalt zie je alleen maar wortels en zowat geen turf. Je kan het beste de gehele kluit in 3 a 4 stukken scheuren zodat elk stuk meerdere groeipunten heeft en een goede wortelkluit heeft.
Nog een goede manier om Drosera binata te vermeerderen is het nemen van wortelstekken. Als tijdens het scheuren van de planten bijvoorbeeld een aantal wortels over hebt zonder groeipunten dan kun je deze wortels gebruiken om stekken te nemen. Ik gebruik hiervoor een schaal en hetzelfde grondmengsel als aanbevolen voor volwassen planten. Ik leg de wortels net een cm onder het grondoppervlak. Ik houd deze schaal met stekken op dezelfde plek waar de volwassen planten staan, en houd het grondmengsel goed vochtig of nat. Na een aantal weken zullen de eerste groeipunten boven het grondoppervlak tevoorschijn komen.

Drosera binata is zeer de moeite waard en verdient zeker in plek onze verzameling, ook al heb je weinig ruimte. Het is een goede plant om af te komen van die irritante fruitvliegjes.

PiLa
Contacteer:

Bericht door PiLa » 14 mei 2012, 11:37

helemaal goed Wouter !!!
Ik ga het op de carnipedia zetten.
Nu nog de andere 193 drosera soorten beschrijven :D

Pim
Voor verzorgingsinformatie kijk ook eens op de
Afbeelding

Mijn site: pila.nl

PiLa
Contacteer:

Bericht door PiLa » 15 mei 2012, 00:34

Ik heb het artikel toegevoegd aan de carnipedia en in het keurslijf van de wiki omgevormd.
Graag opmerkingen/aanvullingen waar nodig

carnivora.nl.web1.web.cyso.net/wiki/ind ... era_binata

en nu nog een paar mooie foto's !
misschien ook van het vermeerderen, en van de bloemen, en het zaad?

groetjes
Pim.
Afbeelding

wouter Noordeloos

Bericht door wouter Noordeloos » 16 mei 2012, 17:35

Hoi Pim,

nog 193 soorten beschrijven...? Geef me ff 5 minuten, dan heb ik ze voor je....

Ff zonder gekheid; foto-materiaal heb ik zelf niet van D. binata. Ik zal de komende dagen eens kijken wat voor Drosera foto's ik allemaal heb.

Alle foto's die ik heb gemaakt wat ook enigszins met vleesetende planten te maken had heb ik DVD gebrand en aan Marcel van den Broek en onze webmaster, Rene Kooijman gegeven zodat zij de foto's kunnen gebruiken. Hier zitten bv alle bezoeken aan Mike King en alle EEE's. Als je deze foto's ook wilt hebben, geef dan een gil, dan brand ik ze voor je.

Ik denk dat we Carnipedia de komende weken mooi kunnen maken! Ik zal vanavond nog in mijn voorraad kijken wat ik nog heb liggen voor nuttige artikelen.

Take care,

Wouter

David

Bericht door David » 16 mei 2012, 17:54

Ik kan wel zien of ik mijn baby-binata's op de foto kan krijgen.
Ze zijn nog niet zo groot, dus ik moet even proberen of dat duidelijk wordt.

Groeten,

David

David

Bericht door David » 17 mei 2012, 09:19

Ik kan wel zien of ik mijn baby-binata's op de foto kan krijgen.
Ze zijn nog niet zo groot, dus ik moet even proberen of dat duidelijk wordt.
Te onduidelijk. Misschien over een paar maanden.

Groeten,

David

wouter Noordeloos

Bericht door wouter Noordeloos » 17 mei 2012, 10:05

Bedankt iig voor de poging, David.

Foto's zijn over het algemeen geen probleem, want we hebben een hele grote data-base van foto-materiaal, keurig verzameld en geoormerkt. hier zit ook een giga-hoeveelheid foto-materiaal bij van Stewart Mc Phersonn die hij gebruikt heeft voor zijn boeken. Deze foto's mogen we gewoon gebruiken voor artikelen, nieuwsbladen en websites.

Take care,

Wouter

PiLa
Contacteer:

Bericht door PiLa » 23 mei 2012, 14:19

wouter Noordeloos schreef:Bedankt iig voor de poging, David.

Foto's zijn over het algemeen geen probleem, want we hebben een hele grote data-base van foto-materiaal, keurig verzameld en geoormerkt. hier zit ook een giga-hoeveelheid foto-materiaal bij van Stewart Mc Phersonn die hij gebruikt heeft voor zijn boeken. Deze foto's mogen we gewoon gebruiken voor artikelen, nieuwsbladen en websites.

Take care,

Wouter
Dat hoor ik graag!! Kan je me even laten weten hoe ik toegang krijg tot deze verzameling, zodat ik daaruit kan putten, voor de carnipedia?
Afbeelding

marcel

Bericht door marcel » 23 mei 2012, 16:50

Drie manieren Pim, je kan vragen om een soort en dan zoek ik hem voor je op, je neemt een keer een harde schijf mee en komt een biertje doen of we moeten iets van een dropbox ofzo opzetten. Ik heb het materiaal van Stewart gekregen voor prive en werkgroep gebruik (dan wel met bronvermelding naar Redfern) en zolang op mijn eigen harde schijven gezet. Het is ruim 3 terrabyte :mrgreen:

Er is trouwens ook nog materiaal van anderen zoals Wouter, John, Dick v.d. Goot, mijzelf, Witte Kooiman etc alleen dat heb ik nooit opgetelt omdat het meest losse DVD's zijn.
Ik heb Bas al voorgesteld voor het nieuwsblad een harde schijf aan te schaffen en daar een selcetie op te pompen, die wou nog even over dropbox of andere filesharing nadenken.
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation

PiLa
Contacteer:

Bericht door PiLa » 30 mei 2012, 22:51

Marcel,
Dat bier lijkt me een goed plan Marcel!
Alleen ik heb geen portable disk van 3 terra byte ....
Pim
Afbeelding

Tijmen

Bericht door Tijmen » 25 sep 2012, 19:13

in de carnipedia staat niets van hoe je ze water moet geven en op welk soort plek ze moeten staan. ook over zonlicht en kunstlicht staat er niets. kunnen jullie die informatie tegen mij zeggen en/of verbeteren :?:
Laatst gewijzigd door Tijmen op 27 okt 2012, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 25 sep 2012, 22:29

@ blaasjeskruid, carnipedia is nog in ontwikkeling, info komt via forumleden die in hun vrije tijd stukjes aanleveren.
als je vragen hebt stel ze dan op het forum, in dit geval onder drosera's. :D
De groeten uit Assendorp.

PiLa
Contacteer:

Bericht door PiLa » 26 sep 2012, 08:33

klopt helemaal Rene.
Drosera verzorging is nog onderbelicht, dus als iemand zich geroepen voelt om daar wat uitgebreider informatie van te verschaffen kunnen we het aan de carnipedia toevoegen.

Handfig is het dan per groeivorm uit te splitsen, als een bepaalde soort een speciale behandeling nodog heeft, kunnen we dat bij de ondersoort plaatsen.
in dit geval is de Drosera binata al uitgewerkt door wouter!

Pim.
Afbeelding

PiLa
Contacteer:

Bericht door PiLa » 06 okt 2012, 23:13

Met dank aan Chrass hebben we nu de beschrijving en verzorging van de Drosera aliciae toegevoegd!
http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/w ... ra_aliciae

Als iemand nog een aanvulling heeft is hij/zij van harte welkom.

Pim.
Afbeelding

Plaats reactie