Mark's Heloempia's Updeet 21-2-2015

De Zuid Amerikaanse Bekerplant

Moderator: Bestuur

markde2e

Re: Mark's Heloempia's Updeet 15-3-2013

Bericht door markde2e » 20 jul 2013, 21:22

Nou die H.neblinae wordt steeds groter en hoger en is de enige heliamphora samen met de tatei die het schijnbaar niet erg vind in de hete kas van mij met de hele dag de volle zon erop!
De planten staan niet in een laag water.
Geef ze afentoe water van boven totdat het spagnum weer verzadigd is met water..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten,
mark

Afbeelding

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 21 jul 2013, 01:39

ja, heli's en voeten spoelen, altijd goed. :D
De groeten uit Assendorp.

zoef

Bericht door zoef » 21 jul 2013, 14:47

renef schreef:ja, heli's en voeten spoelen, altijd goed. :D
Dat vind ik ook lekker met dit weer :mrgreen:
Vr. groet,
Folkert

walberg
Contacteer:

Bericht door walberg » 21 jul 2013, 15:05

zoef schreef:
renef schreef:ja, heli's en voeten spoelen, altijd goed. :D
Dat vind ik ook lekker met dit weer :mrgreen:
pas maar op dat je geen voetschimmel krijgt! ;-)

zoef

Bericht door zoef » 21 jul 2013, 18:33

walberg schreef:pas maar op dat je geen voetschimmel krijgt! ;-)
Ach, daar is vast wel een middeltje van Bayer voor te vinden :mrgreen:
Vr. groet,
Folkert

markde2e

Bericht door markde2e » 22 jul 2013, 06:34

:P
Groeten,
mark

Afbeelding

Jon

Bericht door Jon » 01 mei 2014, 00:02

Mark,

De heli's zien er echt goed uit! Wat doe je met je heliamphora's in de winter? Overwinteren ze gewoon op 21°C kamertemperatuur of bij 5°C? Wat is het beste? Verdragen ze eerder te droog of te nat? Bemest je ze ook af en toe een beetje?

walberg
Contacteer:

Bericht door walberg » 01 mei 2014, 10:36

Jon schreef:Mark,

De heli's zien er echt goed uit! Wat doe je met je heliamphora's in de winter? Overwinteren ze gewoon op 21°C kamertemperatuur of bij 5°C? Wat is het beste? Verdragen ze eerder te droog of te nat? Bemest je ze ook af en toe een beetje?
Dat is nu het vervelendste met Heliamphora's: Zowel niet te droog, maar ook niet in (staand) water, in beidde gevallen leidt het tot de dood, in slechts enkele dagen.
Ik heb het ook nog vorig jaar gehad, ging ik een week met vakantie, dus toch maar even een klein laagje water in de bak gezet, na terugkomst planten dood.
Maar ook in de zomer met het restant van de heli's, geleerd dat ze niet in het water mochten blijven staan, even een dag niet in staat geweest met de felle zon om ze vochtig te houden, 8 van de 10 planten droogten even op een warme dag uit en een paar dagen later waren ze dood. Ik heb nu een kas maar jammer genoeg geen stroom dus ga ik 2 keer per dag langs om de planten goed nat te spuiten, de planten staan in vijverpotten, met veenmos, boomschors en perlite, dus het water loopt er snel doorheen (potten staan bovenop omgekeerde bloempotten zodat ze nooit in het water staan). Dus wel heel veel water geven maar het moet "doorstromen" dus net als bij de Darlingtonia. Wat de temperatuur betreft in de winter, ik heb ze dus in de winter thuis staan, maar de planten staan nu al een week in de kas met de deur open dus de temperatuur kan ook nog flink zakken, zolang ze niet bevriezen deert dat niet.

SanderFokkes

Bericht door SanderFokkes » 01 mei 2014, 23:03

heli's, mn faforiete soort, geweldige fotos!

Die van mij staan jaar rond in een terraria boven mijn zelfbouw groeiled (25w), terraria is 80x40, dus licht is niet sterk genoeg om de planten echt te kleuren, al groeien ze wel super!
Wat mark ook al zecht, te nat en het is een probleem, al staan ze bij mij in een dicht terarium (100% levens spaghnum 80%RH), en ik durf ze niet buiten neer te zetten.
Al hebben ze bij mij niet de temperatuurschommeling die vaak word aangeraden (21-27 graden overdag, 2 graden lager 's nachts)

Ooit, als ik op mezelf woon wil ik ook een kas :mrgreen:

Jon

Bericht door Jon » 01 mei 2014, 23:13

Bedankt voor de info alvast Bob en Sander. Ik ben een aantal topics over heli's op het forum aan het doornemen want sinds begin deze week heb ik er nu ook eentje :), nl. een heterodoxa x ionasii. Ik heb nog geen ervaring met heli's en heb gekozen voor een niet te kieskeurige soort.

markde2e

Bericht door markde2e » 05 mei 2014, 07:10

Ik heb ze op 12 graden in de winter en dan licht vochtig houden, maar niet te droog; anders drogen de planten uit..
Geen mest gebruiken.
Groeten,
mark

Afbeelding

markde2e

Bericht door markde2e » 05 mei 2014, 07:13

walberg schreef:

Dat is nu het vervelendste met Heliamphora's: Zowel niet te droog, maar ook niet in (staand) water, in beidde gevallen leidt het tot de dood, in slechts enkele dagen.
Ik heb het ook nog vorig jaar gehad, ging ik een week met vakantie, dus toch maar even een klein laagje water in de bak gezet, na terugkomst planten dood.
Maar ook in de zomer met het restant van de heli's, geleerd dat ze niet in het water mochten blijven staan, even een dag niet in staat geweest met de felle zon om ze vochtig te houden, 8 van de 10 planten droogten even op een warme dag uit en een paar dagen later waren ze dood. Ik heb nu een kas maar jammer genoeg geen stroom dus ga ik 2 keer per dag langs om de planten goed nat te spuiten, de planten staan in vijverpotten, met veenmos, boomschors en perlite, dus het water loopt er snel doorheen (potten staan bovenop omgekeerde bloempotten zodat ze nooit in het water staan). Dus wel heel veel water geven maar het moet "doorstromen" dus net als bij de Darlingtonia. Wat de temperatuur betreft in de winter, ik heb ze dus in de winter thuis staan, maar de planten staan nu al een week in de kas met de deur open dus de temperatuur kan ook nog flink zakken, zolang ze niet bevriezen deert dat niet.
Je moet de planten gewoon aan een lagere luchtvochtigheid laten wennen, zodat je ze nooit hoeft te besproeien en ze ook niet zomaar ineens uitdrogen :wink:

Darlingtonia staat hier het hele jaar door in een laag water.

Maargoed iedereen verzorgt de planten weer op een andere manier :wink:
Groeten,
mark

Afbeelding

Killian
Contacteer:

Bericht door Killian » 05 mei 2014, 16:57

Zelf hou ik ze op 2°c in de winter, ik geef ze wel soms wat extra verlichting in de winter als ik zie dat ze het wat minder doen.
Verkoop vleesetende planten: http://www.vleesetendeplantshop.be
Gratis verzending vanaf €35
!

markde2e

Bericht door markde2e » 05 mei 2014, 20:40

Oke 2 graden voor heliamphora?
Interessant, ik wist wel dat dat voor korte periodes kon maar niet de hele winter?
Groeten,
mark

Afbeelding

Killian
Contacteer:

Bericht door Killian » 05 mei 2014, 20:59

Je moet ook een beetje kijken hoe ze het doen, deze winter was nu niet erg koud maar toch vaak periodes dat het elke nacht 2°c bleef in de serre. Daar hadden ze geen moeite mee. In de dag is het meestal wel wat warmer in de serre. Ik heb desnoods altijd nog een extra verwarmingsmat. Zo lang ze het goed blijven doen blijven ze op 2° :)
Verkoop vleesetende planten: http://www.vleesetendeplantshop.be
Gratis verzending vanaf €35
!

Plaats reactie