Heliamphore nutans

De Zuid Amerikaanse Bekerplant

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
davea

Heliamphore nutans

Bericht door davea » 25 aug 2015, 20:44

Hoi allemaal, ( allemaal?? klopt het dat dit forum minder actief is als vroegere tijden? 2006/2007)

Ik krijg binnenkort een H.nutans, binnen. Deze komt onder een 400watt groeilamp te hangen, samen met sproeikoppen, gericht op de planten. Is het aan te raden om de Heli, te omringen met spaghnum en er een grote glazen stolp, overheen te plaatsen? met een opening voor frisse lucht.

verder wil ik de plant plaatsen in een mengsel van turf en spaghnum 50/50 met een handje vol bark ( houtsnippers )

Thanx,
dave
It may take years, it may take hours
but sooner or later, we all push up Flowers

starsfighter

Re: Heliamphore nutans

Bericht door starsfighter » 25 aug 2015, 21:41

Op uw eerste vraag, dat klopt helaas wel.. Heb het ook al gemerkt.
Veel meer dingen worden nu op de facebook pagina geplaatst, wel spijtig, want dit heeft wel iets :)

En voor de andere vragen kan ik u niet verder helpen. Bezit namelijk geen Heliamphora..
Mvg
Mvg,
Ewoud

Growlist

marcel

Bericht door marcel » 26 aug 2015, 12:19

Wat dit forum betreft..ja steeds meer loopt via facebook en niet alleen van Carnivora. Dit zie je bij alle verenigingen en werkgroepen. Twitter gaat trouwens ook steeds harder maar daar zijn wij in ieder geval nog niet aan begonnen..(als iemand behoefte voelt, geef een gil ;-) )

Wat je Heli betreft: ik zorg altijd voor goede drainage en gebruik vijvermandjes met een mengsel van split en spaghnum...turf en spaghnum kon wel eens te nat blijven, in ieder geval in mijn ervaring. Ik heb de planten verhoogd staan (bv op een omgekeerde pot staan) zodat ik een laag water op de bodem heb voor hoge luchtvochtigheid en nevel een paar keer per dag. Nevelen is beter als beregenen omdat sommige Heli's niet van te dikke druppels houden. Ventileren is ook belangrijk. Wat de lamp betreft...geen idee. wat vooral belangrijk is om naar te kijken is de kleurtemperatuur aangegeven in K.
Je wil wel een volledig spectrum maar lagere temperaturen rond de 2000 K hebben meer accent in de rodere tinten en goed voor bloei, hogere zo'n 6500 K zijn blauwer en beter voor groei. veel mensen kiezen in middenweg rond de 4000K. Dat is grofweg middagzon.
Zelf gebruik ik LED volspectrum, maar de kleurtemperatuur is 6800 K dus blauwig omdat heli's e.d. het toch veel van hun blad moeten hebben..ze bloeien langer niet dan wel....wel veel voordeliger ....het volledig waterdichte en van ingebouwde omvormer voorziene balkje dat ik op mijn 60 cm bak heb liggen verbruikt maar 28 watt..iets van 140 euro en net zo breed als 2x een t5 dus dat scheelt echt.

Felix schrijft trouwens iets over licht in het volgende nieuwsblad...

Hou je plant in de gaten op verbranding...je wil niet dat de lamp het te warm maakt of door te dicht bij staan verbranding geeft....
President, ICPS
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation

NewComs

Bericht door NewComs » 26 aug 2015, 18:39

Er wordt hier inderdaad minder en minder gepost, maar ik kom hier toch meermaals per week een kijkje nemen ^^

Plaats reactie