Utricularia vulgaris begint te groeien

Het Blaasjeskruid

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
wouter Noordeloos

Utricularia vulgaris begint te groeien

Bericht door wouter Noordeloos » 05 apr 2006, 20:18

Dag vleeseters,

Afgelopen augustus kon Carnivora voor het eerst een aquatische vleesetende plant aanbieden, namelijk Gewoon Blaasjeskruid.

Ik had zelf een aantal planten bij mij op het terras staan in een speciekuip. De planten deden het uitstekend.

Na de eerste vrieskou zijn de planten in rust gegaan. Aquatische Utricularia's maken dan een winterrustknop die naarde bodem zal zinken. Deze winterrustknoppen hebben bij U. vulgaris de groote van een doperwt. Ik doe qua verzorging helemaal niets met de planten, dus ook een laagje ijs is geen probleem.

2 weken geleden begon de temperatuur enigzins op te lopen en ook de winterrustknoppen zijn gaan uitlopen. Soms zullen de winterrustknoppen eerst naar boven komen drijven en dan gaan uitlopen, maar enkele knoppen zijn op de bodem van de speciekuip gaan uitlopen. Dit was voor mij een teken dat de planten de winter hebben overleefd. Sommige planten hebben op dit moment een lengte van 5 tot 6 cm. Ze hebben volgens mij nog geen echte grote valletjes, die komen later van de zomer pas.

Een opvallend detail is wel dat er erg veel watervlooien in de speciekuip zitten. Afgelopen september heb ik een zakje met watervlooien los gelaten in de speciekuip en sindsdien houd de populatie watervlooien zichzelf in stand, ook na een langere winterperiode. Als de planten valletjes gaan produceren kunnen ze meteen 'gaan eten'.

We gaan met Carnivora zeker door met het verkopen van Utricularia vulgaris, zodat ook jullie kunnen genieten van blaasjeskruid. Ik heb zelf nu enige ervaring met dit soort en kan jullie alvast veel tips geven over de verzorging.

Take care,

Wouter Noordeloos

Plaats reactie