Vijver/moeras met Utricularia en/of Aldrovanda

Het Blaasjeskruid

Moderator: Bestuur

Ries van Ool
Contacteer:

Vijver/moeras met Utricularia en/of Aldrovanda

Bericht door Ries van Ool » 15 apr 2005, 11:16

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om mijn moeras aan te gaan passen.
Er staan nu een aantal Sarracenia's in, D. binata en een Darlingtonia.

Helaas is door de flinke groei van een boom in onze achtertuin bijna al het zonlicht weg gehaalt. Alleen aan de zijkant komt nu nog aan aantal uren zon.

Het moeras zit in een vijverbak, van pakweg 1 bij 1 meter. Het is wel een soort ovaalvorm.
Op ongeveer 15 cm van de bovenkant van de bak zitten enkele gaatjes voor afwatering van het overtollige water.

Ik ben van plan om de planten en de turf eruit te halen, en hier een soort vijver van te maken. Aan de zijkanten wil ik dan met turf(blokken)/zand/Sphagnum een soort natuurlijke wanden maken, en hier nog enkele (op de zonnigste plaatsen) Sarracenia's e.d. neerzetten. Het is dat de bedoeling dat deze zijkanten helemaal volgroeien met Sphagnum, en dat het als het ware een mini vennetje word.

Is dit mogelijk?

En in het midden, waar dan dus gewoon water komt, kan ik daar aquatische Utricularia en misschien ook Aldrovanda in doen?
Gaat dit ook ivm dat er weinig zon in komt?

Graag jullie hulp! :D

Groetjes,

Ries

Grunsven

Bericht door Grunsven » 15 apr 2005, 17:42

Hoi Ries

Ik zat ook aan zo iets te denken, Ik wil een moeras gaan maken maar met een stuk water erin. Waarschijnlijk ga ik een flinke mandpot er in graven (normaal voor vijverplanten enzo) in de pot staat water en eromheen veenmos met Sar.'s Drosera's enzo. Op deze manier kan ik de waterstand in de gaten houden en Utricularia's houden.
Ik waag me maar niet aan Aldrovanda al is dat wel een heel gave plant. Groot blaasjeskruid (U. vulgaris) kan zich in het wild heel lang handhaven in verlandingszones tussen andere planten dus wat schaduw kan hij zeker verdragen. Als ik dit zo lees moet het indirecte licht genoeg zijn al bloeit hij misschien iets minder uitbundig.

Groet Roy

Ries van Ool
Contacteer:

Bericht door Ries van Ool » 15 apr 2005, 19:19

Bedankt Roy!

Ik heb de vijverbak nog even nagemeten. De doorsnede varieerd van 1.00 m, tot 1.30 meter. Ook heb ik even gekeken waar de gaatjes zitten die ik bij de aanleg van het moeras in de vijverbak had geboord. Het waterpeil word 17 cm. Niet diep, maar is het wel diep genoeg voor de Utrics? De totale diepte van de bak is overal 30 cm.
Ik heb ook nog even twee fototjes gemaakt, dan is de huidige situatie wat duidelijker.

Afbeelding

Afbeelding

En hoe kan ik dat het beste doen met de zijkanten? Turfblokken? Of gewoon een turf/zand mengsel? Of misschien allebei?
Een kale plastice wand van de vijverbak als zijkant is niks natuurlijk...

Ik denk dat als ik alleen dat mengsel gebruik dat het misschien gaat inzakken...

Wat denken jullie?

Groetjes,

Ries

Grunsven

Bericht door Grunsven » 18 apr 2005, 09:03

Turfblokken kan uiteraard, maar ik probeer het gebruik van turf altijd te minimaliseren vanwege de manier waarop dat geproduceerd wordt. Heb je geen sphagnum van de oude toplaag?
Ik denk dat dat alles ook goed bij elkaar houdt en dan heb je meteen nooit meer een tekort aan sphagnum.
17 centimeter lijkt me voldoende voor Utricularia, maar als vulgaris niet wil kun je altijd minor proberen die groeit vaak heel ondiep en kun je zelfs in heel kleine poeltjes vinden. Maar ik denk dat ook vulgaris geen probleem is.

Groet Roy

Pieter P

Bericht door Pieter P » 18 apr 2005, 12:55

Hoi Ries,

Alleen zand tegen een rechte wand gaat niet lukken, het zakt namelijk redelijk snel weg (als ik naar onze vijver kijk). Als er planten (met wortels) instaan gaat het uiteraard wel lukken. Als je zand gebruikt, zul je toch altijd een bergje moeten maken, planten of geen planten. Dus heb je wel ruimteverlies. Misschien zijn turfblokken dan makkelijker?

Allebei kan natuurlijk ook. Eerst een turfblok en dan zand/turf erboven. Zoiets hebben wij ook gedaan bij de vijver, stenen half ingegraven in het zand en dan weer zand erop. Maar ik geloof dat nu alles toch naar beneden is gezakt :roll: Maar dat kan wel.
-------------------------

Groet, Pieter

Ries van Ool
Contacteer:

Bericht door Ries van Ool » 18 apr 2005, 14:44

Ik heb het gedaan met behulp van turfblokken.

Rondom ligt een muurtje van turfblokken, en tussen de turfblokken en de rand van de vijverbak heb ik nog een turf/zand mengsel gedaan. Hier bovenop komt nog Sphagnum.
Ik zet op de rand ook Veenpluis, en Juncus. Dit schijnt goed te zijn voor het water. Op de zonnigste plaats komen een paar Sarracenia's, en een Darlingtonia.

Hoe kan ik zorgen dat de waterkwaliteit goed word, en niet troebel? Moet er een zuurstofplant bij?
En als het regenwater er net in zit, kan de Utricularia er dan al in? Of is hier tijd voor nodig?

Bedankt,

Ries

Grunsven

Bericht door Grunsven » 18 apr 2005, 16:50

Utricularia vulgaris kan veel hebben. Ook in wat voedselrijker water is het geen probleem. Hij komt in Nederland nog vrij veel voor en dat wil wat zeggen.
Zelfs in gewone vijvers groeit hij vaak uitstekend.

Ries van Ool
Contacteer:

Bericht door Ries van Ool » 19 apr 2005, 10:05

Bedankt Roy! is een zuurstofplant noodzakelijk?

Ries

Tieme

Bericht door Tieme » 19 apr 2005, 13:40

en maakt het eigenlijk ook uit in wat voor water de utri staat, kraan water of regenwater, of maakt dat niks uit bij de water utri's?

Richard
Contacteer:

Bericht door Richard » 19 apr 2005, 13:43

Dat is daarnet gezegd slimmerd...

:D
Groeten van Richard

Ries van Ool
Contacteer:

Bericht door Ries van Ool » 20 apr 2005, 20:03

De vorderingen:

Afbeelding

Afbeelding

Het water zit op de foto's pas net in de bak, dus het ziet er nog troebel uit.

Heb ik het goed gedaan?

Groetjes,

Ries[/list]

Yorick Vermeulen
Contacteer:

Netjes

Bericht door Yorick Vermeulen » 20 apr 2005, 20:06

Nu nog een beetje waterveenmos als je er legaal aan kan komen en wat utri's erdoorheen laten groeien, als het een dikke laag is kun je er ook nog D. intermedia op kweken.

Groet,

Yorick.
Sometimes plants will get out of hand!

Groet,

Yorick.

Richard
Contacteer:

Bericht door Richard » 20 apr 2005, 20:14

Wauw Ries!

Het ziet er erg mooi uit hoor, hopen dat het goed gaat!
Groeten van Richard

Pieter P

Bericht door Pieter P » 20 apr 2005, 21:18

Mooi gedaan hoor! Heb je die Sarracenia en de andere planten gelijk in het turfblok gestopt? Of heb je die met een potje in het turfblok gezet?

Ik wil die turfblokken namelijk ook gaan gebruiken van de zomer bij de vijver om vleeseters in te zetten, want ze zuigen gigantisch het water op :). Maar aangezien het nogal harde, dichte blokken zijn, denk ik niet dat ik er zo direct een Drosera of Sarracenia of Dioneae in kan zetten, ivm wortelgroei en omdat ze luchtige grond nodig hebben... Ik zat wel te denken om een groot gat erin te maken en dat dan op te vullen met luchtig turfstrooisel en spaghnum, zodat ze wel voldoende ruimte hebben voor de wortels. Hoe heb jij dat opgelost?
-------------------------

Groet, Pieter

Ries van Ool
Contacteer:

Bericht door Ries van Ool » 20 apr 2005, 22:56

Ha Pieter,

Ik heb ze niet in de turfblokken staan. Er zit een zand/turf/Sphagnum mengsel tussen de turfblokken en de zijkant van de bak. Daar staan ze in....

En Yorick,

Hoe kom ik aan waterveenmos?

En ja, die Utrics komen gegarandeerd! Ik zit nu achter U. gibba, U. inflata en nog achter een niet-aquatische winterharde Utric aan die mooi over de turfblokken mag gaan groeien :wink:
Verder hoop ik ook U. vulgaris nog eens tegen te komen.

Bedankt voor de complimenten!

Ries

Plaats reactie