soil plug bij utricularia

Het Blaasjeskruid

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Reaper

soil plug bij utricularia

Bericht door Reaper » 08 mei 2010, 12:07

Ik lees bij veel verkopers op internet dat ze soil plugs van utricularia aanbieden. Ik begrijp het principe achter een soil plug wel (ram een casing in de grond en stuur hetgeen dat er binnenin zit op, maar heeft er iemand een tip met welke huis-tuin en keuken materiaal dat gedaan kan worden? ik heb hier namelijk een utricularia staan die het potje uit groeit, en waar ik een kennis blij mee kan maken.
Is een normale PVC pijp (type electriciteitsleiding) te klein om als soil plug te gebruiken?
en hoe stuur je dan de soil plug op? doe je dat inclusief de plug, of alleen de inhoud van de plug?

John

Bericht door John » 12 mei 2010, 20:06

Het simpelste is om met gewoon een stevige pincet (of eventueel met de hand) een stukje van de Utricularia af te scheuren. Het gat wat je dan hebt vul je vervolgens weer met aarde, daar profiteert je moederplant uiteindelijk ook weer van. Je kan de inhoud van een plug gewoon (in bijvoorbeeld een ziplock zakje) versturen.

Maverick
Contacteer:

Bericht door Maverick » 12 mei 2010, 21:10

Ik snij altijd gewoon een "blokje" plant uit de pot van ongeveer 2 bij 2 cm.
Dat gewoon met een aardappelschilmesje, dus niks moeilijks met vormpjes ofzo.

Opsturen idd gewoon een een ziplock zakje, kan per brief, maar per pakje is het steviger.

Succes!
Groetjes,
Laurens
Afbeelding

Kweeklijst

Reaper

Bericht door Reaper » 12 mei 2010, 21:17

bedankt beiden. ik had inderdaad al eerder van onze vrienden op CPUK begrepen dat ik een totaal verkeerd idee had van wat een soil plug precies was.
Ik dacht dat de soil plug het pateriaal was waarmee je een deeltje uit de grond zou steken, en had er niet bij stil gestaan dat de soil plug gewoon een stuk uit de bodem kon zijn.
Ik ga dit weekeind een stuk van mijn sandersonii af snijden en opsturen (per brief. komt het niet goed aan, dan kan ik later nog een keer met een paketje sturen). Bedankt voor de tips

Maverick
Contacteer:

Bericht door Maverick » 12 mei 2010, 21:44

Reaper schreef:bedankt beiden. ik had inderdaad al eerder van onze vrienden op CPUK begrepen dat ik een totaal verkeerd idee had van wat een soil plug precies was.
Ik dacht dat de soil plug het pateriaal was waarmee je een deeltje uit de grond zou steken, en had er niet bij stil gestaan dat de soil plug gewoon een stuk uit de bodem kon zijn.
Ik ga dit weekeind een stuk van mijn sandersonii af snijden en opsturen (per brief. komt het niet goed aan, dan kan ik later nog een keer met een paketje sturen). Bedankt voor de tips
Nog even een tip als je het per brief stuurt, stop het in een stukje dunne pvc pijp, dan wordt het niet verpletterd in de post en pas het toch gewoon door de brievenbus.

Succes!
Groetjes,
Laurens
Afbeelding

Kweeklijst

Reaper

Bericht door Reaper » 12 mei 2010, 21:52

een goede tip, maar je zei net 2 x 2 ongeveer... en een PVC pijp heeft ongeveer een diameter van 1 cm. is 1x1 cm genoeg om een plantje te krijgen dat weer gewoon verder kan groeien?

Maverick
Contacteer:

Bericht door Maverick » 12 mei 2010, 22:35

Zeker, je kunt het gewoon tot een soort worstje rollen en dan zal ie perfect passen. Op die manier heb ik het al een paar keer gedaan en nooit problemen mee gehad.

Succes!
Groetjes,
Laurens
Afbeelding

Kweeklijst

Reaper

Bericht door Reaper » 12 mei 2010, 22:49

haha, ok, ik zal er eens over nadenken of ik dat ga gebruiken, want als je het tot een worstje kan rollen zonder schade, dan lijkt het me dat hij een ritje in een enveloppe ook wel zal overleven ;)

Maverick
Contacteer:

Bericht door Maverick » 12 mei 2010, 23:35

Eigenlijk wel ja, ze kunnen best veel hebben die utric's.
Maar ik stuur ze toch altijd even in een buisje, vooral internationaal, daar om namelijk soms behoorlijk wat kracht op poststukken te staan.
Succes!
Groetjes,
Laurens
Afbeelding

Kweeklijst

Plaats reactie