Utri's uit meer Héviz overwinteren

Het Blaasjeskruid

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Maartenmaarten

Utri's uit meer Héviz overwinteren

Bericht door Maartenmaarten » 04 nov 2014, 12:05

Ik heb deze zomer een voor mij onbekende Utricularia gekregen. Deze zou geel bloeien, maar ik heb nog geen bloemetjes gezien.
Grotendeels was het plantje een bosje slierten. Dit heb ik in 3 gedeeld.
Eén deel heb ik in de vijver gelegd (geen vissen, geen meststoffen, omzoomd met turfblokken). Dit is na enkele weken opgegeten door de poelslakken.
Eén deel heb ik in een pot met regenwater gelegd. Dit plantje is na enkele weken verslijmd.
Eén deel heb ik in een mini-minivijvertje (schaal) met vijverwater (met veel watervlooitjes) en enkele waterplantjes gelegd. Dit doet het zeer ok! :banana-fingers: De waterplanten zijn stilletjesaan aan het wegkwijnen door de kou en gebrek aan zonlicht, maar de utrics doen het nog goed.

Nu ben ik aan het denken hoe ik deze plantjes het beste laat overwinteren. Het speciale aan het meer van Héviz (Hongarije) is dat dit een thermaal meer is, het grootste van Europa, en dat de watertemperatuur rond 20° blijft schommelen, hoewel de omgeving ondertussen stijf bevroren kan zijn. Normale winterknoppen laten vormen en op de bodem van de vijver laten overwinteren durf ik niet goed, gezien de vraat van de slakken. Binnenzetten lijkt de meest logische oplossing, maar misschien weten jullie experts er meer van?

marcel

Re: Utri's uit meer Héviz overwinteren

Bericht door marcel » 04 nov 2014, 16:24

Het is waarschijnlijk Utricularia gibba van wat ik van die locatie kan vinden. Dat maakt het een van de makkelijkste soorten om te houden want hij komt over voor van Alaska tot Papua.
Je kan hem in een ondiepe schaal met een beetje doorweekte turf op de bodem laten groeien, of in een aquarium, tussen potten met andere planten als je een tray gebruikt om je planten water te geven of zelfs in turf/zandmengsel in een pot als die maar drijfnat is.
Bloeien doet hij meestal nadat de waterdiepte sterk afgenomen is. dus van vrij drijvend tot bijna drooggevallen in slib.
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation
ICPS Facebook en webforum manager

Plaats reactie