Aldrovanda vesiculosa

De Watervliegenval

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Alexander Nijman
Contacteer:

Aldrovanda vesiculosa

Bericht door Alexander Nijman » 30 aug 2006, 05:13

Wat betreft de kweek van Aldrovanda. Ik heb zelf alleen ervaring met de Europese vormen. Ik heb een Poolse kloon en een wat rode kloon uit Hongarije. Beiden staan buiten in ingegraven metselkuipen in de volle zon. Belangrijk voor de cultuur is dat je zorgt voor geschikte begeleidingsplanten en waterslakken tegen de algen! De andere planten zorgen voor de ontrekking van te veel voedingstoffen. Verder is toevoeging van wat leem of klei aan het bodemsubstraat belangrijk voor sporenelementen zoals borium. Bij mij staan een Pontederia en een dwergwaterlelie in een pot gevuld met klei op de bodem van de metselkuip. Verder is het belangrijk voorgeweekte lisdoden of zeggen stengels toe te voegen en eventueel wat turfmolm. Ik heb ze in stukjes van enkele centimeters geknipt waardoor elementaire voedingstoffen voor de Aldrovandas beter vrijkomen. Verder heb ik het water geent met wat schoon slootwater en extra watervlooien in het begin toegevoegt. De rest is regenwater. Watervlooien eten algen en zijn weer voedsel. Gezien de voorspoedige groei deze zomer tot nu toe ( eind augustus) hebben ze het naar hun zin. Als ik zou moeten kiezen tussen de tropisch/subtropische Australische Aldrovanda of een gematigde vorm zou ik de laatste nemen. Standplaats in de volle zon voor voldoende opwarming. In Nederland warmd het wateropervlak al snel op tot zo, n 22 a 28 graden met zon. Geen geklooi met overwinteren, speciale lampen, extra verwarming etcetera. De Europese overwinterd op de zelfde manier als winterharde Utricularia met broedknoppen.

Norion

Bericht door Norion » 09 okt 2006, 22:32

bedankt voor de info. Dit is boeiend om te horen want ik dacht altijd dat de soort bijna onmogelijk was.

Als je nog over hebt ben ik zeker geinteresseeerd in wat van die broedknoppen. (allebij de kleuren)

Groetjes

Norion

Remon

Bericht door Remon » 01 jul 2008, 17:17

als er nog een kloon te krijgen is zou ik deze graag kopen,

ik ben me alleen aan het afvragen hoe groot de kuip of vijver moet zijn?

Alexander
Contacteer:

Bericht door Alexander » 04 jul 2008, 02:06

Remon schreef:als er nog een kloon te krijgen is zou ik deze graag kopen,

ik ben me alleen aan het afvragen hoe groot de kuip of vijver moet zijn?
Remon,

Ik ben bezig met wat Aldrovandas te kweken. Als ik er genoeg heb kan ik wat verkopen. Ik kweek ze in een rechthoekige 150 liter bak waar ook blaasjeskruid, een dwergwaterlelie, kikkerbeet, Pontederia en krabbenscheer instaan. Een metselkuip kan ook. Op internet kan je de uitgebreide cultuurbeschrijving lezen. Voor borium moet je een potscherf of wat klei op de bodem doen.
Bij mij staan een paar planten in klei wat net wat noodzakelijke sporenelementen afgeeft.
Ik heb de Poolse groene vorm uit Lake Dlugie.

Groet,

Alexander

Alexander
Contacteer:

Bericht door Alexander » 29 aug 2008, 05:25

Voor de liefhebbers heb ik nu wel wat Poolse Aldrovanda voorradig. Ik heb de kweek nu aardig onder de knie.

Alexander

Plaats reactie