Aldrovanda

De Watervliegenval

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Reaper

Aldrovanda

Bericht door Reaper » 21 aug 2010, 12:34

Ik kreeg een verzoekje om wat fotos en info over mijn aldrovanda te plaatsen op het forum... bij deze dan!

Om te beginnen de fotos:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan de info:
Aldrovanda is door het jaar heen niet zo heel moeilijk om te houden, als je maar zorgt voor de juiste gezelschapsplanten voor ze. De natuurlijke vijand zijn algen, en als algen eenmaal beginnen te groeien in je water, dan heb je een probleem. Je moet daarom zorgen dat het water voedselarm blijft, en dat doe je door middel van de gezelschapsplanten. Een goede gezelschapsplant moet aan een paar regels voldoen:
1: zeer veel voedsel opnemen
2: bladeren boven water hebben
3: een groot wortelnetwerk, waardoor er veel voedsel opgenomen kan worden, en ook belangrijk: veel CO2 kan worden losgelaten door het hele water
4: moet CO2 uitscheiden via de wortels.

Op de fotos zijn de planten te zien die ik gebruikt heb, en dat zijn de Typha minima (of dwerglisdodde), en de sparganium erectum (of grote egelskop) en waterhyacint.
De sparganium erectum maakt duidelijk een veel groter en fijner wortelnetwerk aan dan de typha minima, en doet ook een betere job in het zuiveren van het water, dat kan ik afleiden aan de hoeveelheid algen die er in de verschillende bakken komen.
Eigenlijk zijn alle rietsoorten (monocotes) zeer geschikt als gezelschapsplant, maar een nadeel is dat die vaak zeer hoog worden en niet in de bakken passen.

het belang van co2:
CO2 in het water zorgt voor een betere en snellere groei van de aldrovanda, maar ook van de algen jammer genoeg. het voordeel is wel dat de planten die CO2 in het water loslaten, die halen ook de voedingsstoffen uit het water zodat de algen toch niet kunnen beginnen groeien.

Bodem:
Ik heb 4 verschillende bodems in mijn bakken gebruikt.
1: Puur turf. Werkt goed, maakt het water zuur, maar zorgt de eerste maand wel voor aardig wat algengroei
2: gekookte turf: werkt beter. het turf zakt direct naar de bodem, war het een fijne laag vormt. Je hebt er minder rotzooi van, het water dat je gebruikt hebt om de turf in te koken kan direct erbij gegooid worden voor een prima samenstelling, en de aldrovanda groeien direct harder dan met een bodem van pure turf. Waar het echter geen effect op heeft is de groei van algen.
3: vijveraarde: de planten groeien als een gek met vijveraarde, en het geeft weinig zwevend vuil in het water. Het bevat ook klei, wat ook helpt in de groei van aldrovanda. Het heeft echter 2 grote nadelen. Ten eerste wordt je water er melkachtig grijs van, wat een paar maanden zo blijft. Je ziet alleen maar 1 cm onderwater, daarna is het een grijze massa. En 2: het is zeer voedselrijk, waardoor ik nu na 4 maanden nog altijd in die bak een gevecht moet leveren tegen algen.
4: Natuurlijk slib: Dit zakt ook meteen naar de bodem, en de planten groeien goed. Nadeel is dat wanneer de bladeren en andere zooi die in dat slib zitten beginnen af te breken, dat er dan een constante stroom voedingsstoffen in het water komt. Na 4 maanden vecht ik nog altijd tegen die algen, maar het is bij lange na niet zo erg als bij de vijveraarde.

Aldrovanda houden van ondiep water. Een paar cm water is genoeg voor ze.

starsfighter

Bericht door starsfighter » 21 aug 2010, 13:37

mooie plant :D
Waar kan ik die eventueel kopen?
mvg,
Mvg,
Ewoud

Growlist

Reaper

Bericht door Reaper » 21 aug 2010, 15:28

ik weet dat czplants ze regelatig in het assortiment hebben. Anders heb ik er eventueel wel een paar over

Nepenthes
Contacteer:

Bericht door Nepenthes » 21 aug 2010, 16:19

heey

Ik heb wel intresse.
hoe kan je ze vermeerderen en staan je bakken in de zon?
\|/
(@ @)
/---oOO----(_)----------\
MVG. jesse
\---------------oOO-----/
|__|__|

Geen PM maar een mailtje alstublieft || ||

Reaper

Bericht door Reaper » 21 aug 2010, 16:28

mijn bakken krijgen de halve dag volle zon. Als ik ze de hele dag volle zon geef, dan is het algenleed niet te overzien, want ook algen groeien beter in de volle zon.
Het vermeerderen gaat automatisch. alle strengen die je daar ziet, zijn afkomstig van 2 strengen. De aldrovanda die splitsen uit zichzelf, en de achterkant van de strengen sterven continu af terwijl de voorkant doorgroeit. sterft een splitsing af, dan valt het simpelweg uiteen in 2 strengen ipv 1, en dat gaat zo door.

starsfighter

Bericht door starsfighter » 21 aug 2010, 18:44

hmm, dat is een mooie vermeerdering
Mvg,
Ewoud

Growlist

Maverick
Contacteer:

Bericht door Maverick » 21 aug 2010, 22:52

Erg mooie setup en planten Richard,

Ik dacht dat Aldrovanda moeilijk te houden was, maar als ik zie wat jij met een mooie compacte setup hebt gedaan dan ga ik het denk ik ook eens overwegen om ze te houden.

Succes iig! 8)
Groetjes,
Laurens
Afbeelding

Kweeklijst

Reaper

Bericht door Reaper » 21 aug 2010, 23:40

Ik heb ze nu een half jaar, en veel problemen met algen, maar alsnog kan ik niet zeggen dat ze zo moeilijk zijn. Het enige moment dat er echt aldrovanda gesneuveld zijn was toen een stel merels bedachten dat het mooi bouwmateriaal zou zijn voor een vogelnest, maar daarna heb ik tot na de broedperiode een horregaas over de bakken heen gespannen, en nergens meer last van gehad.

Het moeilijke bij het houden van aldrovanda schijnt het overwinteren te zijn, en dan om precies te zijn: het moment waarop het warmer begint te worden. Dan beginnen algen eerder te groeien dan de planten, en worden de turion als je niet oppast overgroeid door algen. Zolang de planten groeien is dat probleem miniem omdat hun verse groei de aangroei van algen meestal gemakkelijk voorblijft.

Watervlooien helpen trouwens ook gigantisch om algen tegen te gaan.

Ik heb dus nog geen ervaring met het overwinteren van aldrovanda, dus de kans is behoorlijk reeel dat ik komend voorjaar geen plantje meer heb... maar dat is de risico van het vak ;) Ik probeer verschillende methoden uit met verschillende planten deze winter om er achter te komen wat de beste manier van overwinteren gaat zijn.

jensb

Bericht door jensb » 13 sep 2010, 15:14

Hoi reaper zou ik een paar foto's mogen gebruiken om voor mijn website te gebruiken die in opbouw is. Dit betekent dat ze zullen worden gepubliceert.

Mooie planten trouwens doen het blijkbaar goed.

Groeten Jens

Reaper

Bericht door Reaper » 13 sep 2010, 17:23

als je vind dat deze fotos van voldoende kwaliteit zijn, ga je gang. Ik heb helaas niet de aparatuur om betere fotos te maken, anders had ik dat nog gedaan.

Reaper

Bericht door Reaper » 26 sep 2010, 22:01

nog 2 nieuwe fotos.
De Aldrovanda gaan in winterrust, en ik geef ze geen ongelijk, want het water is ijzig koud aan het worden.

AV.01 uit mijn growlist. Deze planten zijn de afgelopen 3-4 weken begonnen met het aanmaken van zeer compacte rosetten, en het turion is begonnen met vormen. Ze zijn in die tussentijd geslonken van 10-13 cm tot 3-4 cm
Afbeelding

AV.03 uit mijn growlist. Deze variant is al helemaal teruggetrokken in een turion. in 3 weken tijd zijn de 15-20 cm lange strengen afgestorven tot dit
Afbeelding

vincent

Re: Aldrovanda

Bericht door vincent » 05 apr 2011, 14:53

Waar kan ik nu die aldrovanda kopen ? Ik ben erg ge intreseert !
Alstjeblieft :D

wouter Noordeloos

Re: Aldrovanda

Bericht door wouter Noordeloos » 06 apr 2011, 20:58

Hoi Vincent,

Zoals je hierboven kunt lezen heeft CZ-Plants ze af en toe.

Take care,

Wouter

Plaats reactie