Zaaien Byblis

De Regenboogplant

Moderator: Bestuur

Gesloten
Ries van Ool
Contacteer:

Zaaien Byblis

Bericht door Ries van Ool » 25 dec 2004, 10:55

Hey allemaal,

Ik heb wat zaad liggen van B. liniflora en fillifolia.

Wanneer kan ik dit het beste zaaien?
Op welk medium?
Welke temperatuur?

Groetjes,

Ries

wouter Noordeloos

Bericht door wouter Noordeloos » 28 dec 2004, 20:03

Hoi Ries,

Ik heb weinig ervaring met Byblis, maar ik zal melden wat ik allemaal weet.

3 jaar geleden heb ik een keer groot succes gehad met het laten kiemen van zaden van Byblis liniflora. Ik heb de zaden in turf gezaaid en in een terrarium gezet met kunstlicht en de grond was steeds nat. Wel heb ik het terrarium flink wat gelucht, want met name de kiemplantjes hebben flink wat frisse lucht nodig. Je kan het beste de deksel van het terrarium 1/2 uur per dag open zetten denk ik.
Het terrarium stond op mijn slaapkamer, dus de verwarming stond altijd aan. Gewoon kamertemperatuur dus.
houd er wel rekening mee dat de kiemplantjes en de zaailingen van Byblis liniflora slecht te verspenen zijn. De wortels beschadigen snel, namelijk. Verstandig zou zijn om meteen in de eindpot te zaaien waarbij je 2 a 3 zaden per pot gebruikt. Dan hoef je de plantjes niet te verspenen en kan er ook geen schade optreden.

Helaas gaat mijn ervaring niet verder. De kiemplantjes die ik 3 jaar geleden had waren allemaal opgegeten door een slak....

Take care,

Wouter

Ries van Ool
Contacteer:

Bericht door Ries van Ool » 16 feb 2005, 23:09

Kan iemand misschien wat meer info geven over het zaaien van Byblis???
(oa wanneer deze gezaaid moet worden)

Alvast bedankt!

Ries

Richard
Contacteer:

Bericht door Richard » 18 feb 2005, 07:25

Hoi Ries,

Ik keek even op http://verzorging.carnivora.nl/ en daar staat dat je hem in maart moet zaaien, alleen de temperatuur staat er niet bij.

Edit: 'Strooi het zaad uit over de grond en zorg voor warmte, vochtige grond, en veel licht.'

Kijk maar of je hier wat mee kan :) Ik heb zelf absoluut geen verstand van de Byblis.
Groeten van Richard

marcel

Bericht door marcel » 18 feb 2005, 20:34

Ries,

Ik heb mijn byblis een maand geleden uitgezaaid in in plastic bakje met doorzichtige deksel. grondmengsel 50/50 zand en turfmolm, Ik heb wat gaatjes in de deksel geprikt , hou e.e.a. vochtig en heb het voor een raam in een verwarmde kamer (overdag ca. 20 graden) staan. Ik heb momenteel zaailingen.

Marcel

Gesloten