Newbie mijn eerste moersas bak

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
calberts

Newbie mijn eerste moersas bak

Bericht door calberts » 10 jul 2019, 07:16

Afbeelding
Hoi even voorstellen mijn naam is Chris en ben net gestart met de hobby. Heb net mijn eerst moeras bak gemaakt den dat ik nog wel met wat vraagje kom op dit forum

Chris
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

zoef

Re: Newbie mijn eerste moersas bak

Bericht door zoef » 15 jul 2019, 12:05

Sorry voor de late reactie, maar dat komt omdat hier bijna niemand meer leest. Daarom kom ik hier ook bijna niet meer.
Men zit op Facebook, waar je niks terug kunt vinden en blijkbaar is dat leuker dan hier te zijn waar alles geordend is. :lol:

Ik vind dat je een mooie bak hebt gemaakt, compliment.
En je planten staan er fris bij.
Hopelijk krijg je nog wat reacties van anderen
Vr. groet,
Folkert

Chiel

Bericht door Chiel » 28 jul 2019, 18:28

Heb je ook een paar gaten onder de rand geboord, zodat overtollig water weg kan stromen (+/- 2 cm onder de rand).

De planten zien er goed uit, die gaan het daar fijn hebben. Ook verstandig dat je de bloemknop uit de dionaea gehaald hebt.

Ik zie net dat er een varen in groeit, verwijder dat rotding, anders overwoekert die alles.

groet,
Chiel

calberts

Bericht door calberts » 18 aug 2019, 18:39

klopt maar maar laten wel kaar actief houden dus
Me fly trap doet het goed ik heb het eerst zaad op gevangen
zie de bloemen ook op de eerste foto.

twee vragen heb ik wat zijn de namen van de twee planten op de eerste en de tweede foto.
Op de tweede foto deze plant lijkt een beet je zielig heeft iemand een idee wat daar mee is

hen hoe over winter je deze beide

WhatsApp Image 2019-08-18 at 18.31.21.jpeg
WhatsApp Image 2019-08-18 at 18.31.02.jpeg

Laten we actief worden door toch steeds wat te posten ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

calberts

Bericht door calberts » 18 aug 2019, 18:42

By de way ik heb geen facebook, gestopt
en bedankt voor de reacties

Chris

zoef

Bericht door zoef » 19 aug 2019, 10:21

Op de eerste foto zie je een Saracenia purpurea "nogwat" (ik weet dus de volledige soortnaam niet) en de plant op foto 2 die er minder fraai uitziet is ook een Saracenia, maar welke soort weet ik niet. Het lijkt op een Saracenia leucophilla, alleen zou de bovenkant van de geaderde beker volgens mij dan witter moeten zijn. Het lijkt er op alsof deze plant te lijden heeft gehad van de zon. Maar als er veel insecten in de bekers zitten, worden deze ook minder fraai vanwege de ontbindingsprocessen in die bekers. Halverwege zo'n beker ontstaan lelijke donkere plekken. Dat is normaal. Je kunt deze bekers later gewoon bijknippen, dus de lelijke stukken er af halen en dan zo veel mogelijk groen laten zitten vanwege de fotosynthese.
Als je het volgende voorjaar nieuwe bekers ziet verschijnen, kun je de oude helemaal wegknippen.

Overwinteren.
Als het goed is kun je in ieder geval de Saracenia's gewoon buiten in je bak laten staan in de winter. Van de Dionaea muscipula (Venus vliegenval) heb ik wel eens ergens gelezen dat die onder een dot Sphagnum de winter door kon komen buiten, maar daar zou ik niet op vertrouwen. Deze plant kun je op de vensterbank in een koele kamer overwinteren. Dus vorstvrij en geen verwarming aanzetten.

Ik hoop dat je van anderen nog wat aanvullende informatie krijgt.
Het zou mooi zijn als het hier weer wat begon te leven.
Ik had ook Facebook, maar heb dat ook afgeschaft vanwege onbetrouwbaarheid, oppervlakkigheid en onoverzichtelijkheid.
Bovendien heb ik geen behoefte aan al die "vrienden" of volgers. Je spekt er alleen de kas van Mark Zuckerberg mee.
Vr. groet,
Folkert

calberts

Bericht door calberts » 19 aug 2019, 21:08

Folkert

Dankje voor je reactie, nu weet ik te minsten wat ik heb. Ik had ook het idee dat Saracenia tweede foto wat verbrand is. We gaan zien wat hij verder gat doen. Ook denk ik dat de bekers wel vol zaten maar
ik zie niet nieuwe aan groei. Weet ook niet of dat nu nog gaat gebeuren. Terwijl je dit wel ziet bij de andere twee planten.

Over winteren wanneer zetten jullie deze binnen? Heb nu ook al de eerste zaden van de Fly trap overgehouden en in gezaaid. Ben benieuwd of dat gaat werken

Eens over Facebook. Ze zouden daar ook eens terug kunnen verwijzen naar dit forum.

Chris

calberts

Bericht door calberts » 19 aug 2019, 21:42

chiel

ik heb die gaten er in gemaakt met die regen van afgelopen dagen was het echt nodig
Thanks

Chris

zoef

Bericht door zoef » 19 aug 2019, 22:09

Hoi Chris,

Ik heb ook een moerasbak en die staat al een aantal jaren gewoon buiten met planten en al.
Die Vliegenval zou ik pas binnen zetten, als het echt koud gaat worden, dus als er nachtvorst komt.
Omdat deze plant ook een winterrust kent, mag hij 's winters niet warm staan, dus gewoon in een onverwarmde ruimte zetten waar wel voldoende licht komt. En dan geen water in de schotel omdat dit wortelrot kan geven, maar gewoon de grond vochtig houden.

Ik hoop dat anderen ook nog gaan reageren.
Vr. groet,
Folkert

dikkop

Bericht door dikkop » 22 sep 2019, 13:23

Ik raad aan om de planten iets meer naar het midden van de bak toe te plaatsen. In de winter wordt zo'n metalen kuip behoorlijk koud, en als de wortels van de planten ertegen groeien zullen ze snel afvriezen.
zoef schreef:
19 aug 2019, 10:21
Van de Dionaea muscipula (Venus vliegenval) heb ik wel eens ergens gelezen dat die onder een dot Sphagnum de winter door kon komen buiten, maar daar zou ik niet op vertrouwen. Deze plant kun je op de vensterbank in een koele kamer overwinteren. Dus vorstvrij en geen verwarming aanzetten.
Het klopt dat een Dionaea ook binnenshuis kan overwinteren in een koele ruimte, maar dat kan een Sarracenia of Darlingtonia even goed (en Drosera uit gematigde klimaten eigenlijk ook, maar die produceren zodanig veel zaad en groeien zodanig snel dat het eigenlijk niet uitmaakt of de planten overleven of niet). Waar de Dionaea groeien in Amerika is het klimaat ongeveer hetzelfde als in onze streken, dus ze ondervinden normaal gezien geen last van een overwintering - zolang hun wortels niet bevriezen, uiteraard. Een buitenplant hoort ook in de winter buiten.

Plaats reactie