Mijn moerasbak

Moderator: Bestuur

Rick Boerboom

Mijn moerasbak

Bericht door Rick Boerboom » 14 mar 2009, 16:53

Zoals belooft...

Ik zal stap voor stap uitleggen hoe ik mijn moerasbak gemaakt heb en welke materialen (en hoeveelheden) ik gebruikt heb.

De bak is 120 cm bij 120 cm, met een hoogte van ongeveer 70 cm. De bak is opgebouwd uit hardhouten planken. Ter versteviging heb ik een frame van hardhouten balken gebruikt. Als bodem ook weer hardhouten platen. Er komt heel wat gewicht op de constructie (inhoud ongeveer 1000 liter) dus het moet goed stevig zijn.

Aan hout heb ik gebruikt:

- ongeveer 11 meter tuinhout balken van 5 bij 5cm
- ongeveer 24 meter tuinhout planken van 14 cm hoog.
- ongeveer 1,44 vierkante meter aan tuinhouten plaat (bodem)

De bak heb ik als volgt in elkaar gezet:

Eerst het frame van balken ter versteviging van de bodem. Voor extra draagkracht een balk halverwege. Vervolgens het frame verder opgebouwd met de overige balken. Ook hier steeds halverwege de zijden een balk voor extra stevigheid. Alles goed in elkaar schroeven. Ik gebruik voor de opstaande balken aluminium hoeklijntjes. Dit is steviger en makkelijker dan direct de balken aan elkaar schroeven. Op foto 4 zijn de hoeklijntjes te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Als het frame in elkaar zit kunnen de planken aangebracht worden. Vooraf op maat zagen en van onder naar boven één voor één vastschroeven. Simpel.

Afbeelding

Afbeelding

Als de bak rondom aangekleed is met de planken moet de bodem er nog onder. Hiervoor heb ik ook weer stevige houten platen gebruikt. Ik had hier nog stukken van liggen, vandaar de 3 verschillende stukken. De platen goed vastschroeven op alle balken.

Afbeelding

Dan is het timmerwerk klaar en kan het folie erin. Voordat ik het folie erin heb gedaan heb ik eerst zoveel mogelijk scherpe randjes en splinters weggeschuurd, die mogelijk het folie kunnen beschadigen. Ik heb een ruim stuk folie genomen, je bent bovendien vaak gebonden aan vaste maten bij het tuincentrum waar je de folie haalt.

Afbeelding

Afbeelding

Ik had in gedachte om onderin een waterreservoir te maken van ongeveer 15 cm hoog. Dan hou je nog ongeveer 55 cm over aan grond. Dat is ruim voldoende voor de wortels van de vleesetende planten. Omdat er een waterreservoir onderin komt heb ik na het inbrengen van de folie water onderin gegooid. Dit zorgt er voor dat de folie mooi strak om de bak heen komt te zitten. Ik heb overigens nergens de folie bevestigd aan het frame, alleen bovenaan de rand voor de afwerking. Voor de rest heb ik gewoon het gewicht van het water en vervolgens het gewicht van de grond het werk laten doen. Die drukt de folie vanzelf strak tegen de zijkanten aan.

Afbeelding

Het waterreservoir heb ik opgebouwd uit kratjes, die ik ondersteboven gelegd heb. De ruimtes tussen en rondom de kratjes heb ik opgevuld met hydrokorrels. Anders zou de grond die er bovenkomt naar onderen kunnen zakken langs de kratjes op. Als de ruimtes rond de kratjes opgevuld zijn komt er een stuk worteldoek overheen. Hierdoor kan water wel de grond in trekken, maar de grond niet in het waterreservoir vallen. Want ik wil geen modderpoel onderin. Ik heb een buis aangebracht waarmee ik het waterpeil kan checken en van onderaf bij vullen wanneer nodig.

Afbeelding

Afbeelding

Na het worteldoek is het een kwestie van grond mengen en volstorten maar. Ik heb een mengsel van zand met turfstrooisel gebruikt. Verhoudingen ongeveer 1:2. Ik weet niet goed meer hoeveel erin ging, maar het was veel!
Zonder het waterreservoir heb je nog ongeveer een volume van 750 liter om op te vullen. Dus dat is heel wat! De grondverhoudingen zijn trouwens gebaseerd op volume en niet op gewicht. Zand heeft een veel hoger gewicht als turf naar verhouding. Ik werk dus gewoon met emmers. Eén emmer zand op 2 emmers turf. Dat maak ik aan in een speciekuip. Als ik weer een speciekuip vol heb, kieper ik het in de bak. Als de bak vol is laat ik hem door de regen verzadigen. Ik heb de moerasbak in oktober aangelegd met de bedoeling om het pas dit voorjaar te beplanten. Alle tijd dus voor de regen om de grond te verzadigen.

Ik heb enkele gaatjes zo’n 10 cm onder het grondoppervlak geboord zodat overtollig water weg kan.

Bovenop komt nog een laag sphagnum (veenmos). Dit houdt vocht vast en het ziet er natuurgetrouw uit. Ik vind een moeras niet mooi als er hier en daar een plantje staat (met plastic naambordje) en daartussen alleen maar grond te zien is. Ik vul dit dus op met sphagnum.
Daarnaast wil ik mogelijk enkele niet-vleesetende planten erin zetten. Deze mogen echter niet te opvallend zijn, want het zijn de vleeseters die de aandacht moeten trekken. Ik ga dus geen soorten als orchissen, beenbreek, klokjesgentiaan en gewone dophei erin zetten. Ook al zijn ze kenmerkend voor biotopen waar vleesetende planten in voorkomen. Ik zat meer te denken aan moeraswolfsklauw, eenarig wollegras, moerasvaren, bruine snavelbies, dwergbies, blauwe zegge, trekrus en natuurlijk veenmos. Afhankelijk van de beschikbaarheid van deze soorten bij tuincentra en kwekers. De meeste soorten zijn zeldzaam, al dan niet beschermd of Rode Lijstsoort dus uit het wild halen is uit den boze.

Op de laatste foto’s zie je de bak afgerond. Ik heb bovenop nog afdeklatten aangebracht als “finishing touchâ€

Maverick
Contacteer:

Bericht door Maverick » 14 mar 2009, 17:27

Wow, dat ziet er echt gaaf uit :D :D
En nog een heleboel plek over om planten neer te zetten,
dat gaat echt schitterend worden als het helemaal vol staat met vleeseters.
Groetjes,
Laurens
Afbeelding

Kweeklijst

MDvW

Bericht door MDvW » 14 mar 2009, 18:08

Dat ziet er heel mooi uit :)

De naambordjes hoeven er echt niet uit. Straks wil je je planten een keer scheuren en weet je niet meer welk soort het is.
Zelf duw ik mijn steekkaartjes zo diep mogelijk de grond in, vaak net onder het oppervlak. Swinters kwamen ze door de vorst echter weer omhoog. Maar heb ze onlangs weer weggedrukt.

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 14 mar 2009, 18:10

Thanks mannen.

Op de foto lijkt de bak eigenlijk nog kleiner dan in het echt.

Dat van die naambordjes in de grond drukken is een goed idee. Dan zie je ze ook niet meer. Goeie tip!

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 14 mar 2009, 19:33

ooh, mooie bak rick, echt top.
heb een speciebak voor de sarracenia's klaar.
ben bezig met 2 oversized emmers voor drosera en pinguicula.
wil ze ook bekleden met hout.
zal dan ook wat foto's plaatsen.

mzzl rene.

Seppe
Contacteer:

Bericht door Seppe » 14 mar 2009, 20:45

Zeeer moooi! :D Nu volplanten maar! :D
Afbeelding

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 15 mar 2009, 10:32

Ja precies! Nu begint het leuke werk! 8)

Er komt o.a. het volgende aan planten in:

1x Sarracenia flava FL11
1x Sarracenia flava FL35
1x Sarracenia flava FL30
1x Sarracenia flava FL39
1x Sarracenia flava FL02
1x Sarracenia flava FL38 (‘rode vlek’ Wouter Noordeloos)
2x Sarracenia flava FL 41
1x Sarracenia flava FL 31

2x Sarracenia alata AL05

1x Sarracenia minor MI02
3x Sarracenia minor MI03
1x Sarracenia minor MI04

2x Sarracenia leucophylla hybride
2x Sarracenia leucophylla x minor x ?? hybride
1x Sarracenia leucophylla x alata x ?? hybride

2x Sarracenia purpurea ssp purpurea
1x Sarracenia psittacina

1x Darlingtonia californica

xx Dionaea muscipula

xx Drosera capensis
xx Drosera intermedia
xx Drosera rotundifolia

De minor-, alata- en meeste flava-nummers komen van Ries van Ool.

Verder misschien D. binata, D. aliciae en D. spathulata als er plek voor is en ze de winter zouden kunnen overleven. Ook wil ik proberen om cephalotus erin te zetten. Volgens mij moet dat gewoon kunnen in een moerasbak. Maar ik heb nu slechts 1 kleine cephalotus en daarmee ga ik de gok niet nemen. Dus wil er eerst enkele bij kopen en dan met 1 proberen in de moerasbak.

Rogier

Bericht door Rogier » 15 mar 2009, 22:32

Ziet er goed uit Rick! Bedankt voor de inspiratie voor wanneer ik verhuisd ben, ga er dan ook één maken!

Ries van Ool
Contacteer:

Bericht door Ries van Ool » 16 mar 2009, 18:34

Ziet er gelikt uit Rick!! Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien als alle planten erin staan en de Sphagnum aan gaat groeien, vooral die extra niet-vleesetende soorten maken het tot een mooi geheel denk ik! Keep us updated :wink:.

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 18 mar 2009, 12:23

Bedankt man!

Ik ben zelf net zo benieuwd hoe het gaat worden! :lol:

Ik hou jullie op de hoogte middels updates.

Ik heb afgelopen weekend even bij intratuin gekeken naar niet-vleesetende moerasplanten, maar er was weinig wat ik wilde hebben. Wel veenpluis en een carexsoort (zegge). Maar veenpluis woekert dus dat moet ik niet hebben. 8)

Inmiddels staan er wel weer een aantal nieuwe planten bij in: 3x S. minor (MI02, MI03 en MI04), 2x S. Alata (AL05) en 3x S. flava rugelii (FL31, FL41 en nog een FL41).

NZL

Bericht door NZL » 19 mar 2009, 11:50

Kan je nog es een fotootje posten? :)

passievrucht
Contacteer:

Bericht door passievrucht » 19 mar 2009, 14:18

ziet er mooi uit rick!
hoe heb je dat plastic weggewerkt? heel mooi gedaan!
Groeten,
Pascal

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 20 mar 2009, 08:31

Thanks again! :D

Ik heb het folie als eerste tegen de binnenkant van de bak met een nietpistool vastgezet helemaal rondom. Toen het overtollige folie afgesneden met een stanleymes. En die latjes bovenop zorgen voor de afwerking.

Ik zal begin volgende week nog even een foto plaatsen van de nieuwe planten.

Binnenkort maar eens opzoek naar een paar zakken spaghnum voor een normale prijs. Even de tuincentra hier in de buurt af :P

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 24 mar 2009, 19:38

Op verzoek dus nog even een fototje waarop een paar nieuwe planten dus te zien zijn. Verder nog niet zo veel ontwikkelingen. Ik heb er 1 van mijn overwinterde purpurea's in gezet.. kijken of dat goed gaat.

Afbeelding

Afbeelding

MDvW

Bericht door MDvW » 24 mar 2009, 21:04

Ziet er ook zeer mooi uit :)

Maar je hebt het allemaal wel vrij dicht op elkaar gepoot. Binnen enkele jaren zullen de planten door elkaar gaan groeien, en ik weet niet of dat de bedoeling is.
Ook zie ik nog de kaartjes :wink:

Plaats reactie